Μία μέρα στις εγκαταστάσεις της Aurora Rally Equipment®

Καλεσμένοι της ελληνικής εταιρίας, βρεθήκαμε στις εγκαταστάσεις της στα Σπάτα και πήραμε μια μικρή γεύση για τον σχεδιασμό και την παραγωγική διαδικασία πολυσύνθετων εξαρτημάτων για Rally και Adventure μοτοσυκλέτες.

H Aurora Rally Equipment® (ή απλά Aurora) είναι μία ελληνική εταιρία που δραστηριοποιείται στον χώρο των κατασκευών εξαρτημάτων για μοτοσυκλέτες Adventure και αγωνιστικές Rally. Τα προϊόντα της έχουν δοκιμαστεί κάτω από τις πιο σκληρές συνθήκες και έτσι, μέσα σε λιγότερο από μία δεκαετία, η φήμη της εξαπλώθηκε σε όλο τον κόσμο. Λόγω των αρκετά εξεζητημένων εξαρτημάτων που κατασκευάζει, ίσως στην Ελλάδα δεν ήταν όσο γνωστή θα μπορούσε (ή θα έπρεπε) ενώ συχνά σέρνει τη φήμη της “ακριβής” εταιρίας. Τα τελευταία της project ωστόσο, αυτά που είδαμε στο Hellas Rally 2024 (Husqvarna Norden 901 Rally. Suzuki DE800 Rally, Ducati DesertX Project), τράβηξαν πάνω τους πολλά ελληνικά βλέμματα και το εγχώριο ενδιαφέρον για την Aurora άρχισε να μεγαλώνει εκθετικά όπως άλλωστε και το ενδιαφέρον για τους αγώνες Rally γενικότερα.

Η εκδήλωση

Θέλοντας να δώσουν την ευκαιρία σε φίλους να δουν “εκ’ των έσω” τη δουλειά που γίνεται στην Aurora και κυρίως να παρουσιάσουν την δική τους φιλοσοφία γύρω από την επιστημονική προσέγγιση στον σχεδιασμό, την υλοποίηση και την εξέλιξη των προϊόντων τους καθώς και τον τρόπο που αντιμετωπίζουν τις μοτοσυκλέτες, οι άνθρωποι της εταιρίας διοργάνωσαν μια εκδήλωση με τίτλο “A day at Aurora”. Βασικός ομιλητής και παρουσιαστής ήταν ο διευθυντής και εμπνευστής της εταιρίας Δημήτρης Λασηθιωτάκης ενώ η παρουσίαση βασίστηκε σε τρεις βασικούς άξονες:

  1. Την παρουσίαση της εταιρίας (δομή, ιστορία, ανθρώπινο δυναμικό)
  2. Τα σημεία στα οποία διαφοροποιείται από τον ανταγωνισμό
  3. Τη διαδικασία που ακολουθείται για την κατασκευή ενός εξαρτήματος ή ενός kit. Ας τα δούμε λίγο πιο αναλυτικά:

Παρουσίαση της Aurora

Ο πυρήνας της εταιρίας αποτελείται από τέσσερα πρόσωπα-κλειδιά: τον Χρήστο (υπεύθυνος αποθήκης και τεχνικής υποστήριξης), τη Σοφία (υπεύθυνη λειτουργίας της εταιρίας), τη Μίλη (after sales support*) και τον Δημήτρη (μηχανολόγος μηχανικός με εξειδίκευση στην αντοχή των υλικών) που έχει αναλάβει το κομμάτι της μηχανολογίας. Ωστόσο, στην ίδια σελίδα με την παρουσίαση του προσωπικού, οι άνθρωποι της Aurora δεν παρέλειψαν να συμπεριλάβουν όλους όσους τους υποστηρίζουν και με οποιονδήποτε τρόπο: από τους φίλους (τονίζοντας τη σημασία της ψυχολογικής υποστήριξης), τις εταιρίες που παρέχουν τις μοτοσυκλέτες για όσο διάστημα διαρκεί ο σχεδιασμός των εξαρτημάτων μέχρι τους εξωτερικούς συνεργάτες που συμμετέχουν στην υλοποίηση κάθε project.

*στη φράση “after sale support” για την Aurora περιλαμβάνεται η έννοια της επικοινωνία με πελάτες της, ανά προκαθορισμένα διαστήματα, ώστε να λαμβάνεται feedback σχετικά με τον βαθμό ευκολίας (ή δυσκολίας) εγκατάστασης του προϊόντος καθώς και την αξιοπιστία του.


  1. Ο Δημήτρης Λασηθιωτάκης (General Manager)
  2. Η Σοφία Κορακάκη (Υπεύθυνη λειτουργίας)

Πώς η Aurora διαφοροποιείται από τον ανταγωνισμό;

Η γρήγορη απάντηση που θα δίναμε μετά την τρίωρη παρουσίαση είναι στα “Δεδομένα”. Κανένα εξάρτημα δεν κατακευάζεται στην τύχη ή στο περίπου. Καμία βελτίωση, καμία ενίσχυση ή ελάφρωμα δεν πραγματοποιείται αυθαίρετα ή με κάποιους αόριστους στόχους. Η επιθυμητή αντοχή κάθε εξαρτήματος είναι σαφώς ορισμένη χάρη στα δεδομένα από τα επιταχυνσιώμετρα και τις προσομοιώσεις σε υπολογιστή ενώ τα 22 χρόνια εμπειρίας του Δημήτρη στην αντοχή υλικών συμπληρώνουν το παζλ του σχεδιασμού. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Aurora για κάθε νέο προϊόν απαιτούνται: περισσότερες από 2.500 (δυόμιση χιλιάδες) εργατοώρες και τουλάχιστον 50 προσομοιώσεις.

Κανένα προϊόν δε θα βγει από τις εγκαταστάσεις της εταιρίας αν δεν είναι είναι: α) καινοτόμο (δηλαδή δεν υπάρχει στην αγορά) ή β) βελτιστοποιημένο (να έχει φτάσει σε κορυφαίο βαθμό βελτίωσης).

Η διαδικασία που ακολουθείται για την κατασκευή ενός εξαρτήματος

Για κάθε προϊόν που θα κατασκευαστεί στην Aurora πραγματοποιείται μια έρευνα ώστε να καθοριστούν κάποιοι κρίσιμοι παράγοντες και να προσδιοριστούν οι στόχοι. Οι απαντήσεις σε ερωτήσεις όπως οι παρακάτω βοηθάνε πάντα στον σχεδιασμό:

  • Τι δυνάμεις ασκούνται στο εξάρτημα;
  • Από τι υλικό θα είναι το εξάρτημα;
  • Ποιος είναι ο τελικός στόχος της συναρμογής;
  • Πού θα χρησιμοποιηθεί;
  • Πόσες φορές;
  • Από ποιόν;

  1. Ο αρχικός σχεδιασμός ενός kit γίνεται στο χέρι.
  2. Το αποτέλεσμα της οπτικής σάρωσης μιας μοτοσυκλέτας. Σχετικά εύκολη και γρήγορη διαδικασία.
  3. Το αποτέλεσμα της αποτύπωσης του σχεδίου μιας μοτοσυκλέτας σε αρχείο CAD. Μια χρονοβόρα διαδικασία που δημιουργεί μεγάλα αρχεία και απαιτεί χρήση πολύ δυνατών υπολογιστών αλλά βοηθάει στην παραγωγή εξαρτημάτων με μεγάλη ακρίβεια.

Έτσι καταλαβαίνουμε τη διαφορετική σχεδιαστική οδό που ακολουθείται π.χ. για ένα κομμάτι πλαστικό του φαίρινγκ (χωρίς συναμική φόρτιση) και για μια βάση road book (με δυναμική φόρτιση). Στη δεύτερη περίπτωση, όπως μας εξήγησε ο Δημήτρης, θα πρέπει να καθοριστεί η απαραίτητη αντοχή, να χωριστεί το προϊόν σε επιμέρους εξαρτήματα (με διαφορετική αντοχή το καθένα) ώστε σε περίπτωση σύγκρουσης να υπάρχει ένα κομμάτι που θα μείνει ανέπαφο, κάποια εξαρτήματα που θα “θυσιαστούν” πρώτα και τα οποία θα είναι σχεδιασμένα να είναι εύκολα αντικαταστήσιμα και κάποια άλλα που θα συνδυάζουν επί μέρους χαρακτηριστικά και των δύο. Όσον αφορά τις βάσεις των road book, στόχος πάντα είναι ο αναβάτης να μπορεί να επιστρέψει στη βάση (service) της ομάδας του έχοντας τη δυνατότητα να χρησιμοποιεί τα όργανά του ακόμα και αν αυτά έχουν στραβώσει. Η διαδικασία σχεδιασμού θυμίζει πολύ αυτή της παθητικής ασφάλειας των αυτοκινήτων όπου κάποια μέρη του αμαξώματος “θυσιάζονται” ώστε να απορροφήσουν την κρούση προς όφελος κάποιων άλλων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα ήταν τα όργανα πλοήγησης του Norden 901 που υπήρχε στις εγκαταστάσεις της Aurora και με το οποίο αγωνίστηκε ο Κίμωνας Καράμπελας στο τελευταίο Hellas Rally. Σε κάποια κομμάτια αλουμινίου υπήρχαν τόσο έντονα σημάδια τριβής (μιλάμε για πτώση στο χώμα με μεγάλη ταχύτητα) όμως παρόλα αυτά η βάση είχε απλά παραμορφωθεί επιτρέποντας στον μηχανισμό του road book να δουλεύει απροβλημάτιστα όπως διαπιστώσαμε ιδίοις όμμασι. Τελευταίο στάδιο πριν την επικύρωση των δεδομένων είναι οι φυσικές δοκιμές που θα καθορίσουν αν ένα προϊόν είναι έτοιμο να προχωρήσει στην παραγωγή ή θα πρέπει να διορθωθεί (ξεκινώντας πάντα από το πρώτο βήμα και τον ψηφιακό σχεδιασμό του.


Τα διαφορετικής αντοχής μέρη ενός πύργου

  1. Μπλε: Πλαστικό (πολυκαρμπονικό) υλικό που αρχικά παραμορφώνεται και στη συνέχεια σπάει ώστε να προστατεύσει τα υπόλοιπα μέρη. Οικονομικό (ως ανταλλακτικό) και εύκολο-γρήγορο στην αντικατάστασή του.
  2. Μώβ: Ισχυρής αντοχής αλουμινένιο κομμάτι κατεργασμένο σε CNC. Θα σπάσει σε συγκεκριμένα σημεία μόνο αν η δύναμη κρούσης ξεπεράσει ένα όριο.
  3. Θαλασσί: Λαστιχένιο για απορρόφηση κραδασμών και ελαστικότητα με εύκολη αντικατάσταση.
  4. Πράσινο: μαλακό αλουμίνιο με υψηλή αντοχή στην κόπωση.
  5. Πορτοκαλί: ανοξείδωτο ατσάλι που επιτρέπει την παραμόρφωση και επανέρχεται εύκολα στην αρχική του θέση.
  6. Κόκκινο: Το ανθεκτικότερο κομμάτι. Κατασκευάζεται από monoblock αλουμίνιο υψηλής αντοχής σε CNC.

Τι θα πει “ακριβό” ;

Απολαμβάνοντας την παρουσίαση της Aurora (θα μπορούσε να ήταν το πρώτο μάθημα από ταχύρρυθμο σεμινάριο με τίτλο ¨εισαγωγή στον σχεδιασμό αγωνιστικών εξαρτημάτων”) και αξιοποιώντας την ευκαιρία και το φιλόξενο κλίμα των οικοδεσποτών μας, πιάσαμε κουβέντα σχετικά με την… σχετικότητα του κόστους και της αξιοπιστίας. “Πότε θεωρείται ένα αντικείμενο ακριβό;” Σίγουρα η οπτική γωνία διαφέρει όταν η αστοχία ενός εξαρτήματος συμβεί την ώρα που ο αγοραστής πηγαίνει στην καφετέρια με αυτή που έχει ένας αγωνιζόμενος σε αγώνα Rally στο οποίο έχει ξοδέψει πολλές χιλιάδες ευρώ και φλερτάρει με την εγκατάλειψη. Επίσης διαφέρει όταν μία εταιρία έχει αναλάβει όλο το κόστος της εξέλιξης σε σχέση με μία άλλη που απλά το αντιγράφει. Και τελικά τι αντιγράφει; Το σχήμα, τη δομή, την κατεργασία; Είναι σίγουρα ίδια δύο αντικείμενα που μοιάζουν ίδια;


Η σχεδιαστική εξέλιξη του πρώτου CNC πύργου. Το πρώτο κομμάτι (κίτρινο) που κατασκευάστηκε ήταν πολύ μικρό για να “φορτωθεί” με τον απαραίτητο (για rally εξοπλισμό) οπότε το σχέδιο μεγάλωσε και έφτασε στο μπλε. Εκεί διαπιστώθηκε πως δεν μπορούσε να χωρέσει το Iritrack (συσκευή ασφαλείας με τηλέφωνο, tracker κλπ που πρέπει να είναι στον πύργο ώστε ο αναβάτης να έχει πρόσβαση). Έτσι σχεδιάστηκε ο κόκκινος ο οποίος όμως είχε περιορισμένο πελαταλόγιο καθώς ήταν μόνο για συγκεκριμένους αγώνες.


Τι θα πει “αξιόπιστο”;

Αντίστοιχα και η λέξη αξιοπιστία αποκτάει διαφορετική έννοια για έναν αγωνιζόμενο μιας κορυφαίας εργοστασιακής ομάδας και διαφορετική για έναν ερασιτέχνη. Ο πρώτος αρκείται στο να αντέξει, το εξάρτημα που θα χρησιμοποιήσει, για τις δεκαπέντε μέρες ενός αγώνα ενώ ο δεύτερος θα θέλει να κάνει απόσβεση συμμετέχοντας σε πολλά rally ή καλύπτοντας δεκάδες χιλιάδες χιλιόμετρα σε πιο χαλαρούς ρυθμούς. Αυτό το μεγάλο εύρος διαφορετικών απαιτήσεων δίνει το πλεονέκτημα στην Aurora έναντι του ανταγωνισμού καθώς είναι ίσως η μοναδική εταιρία στο χώρο που μπορεί όλα τα παραπάνω να τα λάβει υπόψιν της κατά τον σχεδιασμό ενός αντικειμένου. Στη συνέχεια θα το κατασκευάσει και θα το εξελίξει με τρόπο που πιθανότατα καμία άλλη εταιρία δεν μπορεί ή δεν θέλει να αφιερώσει τους πόρους της για να το κάνει.


Οι παρουσιάσεις της Aurora στις εγκαταστάσεις της αναμένεται να συνεχιστούν και να εμπλουτιστούν ακόμα περισσότερο. Αν σας δοθεί η ευκαιρία να παρακολουθήσετε κάποια από κοντά (δυστυχώς οι θέσεις είναι περιορισμένες) σας προτείνουμε να μην την χάσετε.

Την Aurora Rally Equipment® στηρίζουν οι εταιρίες:

Εξωτερικοί συνεργάτες:

Δες την ιστοσελίδα της Aurora Rally Equipment® εδώ

Κοινοποίησε αυτό το άρθρο

Σχετικά άρθρα