Ημέρα εξέλιξης και βελτίωσης αναρτήσεων enduro

Βλέπουμε από κοντά πώς δύο νεαροί αγωνιζόμενοι του Enduro ρυθμίζουν αλλά και βελτιώνουν τις μοτοσυκλέτες τους για το Πανελλήνιο Πρωτάθλημα Enduro.

Μπορεί η προπόνηση να είναι το Α και το Ω στις επιδόσεις ενός αγωνιζόμενου στο Enduro ωστόσο είναι εξίσου σημαντικό να πραγματοποιήσει και τις σωστές ρυθμίσεις στις αναρτήσεις του. Αν ακόμα μπορεί να προχωρήσει και στην αναβάθμιση αυτών, με χρήση εξελιγμένων για αυτό το σκοπό εξαρτημάτων, η διαφορά μπορεί να είναι μεγάλη, τόσο από πλευράς επιδόσεων όσο και εμπιστοσύνης που νιώθει ο ίδιος ο αναβάτης όσο πλησιάζει προς τα όρια.

Για να πραγματοποιηθούν σωστά αυτές οι ρυθμίσεις και οι βελτιώσεις είναι απαραίτητο να αφιερωθούν πολλές ώρες δοκιμών και συγκρίσεων ώστε να εξαχθούν σωστά και χρήσιμα συμπεράσματα και να εξαλειφθούν οι πιθανότητες πλασματικών εντυπώσεων. Μια τέτοια ημέρα εξέλιξης οργάνωσε η Trigas Compound των αδερφών Τρίγκα, με τους Γιάννη Ντεβετζή και ο Σπύρο Φλώρο, δύο από τους νεότερους αναβάτες του Πανελληνίου Πρωταθλήματος Enduro (21 και 22 ετών αντίστοιχα) που αγωνίζονται στην κατηγορία Ε1,

Το πλάνο της εξέλιξης

Η ημέρα δοκιμών οργανώθηκε στην περιοχή της Πεντέλης όπου τρία διαφορετικά πιστάκια προπόνησης περιείχαν όλες τις απαιτούμενες συνθήκες. Αυτές δηλαδή που θα συναντήσουμε τους ερχόμενους καλοκαιρινούς μήνες αλλά και πιθανότατα και στον διήμερο αγώνα της Σπάρτης: φλάτ ξερό χώμα, γρήγορα περάσματα από πέτρες, και ανηφόρες και κατηφόρες με λιγοστό γκριπ. Δοκιμάστηκαν διαφορετικά αμορτισέρ και πιρούνια και φυσικά προσαρμόστηκαν οι ρυθμίσεις τους στα χαρακτηριστικά τους αλλά και στο στυλ οδήγησης τους.

Η μεθοδολογία

Οι αναβάτες δούλεψαν με δυο μοτοσυκλέτες ΚΤΜ, η μια με νορμάλ ανάρτηση αλλά με τελείως διαφορετικό εσωτερικό setup και η άλλη επίσης νορμάλ στην οποία “φορέσαμε” αναρτήσεις από τη σειρά XPLOR PRO της WP. “Το πρώτο βήμα είναι να φέρουμε την μοτοσυκλέτα στην ισορροπία που θέλουμε και που εξαρτάται από το τερέν στο οποίο θελουμε να οδηγήσουμε. Στη λάσπη για παράδειγμα έχουμε ένα τελείως διαφορετικό setup από ότι σε ένα τερέν που είναι στεγνό ή με πέτρα” λέει χαρακτηριστικά ο Γιάννης Τρίγκας και συμπληρώνει: “Είναι σημαντικό η δοκιμή και σύγκριση των ρυθμίσεων και των εξαρτημάτων να γίνει την ίδια ώρα, στο ίδιο μέρος ώστε να έχουμε σωστή σύγκριση και να είμαστε βέβαιοι ότι βαδίζουμε στο σωστό δρόμο. Αυτό που προσπαθούμε να πετύχουμε είναι να αισθανθεί ο αναβάτης ασφάλεια και να εμπιστευτεί τη μοτοσυκλέτα του.”

Χρήσιμα συμπεράσματα

“Δοκιμάσαμε 3 διαφορετικά πιρούνια σε συνδυασμό με 3 πίσω αμορτισέρ. Αυτό από μόνο του θέλει δουλειά και ώρες ενώ ήταν πολύ σημαντικό να κρατήσουμε τους αναβάτες συγκεντρωμένους στην συνθήκη της δοκιμής ώστε να μην παρασυρθούν και κουραστούνε. Κάτι τέτοιο θα δυσκόλευε πολύ την εξαγωγή σωστών συμπερασμάτων” λέει ο Γιάννης Τρίγκας και μοιράζεται μαζί μας μερικές χρήσιμες πληροφορίες:

  • Η ακρίβεια στις ρυθμίσεις κάνει τη διαφορά όταν δυσκολεύει το τερέν.
  • Φτιάχνουμε πρώτα τα ελατήρια (ρύθμιση sag) ώστε να έχουμε σωστή βάση. Ανάλογα με το βάρος του αναβάτη μπορεί να χρειαστούν αλλαγή.
  • Πολύ βασικό οι αλλαγές που κάνουμε να γίνονται αυστηρά μία-μία.
  • Στο σκληρό τερέν είναι σημαντικό να έχουμε πιο γρήγορη λειτουργία των αναρτήσεων (συμπίεση και επαναφορά)
  • Το XPLOR PRO αμορτισέρ της WP (SUPERTRAX Technology) κάνει μεγάλη διαφορά όσο το τερέν “χαλάει”.
  • Το πιρούνι αέρος (Xact Pro) κάνει πολύ εύκολη τη σωστή ρύθμιση της μοτοσυκλέτας ως προς το sag. Μπορείς να την προσαρμόσεις εκεί που θες πολύ πιο εύκολα και γρήγορα σε σχέση με τα πιρούνια που χρησιμοποιούν ελατήρια.

“Η διαφορά μιας στοκ ανάρτησης με μια “factory”, σε ένα φλατ κομμάτι θα είναι μικρή, ας πούμε ένα υποθετικό 10%, μπορεί και λιγότερο. Όταν το τερέν δυσκολεύει με σαμάρια, λούκια, ρίζες, και ότι άλλες δυσκολίες μπορείς να βρεις σε μια ειδική enduro, τότε η διαφορά μεταξύ τους μεγαλώνει κατά πολύ! Είναι ωραίο που μας δίνεται ευκαιρία να δουλεύουμε με νέους οδηγούς οι οποίοι είναι το μέλλον του σπορ, και είμαστε τυχεροί που στην Ελλάδα πλέον έχουμε έμπειρους τεχνικούς στο κομμάτι των αναρτήσεων ενώ παλιότερα έπρεπε να αναζητούμε πολλές φορές λύσεις από το εξωτερικό.”

Κοινοποίησε αυτό το άρθρο

Σχετικά άρθρα