7 πράγματα που μάθαμε για τις αναρτήσεις, από την Extra Products

Στο χώρο της ΛΕΜΟΤ, η ομάδα της Extra Products, του Χρήστου Τασούλη, μας έδωσε ένα χρήσιμο update σχετικά με τις αναρτήσεις enduro (και όχι μόνο).

Η δραστήρια λέσχη της ΛΕΜΟΤ οργάνωσε, με την Extra Products, ένα ενδιαφέρον τεχνικό σεμινάριο σχετικά με τις αναρτήσεις, και το Enduro24 ήταν εκεί για να σας μεταφέρει τις σημαντικότερες πληροφορίες. Όλα όσα ειπώθηκαν αποτελούν τον καρπό της πολύχρονης εμπειρίας του Χρήστου Τασούλη μέσα από τους αγώνες αλλά και την απευθείας επικοινωνία ολόκληρης της ομάδας της Extra Products με τα κορυφαία εργοστάσια του χώρου όπως αυτό της Öhlins και της WP.

Τέλος τα προοδευτικά ελάτηρια

Ίσως πολλοί θυμούνται πως κάποια εποχή τα προοδευτικά ελατήρια ήταν must στον χώρο των βελτιώσεων της ανάρτησης. Πλέον η βελτίωση των αποσβεστήρων (σε αμορτισέρ και πιρούνια) κάνει περιττή τη χρήση τέτοιων ελατηρίων και σχεδόν όλες οι εταιρείες χρησιμοποιούν γραμμικά.

Ακολουθούμε τις οδηγίες του κατασκευαστή για το ιξώδες λαδιού

Τα εσωτερικά settings του εργοστασίου έχουν γίνει για το συγκεκριμένο ιξώδες και με αυτό δουλεύει καλύτερα η ανάρτηση.

Ύψος στάθμης λαδιού και όχι ποσότητα

Όταν γίνεται επέμβαση (είτε για συντήρηση, είτε για βελτίωση στη λειτουργία του πιρουνιού), η ποσότητα λαδιού θα πρέπει να μετριέται βάσει του ύψους της στάθμης του και όχι με ποσότητα (ml). Αυτό συμβαίνει για αρκετούς λόγους όπως το ότι είναι πολύ πιθανόν να μην έχει αφαιρεθεί τελείως το παλιό λάδι ή να υπάρχει διαφορά στον χώρο (όγκο) που έχει ένα νύχι από κατασκευής. Λίγα mm υψηλότερης στάθμης λαδιού μπορούν να αλλάξουν τελείως τα χαρακτηριστικά λειτουργίας ενός πιρουνιού, ειδικά στο τελευταίο μέρος της διαδρομής του. Στην Extra Products υπάρχει ειδικό μηχάνημα στο οποίο μπορεί να μετρηθεί η λειτουργία του πιρουνιού ανάλογα με την ποσότητα λαδιού και να να εξαχθούν οι σχετικές γραφικές παραστάσεις στη σχέση Δύναμη/Διαδρομή.

Το revalving δεν είναι πλέον απαραίτητο

Αν και μέχρι πριν λίγα χρόνια ήταν η πρώτη επέμβαση που γινόταν στις αναρτήσεις, ειδικά από αγωνιζόμενους, η ομάδα της Extra Products μάς ενημέρωσε πως πλέον αυτό δεν είναι απαραίτητο. Η δουλειά που γίνεται σε αυτόν τον τομέα από σχεδόν όλα τα εργοστάσια είναι πολύ καλή και κάνει το revalving περιττό. Πλέον η προσαρμογή της λειτουργίας μιας ανάρτησης στις προτιμήσεις μας μπορεί να γίνει αρχικά από το ύψος της στάθμης του λαδιού και στη συνέχεια από την αλλαγή ελατηρίων.

Μέρος της διαδρομή της ανάρτησης είναι και το ελαστικό

Η σκληρότητα του ελαστικού επηρεάζει τη λειτουργία της ανάρτησης. Μπορεί να ακούγεται αυτονόητο αλλά ο τρόπος με τον οποίο προσεγγίζεται αυτό το θέμα κάνει τη διαφορά. Γνωρίζοντας το όριο στο οποίο χάνεται η πρόσφυση σημαίνει πως κάθε αλλαγή ελαστικού (μαλακότερος ή σκληρότερος σκελετός) ή της πίεσης του (ή της σκληρότητας του mousse) θα πρέπει να συνοδεύεται από αντίστοιχη ρύθμιση στην ανάρτηση.

Δεν υπάρχει τέλεια ρύθμιση

Η ρύθμιση μιας ανάρτησης έχει σκοπό να πετύχουμε τον καλύτερο δυνατό συμβιβασμό. Με κάθε αλλαγή συνήθως κάτι χάνουμε- κάτι κερδίζουμε.

Η τεχνολογία TTX έφερε επανάσταση

Είναι δύσκολο να περιγραφεί πώς ακριβώς δουλεύει αυτή η τεχνολογία TTX (twin-tube) της Ohlins μέσα σε λίγες γραμμές. Η βασική ιδέα είναι πως δίνεται διέξοδος στο λάδι (εκτός του κυρίως δοχείου) ώστε να μην μεταβάλλονται ανομοιόμορφα οι πιέσεις που δημιουργούνται πάνω και κάτω από το έμβολο καθώς αυτό κινείται. Έτσι εξασφαλίζεται η ομαλή (γραμμική) λειτουργία του αποσβεστήρα σε όλο το μήκος της διαδρομής, τόσο του πιρουνιού όσο και του αμορτισέρ.

Ευχαριστούμε τον Χρήστο Τασούλη και τον Ιάκωβο Σέγκο για την παρουσίαση καθώς και τους ανθρώπους της ΛΕΜΟΤ για την πρωτοβουλία αυτής της εκδήλωσης αλλά και το ανοιχτό κάλεσμα σε όλα τα μέλη της.

Σχετικά άρθρα