Σαν σήμερα 28 Νοεμβρίου: Μαθήματα οδήγησης από τον Boano στην Καστοριά (2004)

20 χρόνια πριν, ο Jarno Boano ήρθε στην Ελλάδα και εκτός από γνώσεις μοιράστηκε μαζί μας τις απόψεις του για το Παγκόσμιο Enduro και το μέλλον του με τη Beta.

Η ελληνική αντιπροσωπεία της Honda και ο Νίκος Ζουρνατζής κατάφεραν το 2004 να φέρουν τον Ιταλό αναβάτη του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Jarno Boano στην Ελλάδα για ένα διήμερο μάθημα (27-28 Νοεμβρίου) αγωνιστικής οδήγησης. Το “παρών έδωσαν” 16 Έλληνες αγωνιζόμενοι που έμειναν εντυπωσιασμένοι, όχι μόνο με την ταχύτητα του τότε 31 ετών αναβάτη του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος αλλά και με τις γενικότερες γνώσεις του καθώς και με την μεταδοτικότητα του.

Φωτογραφίες: Motorsite.gr / αρχείο

Ήταν ίσως η πρώτη φορά που κάποιος τους προέτρεπε να κόψουν την περιττή χρήση του συμπλέκτη μέσα στις στροφές, να διατηρούν ανοιχτές γραμμές στην είσοδο και να φροντίζουν για το σωστό στήσιμο της μοτοσυκλέτας τους.

Ο Jarno Boano δείχνει και ο Βασίλης Σιαφαρίκας με τον Σάββα Καπαγερίδη παρακολουθούν.

Φυσικά ο Jarno Boano δεν ήταν απλά ένας γρήγορος αναβάτης. Ο πατέρας του, o Roberto Boano, είχε πολύ μεγάλη αγωνιστική εμπειρία (μεταξύ άλλων, 5 συμμετοχές στο Rally Dakar) και από το 1981 υπήρξε εκπαιδευτής στην Ιταλική Ομοσπονδία Μοτοσυκλέτας. O Jarno, μαζί με τον αδερφό του (Ivan Boano) δημιούργησαν τη Boano Racing Sport που στη συνέχεια έγινε μία από τις πιο αναγνωρίσιμες ομάδες του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Enduro.

Με αφορμή την επίσκεψη του Jarno Boano στην Ελλάδα, ο ΜΤΒ αρχισυντάκτης του Enduro24 Φώτης Σκαρής (τότε συντάκτης στο περιοδικό 0300) είχε πάρει από τον Ιταλό συνέντευξη με πολλά ενδιαφέροντα και διαχρονικά στοιχεία καθώς και μερικές ίσως προφητικές απαντήσεις. Μέρος της συνέντευξης αναδημοσιεύουμε εδώ:

Συνέντευξη Jarno Boano (2004)

Ερώτηση: Ως δάσκαλος έχεις διδάξει χιλιάδες αναβάτες κάθε επιπέδου σε όλο τον κόσμο. Τι είναι πιο δύσκολο να μάθουν και πού υστερούν οι περισσότεροι;

J.Β: Το Enduro είναι ένα σπορ που μπορείς να το κάνεις εύκολα. Αγοράζεις μια μοτοσυκλέτα και τον κατάλληλο εξοπλισμό και βγαίνεις στο βουνό, χωρίς να έχεις ιδιαίτερες γνώσεις. Αυτό είναι και το μεγαλύτερο πρόβλημα, διότι πολλοί ξεκινούν να οδηγούν στο χώμα χωρίς να έχουν τις στοιχειώδεις βάσεις. Δεν έχει σημασία πόσο γρήγορος είσαι, αλλά να οδηγείς σωστά.

Ποιες είναι οι βασικές αλλαγές που έχουν γίνει στην οδήγηση των μοτοσυκλετών; (σσ υπενθυμίζουμε πως η ερώτηση και η απάντηση έχουν γίνει πριν είκοσι χρόνια ωστόσο παραμένουν διαχρονικές)

Η τεχνική έχει αλλάξει ακολουθώντας την εξέλιξη των μοτοσυκλετών. Παλιότερα οι μοτοσυκλέτες ήταν βαρύτερες και νευρικές, δεν άλλαζαν εύκολα κατεύθυνση. Αν ήθελες να κινηθείς γρήγορα φρόντιζες να φρενάρεις αργά. Στις μέρες μας που οι μοτοσυκλέτες συμπεριφέρονται πολύ καλύτερα με σωστή απόδοση και κατανομή της δύναμης, είναι προτιμότερα να χάσεις λίγο χρόνο στα φρένα, αλλά να ανοίξεις το γκάζι νωρίτερα. Αν παρακολουθήσεις προσεκτικό τους κορυφαίους αναβάτες όπως ο Merriman και ο Salminen, θα δεις ότι έχουν συνεχή ροή. Δεν “μηδενίζουν μέσα σε μια ειδική. Κινούνται συνεχώς και παρότι δίνουν την εντύπωση πως δεν πηγαίνουν γρήγορα σημειώνουν καταπληκτικούς χρόνους. Άλλοι οδηγούν επιθετικά χρησιμοποιώντας συχνά συμπλέκτη και κάνοντας πολλή φασαρία, ένα στιλ οδήγησης που αποτελεσματικό πριν από δέκα χρόνια ήταν.

Ανέφερες ότι θεωρείς την επιλογή και το στήσιμο της μοτοσυκλέτας πολύ σημαντικά, εντούτοις εσύ ρισκάρεις φέτος αναλαμβάνοντας να αγωνιστείς με μία μοτοσυκλέτα Beta για την οποία γνωρίζεις ελάχιστα πράγματα… (μόλις είχε ανακοινωθεί πως ο Boano θα αγωνιστεί το 2005 για πρώτη φορά με μοτοσυκλέτα Beta)

Αυτή θα είναι μια κρίσιμη χρονιά για το μέλλον μου. Έχω μια ιδιωτική ομάδα με την οποία συμμετέχουμε στο Παγκόσμιο και Ιταλικό Πρωτάθλημα και χρειαζόμαστε πολλά χρήματα. Δυστυχώς δεν έχω μεγάλο χορηγό, ενώ παράλληλα εργάζομαι και ως manager, οπότε δεν οδηγώ μόνο για διασκέδαση. Η συνεργασία με την Beta μπορεί να αποβεί κατά τη γνώμη μου ωφέλιμη για τη μετέπειτα επαγγελματική μου σταδιοδρομία. Οδηγικά θα είναι μια πολύ δύσκολη χρονια αφού θα πρέπει να στηθεί μια νέα μοτοσυκλέτα Από την άλλη όμως, θα συνεισφέρω στην εξέλιξη των Beta ώστε να φτάνουν οι καλύτερες δυνατόν μοτοσυκλέτες στους καταναλωτές.

θα συνεισφέρω στην εξέλιξη των Beta ώστε να φτάνουν οι καλύτερες δυνατόν μοτοσυκλέτες στους καταναλωτές

Jarno Boano (Νοέμβριος 2004)

Όπως η ιστορία έδειξε, η κίνηση του Boano να συνεργαστεί από το 2004 (επίσημα από το 2005) με την ομάδα της Beta αποδείχθηκε σωστή και τον οδήγησε ως μάνατζερ στην κορυφή του Παγκόσμιου Enduro το 2019 όταν, με αναβάτη τον Brad Freeman κατέκτησαν το Πρωτάθλημα στην EnduroGP. Πλεον (από το 2021) είναι ο μάνατζερ της TM-Boano Factory Team.

Κοινοποίησε αυτό το άρθρο

Σχετικά άρθρα