Ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενες αναρτήσεις για αγωνιστική χρήση στο χώμα

Kορυφαίοι αναβάτες Downhill δοκιμάζουν ηλεκτρονικό σύστημα της Öhlins για αλλαγή ρυθμίσεων εν κινήσει και εμείς πιθανολογούμε πως σύντομα θα τις δούμε και σε μοτοσυκλέτες Enduro.

Τη δυνατότητα αλλαγής ρυθμίσεων στις αναρτήσεις τους, μέσω τριών κουμπιών στο τιμόνι έχουν δύο κορυφαίοι αναβάτες Downhill στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα. Ο Loïc Bruni με την ομάδα της S-Works και ο Finn Iles με την ομάδα της Specialized χρησιμοποιούν πρωτότυπες αναρτήσεις της Öhlins οι οποίες έχουν τη δυνατότητα να ρυθμίζονται εν κινήσει, μέσω τριών κουμπιών που βρίσκονται στο τιμόνι. Έτσι δίνεται η δυνατότητα στους δύο αναβάτες να έχουν πιο σκληρές ρυθμίσεις στις αναρτήσεις τους στα γρήγορα κομμάτια με μεγάλα άλματα και στα τμήματα που απαιτούν δυνατό πεταλάρισμα και λίγα μέτρα πιο κάτω να αλλάξουν τις ρυθμίσεις σε πιο μαλακές ώστε να περάσουν με περισσότερη ασφάλεια τμήματα που γλιστράνε περισσότερο και έχουν χαμηλή πρόσφυση όπως περάσματα από ρίζες και τεχνικά rockgardens.

Η τεχνολογία

Η ηλεκτρονική ρύθμιση των αναρτήσεων δεν είναι καινούργια τεχνολογία καθώς χρησιμοποιείται ήδη για δεκαετίες στο χώρο των αυτοκινήτων και των μοτοσυκλετών ενώ κατά διαστήματα έχουν εμφανιστεί και αντίστοιχα συστήματα και σε ποδήλατα όπως το k2 Smart Shock πίσω στο 1997. Η βασική ιδέα βασίζεται στην αλλαγή του ιξώδες που παρουσιάζουν μερικά υγρά όταν τα διαπερνάει μαγνητικό πεδίο ενώ σε αρκετές περιπτώσεις υπάρχει αυξομείωση της διαμέτρου των οπών από όπου περνάει το λάδι μεταβάλοντας έτσι τις αποσβέσεις της ανάρτησεις.

Το σύστημα της Öhlins 

Στην περίπτωση των αναρτήσεων της Öhlins για το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Downhill δεν υπάρχει κεντρική μονάδα επεξεργαστή που να συλλέγει δεδομένα και να ενεργεί αυτόματα όπως στις συνηθισμένες ενεργητικές αναρτήσεις (οι οποίες απαγορεύονται στις περισσότερες κατηγορίες αθλημάτων μοτοσυκλέτας). Αντίθετα υπάρχουν τρία προεγκατεστημένα setting και ο αναβάτης επιλέγει, μέσω των κουμπιών στο τιμόνι, αυτό που επιθυμεί. Αντίστοιχα υπάρχει και χρωματιστή ένδειξη led που επιβεβαιώνει την επιλογή ώστε να είναι σίγουρος για την επιλογή που έχει κάνει. Περισσότερες πληροφορίες δεν έχουν δοθεί στη δημοσιότητα σχετικά από την Öhlins ενώ το όλο σύστημα είναι κλεισμένο και προστατευμένο από τις λάσπες και τα αδιάκριτα… βλέμματα.

Σύντομα και στο Enduro;

Η μεγαλύτερη ίσως πρόκληση που αντιμετωπίζουν οι αναβάτες Enduro είναι η ρύθμιση των αναρτήσεων τους έτσι ώστε να ταιριάζουν σε όσο το δυνατόν μεγαλύτερο εύρος συνθηκών. Με το εύρος συνθηκών ωστόσο που συναντάνε μέσα σε κάθε αγώνα να είναι τεράστιο (τα extreme έχουν γίνει πολύ περισσότερο extreme ενώ η ταχύτητα στις γρήγορες διαδρομές έχει ανέβει), η σωστή ρύθμιση των αναρτήσεων αποτελεί πραγματικό πονοκέφαλο. Πρόσφατα, σε συνέντευξή του ο Billy Bolt σχολίαζε σχετικά με τους αγώνες Hard Enduro πως εκτός από τα αργά, τεχνικά κομμάτια, ένας γύρος σαν το Red Bull Romaniacs έχει πολλά ανοιχτά κομμάτια στα οποία ο χρόνος παίζει καθοριστικό ρόλο στο αποτέλεσμα. Εκεί πρέπει να οδηγήσουν γρήγορα με μία μοτοσυκλέτα ρυθμισμένη για εντελώς διαφορετικές συνθήκες κάτι που το καθιστά αρκετά επικίνδυνο. Μπορούμε να πούμε πως σε αυτές τις περιπτώσεις ένα σύστημα ηλεκτρονικής ρύθμισης των αναρτήσεων, ακόμα και με μόνο δύο επιλογές, θα ήταν εξαιρετικά χρήσιμο ακόμα και αν τα μαλακά mousse και ελαστικά θα συνέχιζαν να δημιουργούν κάποιους περιορισμούς.

Σχετικά άρθρα