Σαν σήμερα: 23 Σεπτεμβρίου

1980: Η πρώτη adventure μοτοσυκλέτα της ιστορίας παρουσιάζεται στο κοινό

Σαν σήμερα, στις 23 Σεπτεμβρίου του 1980 διεξάγεται η τελευταία μέρα της διεθνής έκθεσης μοτοσυκλέτας και ποδηλάτου Cologne Motor Show (τότε IFMA). Η προσέλευση έχει ξεπεράσει κάθε προηγούμενο σημειώνοντας ιστορικό ρεκόρ καθώς μόνο την πρώτη μέρα την επισκέφτηκαν 150.000 άτομα! Ανάμεσα στα δεκάδες καινούργια μοντέλα βρίσκεται το R80 G/S της BMW που στην αρχή του έτους είχε εντυπωσιάσει τους πάντες κερδίζοντας στα χέρια του Hubert Auriol το Rally Dakar. Στην πραγματικότητα όμως είχε ξεκινήσει ως μία απέλπιδα προσπάθεια των ανθρώπων της εταιρείας να ανεβάσουν άμεσα τις πωλήσεις τους και να επιζήσουν της γιαπωνέζικης επέλασης.

Το ξεκίνημα του project R80 G/S

Ο νέος manager του τμήματος μοτοσυκλετών Karl Gerlinger , αναζητώντας ένα γρήγορο concept, “έπεσε” πάνω στον Laszlo Peres ο οποίος είχε κατασκευάσει τη δεκαετία του 1960, για τον εαυτό του, τον “Κόκκινο Διάβολο”, ένα πρωτότυπο enduro με τον boxer κινητήρα των 800cc προκειμένου ο ίδιος να συμμετέχει σε off-road αγώνες. Αρχικά το concept είχε μπει στον “πάγο” από τους διευθυντές της BMW αλλά ο Peres συνέχισε να δουλεύει πάνω σε αυτό το project και όταν το είδε ο Gerlinger ενθουσιάστηκε. Ανέθεσε την εξέλιξη της πρωτότυπης μοτοσυκλέτας στον Rudiger Gutsche ο οποίος λόγω εξαιρετικά περιορισμένου budget αποφάσισε να χρησιμοποιήσει αυτούσιο τον κινητήρα της σειράς R80, το πλαίσιο από το R65 και την μπροστινή ανάρτηση από το R100. Μια νέα ηλεκτρονική ανάφλεξη, ένα μεγαλύτερο φιλτροκούτι, ρεζερβουάρ 19.5 λίτρων και μία εξάτμιση 2 σε 1 με το τελικό τοποθετημένο ψηλά ήταν οι τελευταίες πινελιές της πρώτης μεγάλης μοτοσυκλέτας διπλής χρήσης στην ιστορία. Το αρκτικόλεξο G/S από το Gelände (off-road) και το Straße (road) χρησιμοποιήθηκαν για το μοντέλο παραγωγής που έμελε να δημιουργήσει την κατηγορία Adventure και να διαπρέψει στο Rally Dakar για τρεις ακόμη χρονιές (‘83-’85).

Hubert Auriol (BMW R80 G/S) – Rally Dakar 1981

Η επιτυχία του project

Μέσα στον πρώτο χρόνο παραγωγής (1981) πουλήθηκαν 6.631 BMW R80G/S, νούμερο υπερδιπλάσιο από τον στόχο των 3.000 κομματιών. Μέχρι το 1987 οι πωλήσεις του συγκεκριμένου μοντέλου ξεπέρασαν τις 21.000 βοηθώντας την BMW Motorrad να ορθοποδήσει και να ξεπεράσει την κρίση που βίωνε στα τέλη της προηγούμενης δεκαετίας. Στα πρώτα 40 χρόνια των μοντέλων GS (1981-2020) υπολογίζεται πως πουλήθηκαν παγκοσμίως 1.200.000 (ένα εκατομμύριο διακόσιες χιλιάδες) μοτοσυκλέτες GS από την BMW.

Σχετικά άρθρα