Με αφορμή την πρώτη μας βόλτα με την Stark Varg, βουτάμε μέσα σε εγχειρίδια και τεχνικούς κανονισμούς ώστε να συγκεντρώσουμε τις πιο σημαντικές πληροφορίες και τις προειδοποιήσεις που πρέπει να ξέρεις σχετικά με τις ηλεκτρικές μοτοσυκλέτες.
Ιδανικό εύρος θερμοκρασίας περιβάλλοντος
Όπως ίσως έχεις προσέξει, στα περισσότερα εγχειρίδια χρήστη (owner’s manual) ηλεκτρικών συσκευών με μπαταρίες (από κινητά και υπολογιστές μέχρι κάμερες και οχήματα) προσδιορίζεται το εύρος συνθηκών μέσα στο οποίο μπορεί να λειτουργήσει απροβλημάτιστα. Για παράδειγμα την περίπτωση του Stark Varg το προτεινόμενο εύρος θερμοκρασίας περιβάλλοντος είναι από 0 ως +25°C και υγρασίας μεταξύ 0 – 60%. Φυσικά είναι κάτι που πρέπει να προσέξουν ιδιαίτερα όσοι αρέσκονται να οδηγούν τους ζεστούς καλοκαιρινούς μήνες ή τους ψυχρούς χειμωνιάτικους.
Φόρτιση
Θα πρέπει να ελέγξετε το εύρος της θερμοκρασίας που προτείνει ο κατασκευαστής ως κατάλληλο για φόρτιση. Η φόρτιση μπαταριών λιθίου δεν πρέπει να γίνεται ούτε σε πολύ χαμηλές ούτε σε πολύ υψηλές θερμοκρασίες. Στην περίπτωση του Stark Varg ως ελάχιστη θερμοκρασία αναφέρονται οι 4°C ενώ δεν είδαμε να γίνεται κάποια αναφορά για την μέγιστη, η οποία στις περισσότερες περιπτώσεις οχημάτων δεν μπορεί να ξεπερνάει του 40°C ή και να βρίσκεται αρκετά πιο κάτω. Επίσης δεν πρέπει να μένει ο φορτιστής στην πρίζα μετά την ολοκλήρωση της φόρτισης.
Πυροπροστασία
Όπως σε κάθε όχημα, ο κίνδυνος πυρκαγιάς είναι υπαρκτός αλλά ο τρόπος αντιμετώπισής της διαφέρει εντελώς σε ένα ηλεκτροκίνητο όχημα. Συνήθως οφείλεται σε υπερθέρμανση της μπαταρίας (είτε λόγω κακής χρήσης είτε λόγω βλάβης) και η χρήση παραδοσιακών μέσων (πυροσβεστήρες ξηράς σκόνης ή CO2) δεν μπορούν να την αντιμετωπίσουν. Σε αυτές τις περιπτώσεις χρειάζονται μεγάλες ποσότητες νερού ώστε να ψύξουν την μπαταρία ή ειδικοί πυροσβεστήρες σχεδιασμένοι αποκλειστικά για χρήση σε μπαταρίες ιόντων λιθίου. Αν στον χώρο βρίσκονται και συμβατικά οχήματα ή “παραδοσιακά” υγρά καύσιμα είναι προφανές πως η κατάσταση περιπλέκεται ακόμα περισσότερο.
Αυτονομία
Όσο περιορισμένη ή αυξημένη είναι η αυτονομία ενός ηλεκτρικού οχήματος, θα πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή σε αυτόν τον τομέα, Ειδικά στην περίπτωση των εντουράδων που έχουμε συνηθίσει να λύνουμε αυτό το πρόβλημα σε συμβατικές μοτοσυκλέτες με πολλούς τρόπους (μετάγγιση βενζίνης από μοτοσυκλέτα σε μοτοσυκλέτα, αποστολή μπιτονιού, προσωρινό σημείο ανεφοδιασμού κλπ). Στις ηλεκτροκίνητες μοτοσυκλέτες το άδειασμα της μπαταρίας σε ακατάλληλο σημείο (πχ σε ένα μονοπάτι ή κάπου μακριά από όχημα μεταφοράς) θα σας εξασφαλίσει σίγουρα τουλάχιστον μια πολύωρη και σίγουρα αξέχαστη ταλαιπωρία. Τουλάχιστον μέχρι να βγουν πιο ισχυρά power bank…
Πλύσιμο
Κάθε μοτοσυκλέτα χρειάζεται προσοχή στο πλύσιμο και ειδικά στη χρήση νερού υπό πίεση. Εδώ τα ηλεκτροκίνητα οχήματα έχουν το πλεονέκτημα πως δεν διατρέχουν τον κίνδυνο να περάσει νερό στον κινητήρα από την εξάτμιση ή το φίλτρο της εισαγωγής (αφού δεν υπάρχουν) αλλά θα πρέπει να δοθεί εξίσου η προσοχή ώστε να μην προκληθούν βλάβες σε ηλεκτρικά κυκλώματα και λοιπά ευαίσθητα εξαρτήματα. Επίσης στην περίπτωση του Stark Varg θα πρέπει να αφαιρεθεί το κινητό από τη θέση του στο τιμόνι).
Αποθήκευση
Ξεχάστε τις παλιές δίχρονες μοτοσυκλέτες που τις παρατάγαμε σε κάποια αποθήκη για χρόνια και ξαναπαίρνανε μπροστά με μια-δυο μανιβελιές. Στην περίπτωση των ηλεκτρικών θα πρέπει να εξασφαλίσετε πως η θερμοκρασία στον χώρο φύλαξης δεν θα πέσει κάτω από ένα όριο και δεν θα ανέβει πάνω από κάποιο άλλο. Στην περίπτωση του Stark Varg το εύρος αυτό είναι μεταξύ 0 ºC και 30 ºC (με προτεινόμενη ιδανική θερμοκρασία τους 10 ºC). Και δεν τελειώνουν εκεί οι απαιτήσεις. Το ποσοστό φόρτισης της μπαταρίας σε περίπτωση παρατεταμένης αποθήκευσης θα πρέπει να είναι μεταξύ 30-50% (όχι πιο κάτω, όχι πιο πάνω). Και επειδή υπάρχει το φαινόμενο της αυτοεκφόρτισης (self-discharging) των μπαταριών, θα πρέπει ανά διαστήματα να ελέγχεται η τάση της μπαταρίας ώστε όταν πέσει κάτω από το ελάχιστο όριο (30%) να φορτίζεται (μέχρι το 50%).
Διάρκεια ζωής
Η χρήση μιας ηλεκτροκίνητης μοτοσυκλέτας αυτή τη στιγμή είναι σαφώς πιο οικονομική σε σχέση με μία συμβατική καθώς το ρεύμα που απαιτεί είναι φθηνότερο από την αντίστοιχη ποσότητα βενζίνης. Επίσης οι ανάγκες συντήρησης του κινητήρα είναι ασύγκριτα μικρότερες (ως μηδαμινές) αλλά ο ιδιοκτήτης θα πρέπει να υπολογίσει πως θα διαχειριστή τη διάρκεια ζωής του οχήματος. Η Stark Varg δίνει για παράδειγμα διάρκεια ζωής 500ώρες όμως αυτή τη στιγμή δεν υπάρχουν δεδομένα για το τι κάνει ο αναβάτης από εκεί και πέρα, Σίγουρα οι 500ώρες λειτουργίας είναι πάρα πολλές αλλά καλό είναι να υπάρχει στον προγραμματισμό πως μετά από αυτές το αρχικό κεφάλαιο θα έχει ουσιαστικά απαξιωθεί.