Χωρίς Παγκόσμιο Enduro στην Ελλάδα και το 2025

Ανακοινώθηκε το πρόγραμμα για το 2025 και αυτή θα είναι η έκτη συνεχόμενη χρονιά χωρίς ελληνικό γύρο στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα. Θα επανέλθει κάποια στιγμή η Ελλάδα στο ημερολόγιο; Δείτε τι έδειξε η έρευνα του Enduro24.

Για όσους είχαμε την ευκαιρία να ζήσουμε το ελληνικό αγωνιστικό enduro τις δεκαετίες των ‘00s και του ’10 ίσως αυτό που θα θυμόμαστε περισσότερο από όλα είναι οι αγώνες του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Enduro στην Ελλάδα. Καλάβρυτα, Σέρρες, Καλαμπάκα, Καστοριά και Γρεβενά υπήρξαν οι πόλεις που φιλοξένησαν συνολικά δώδεκα γύρους και ένα ISDE (Six Days) από το 2002 ως το 2019. Έτσι, κάθε χρόνο ή “στη χειρότερη” χρονιά παρά χρονιά, η Ελλάδα γινόταν το επίκεντρο του Παγκόσμιου Enduro χαρίζοντας απλόχερα θέαμα, εμπειρίες αλλά και τεχνογνωσία σε όσους “έδιναν το παρών”, είτε ως αγωνιζόμενοι, μηχανικοί, μέλη της οργάνωσης ή ακόμα και όσους παρακολουθούσαν ως απλοί θεατές. Και μετά σιγή…

Απούσα η Ελλάδα από το Παγκόσμιο

Η δύσκολη χρονιά του 2020 (περιορισμοί λόγω Covid) επέτρεψε την διοργάνωση αγώνων του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Enduro μόλις σε τρεις χώρες, και φυσικά δε θα ήταν καθόλου εύκολο η Ελλάδα να ήταν μέσα σε αυτές. Αλλά καθώς η “κανονικότητα” επέστρεψε από το 2021, περιμέναμε κάθε χρονιά να δούμε το “Greece” στο προσωρινό ημερολόγιο της επόμενης χρονιάς. Τα χρόνια περάσανε, φτάσαμε να δούμε το προσωρινό πρόγραμμα και για το 2025 και δυστυχώς για μία ακόμα χρονιά η Ελλάδα όχι μόνο δεν είναι μέσα στο “καλεντάρι” αλλά αυτό (η απουσία) μοιάζει πλέον και ως κάτι φυσιολογικό… Καμία επίσημη κίνηση, καμία συνεδρίαση, κανένας (επίσημος) προβληματισμός.

Τι έχει φταίξει;

Για να μπορέσουμε να δώσουμε απάντηση σε αυτό το ερώτημα προσπαθήσαμε να επικοινωνήσουμε με τρεις πλευρές. Την εταιρία που έχει αναλάβει, ως promoter, τη διοργάνωση του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Enduro, την Αθλητική Μοτοσυκλετιστική Ομοσπονδία Ελλάδας (ΑΜΟΤΟΕ) και τους ανθρώπους της ελληνικής S-timing (οι γνωστοί στους περισσότερους ως “οι Σερραίοι”) που ζουν από “μέσα” κάθε γύρο του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος εδώ και σχεδόν δύο δεκαετίες, συμμετέχοντας στην οργάνωση και έχοντας αναλάβει το δύσκολο και κρίσιμο έργο της χρονομέτρησης σε κάθε αγώνα του Παγκοσμίου. Από την Prime Staduim (promoter) επικοινωνήσαμε με την υπεύθυνη σχεδιασμού του προγράμματος, από την S-timing μάς μίλησε ο Σωκράτης Κιοσσές ενώ από την ΑΜΟΤΟΕ δεν λάβαμε απάντηση στα ερωτήματά μας σχετικά με το αν υπήρξε ενδιαφέρον από ελληνικής πλευράς για ανάληψη αγώνα το 2025 ή αν υπάρχει πρόθεση αυτό να γίνει κάτι τέτοιο στο μέλλον. Κατανοούμε πως η καλοκαιρινή περίοδος μπορεί να βρίσκει τους παραλήπτες του email μας μακριά από τα γραφεία τους (στην επίσημη ιστοσελίδα της ΑΜΟΤΟΕ υπάρχει ανακοίνωση παύσης των εργασιών της, λόγω καλοκαιρινών διακοπών, μεταξύ 1-31 Αυγούστου) οπότε αν λάβουμε απάντηση στο άμεσο μέλλον θα πρέπει να θεωρείται αυτονόητο πως αυτή θα προστεθεί στο άρθρο και θα υπάρξει η αντίστοιχη ενημέρωση στους αναγνώστες του Enduro24.

Οι μύθοι και οι απαιτήσεις για έναν αγώνα Παγκοσμίου

Η ανάληψη του ρόλου του promoter από την Prime Stadium το 2022 άφησε το περιθώριο να κυκλοφορήσει μια φήμη πως πλέον οι αγώνες είναι πιο ακριβοί σε σχέση με το παρελθόν. Από το ρεπορτάζ που κάναμε προκύπτει πως αυτό δεν είναι αληθές. Το κόστος ανάληψης ενός αγώνα (από μία χώρα και τους διοργανωτές του) δεν περιλαμβάνει την καταβολή κάποιου ποσού ως “αμοιβή” ή “δικαιώματα” (το λεγόμενο “fee”). Το κόστος για τον κάθε διοργανωτή αφορά το στήσιμο και την οργάνωση του αγώνα, και ενώ σίγουρα αυτό δεν είναι αμελητέο, (μπορεί να φτάσεις αρκετές δεκάδες χιλιάδες ευρώ ακόμα και με τη συμμετοχή πολλών εθελοντών) εντούτοις δεν μοιάζει απαγορευτικό. Ειδικά αν υπάρξει υποστήριξη από τις τοπικές αρχές (δήμος, περιφέρεια κλπ). Προσέξτε, δε μιλάμε για χάρισμα χρημάτων από το κράτος αλλά για ένα ανταποδοτικό όφελος στη διοργάνωση του αγώνα καθώς το χρήμα που καταναλώνεται από κάθε ομάδα και το οποίο φτάνει στην τοπική κοινωνία ανέρχεται σε χιλιάδες ευρώ για διαμονή, φαγητό και κόστος μετακίνησης. Σίγουρα κανείς δε βγαίνει χαμένος αν όλα γίνουν όπως πρέπει.

Βασικές προϋποθέσεις για την ανάληψη αγώνα από έναν διοργανωτή είναι (εκτός από τη διαδρομή του αγώνα…) κυρίως να υπάρχει ο απαιτούμενος χώρος για τα paddocks των ομάδων, με τις απαραίτητες υποδομές (νερό, ρεύμα, τουαλέτες, γραφεία κλπ) για τις ανάγκες των ομάδων και όσων εμπλέκονται με την διοργάνωση. Αυτές οι εγκαταστάσεις υπάρχουν σε πολλές περιοχές όπως στο αυτοκινητοδρόμιο των Σερρών ή σε κάποια από τα αθλητικά κέντρα που υπάρχουν σε αρκετά μέρη της Ελλάδας (π.χ. το Αθλητικό Κέντρο Καρπενησίου).

Οι παγκόσμιοι θέλουν την Ελλάδα

Αναβάτες που έχουν τρέξει σε κάποιον (ή κάποιους) από τους ελληνικούς γύρους επιθυμούν διακαώς την επιστροφή της Ελλάδας στο ημερολόγιο καθώς έχουν μόνο ευχάριστες στιγμές να θυμούνται. Ο τελευταίος αγώνας στις Σέρρες (2019), με μόλις 3 χιλιόμετρα ασφάλτου στη συνολική διαδρομή των 200km, έχει μείνει στις μνήμες των περισσότερων ως ο ιδανικός αγώνας enduro. Η Ελλάδα ενδιαφέρει ακόμα και τους υπεύθυνους της Prime Stadium που τη βρίσκουν πολύ δελεαστική περιοχή για τη διοργάνωση αγώνα και έχουν (ανεπίσημα) προτείνει ακόμα και να δώσουν δύο αγώνες back to back, όπως έγινε φέτος με την Πορτογαλία. Οι πληροφορίες μας ωστόσο λένε πως δεν υπήρξε ποτέ καμία σχετική κινητικότητα ώστε έστω να μελετηθεί περισσότερο ένα τέτοιο σενάριο.

Η ώρα για το 2026 είναι τώρα

Αν όντως θέλουμε να επιστρέψουμε στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Enduro, η εκδήλωση ενδιαφέροντος από ελληνικής πλευράς πρέπει να γίνει άμεσα. Το πρώτο βήμα είναι να “προταθούν” ημερομηνίες στις οποίες θα μπορούσε να πραγματοποιηθεί αγώνας στην Ελλάδα. Ήδη για το 2025 υπήρξε αυξημένο ενδιαφέρον από περισσότερες χώρες αλλά από πλευράς promoter το όριο κρατήθηκε στους 8 γύρους και έτσι αρκετές μπήκαν στην αναμονή για το 2026. Είναι προφανές πως τα χρονικά περιθώρια δεν είναι μεγάλα.

Το πρόγραμμα του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Enduro για το 2025 (προσωρινό)

Οι γύροι αυξάνονται στους οχτώ (από επτά το 2024) καθώς προστέθηκε η Γερμανία. Ξεκινώντας από το πρώτο σαββατοκύριακο του Απρίλιου το πρόγραμμα έχει ως εξής:

  • 4-6 Απριλίου – Πορτογαλία*
  • 2-4 Μαίου – Ισπανία
  • 23-25 Μαΐου – Σουηδία
  • 20-22 Ιουνίου – Ρουμανία
  • 1-3 Αυγούστου – Ουαλία*
  • 12-14 Σεπτεμβρίου – Γαλλία*
  • 26-28 Σεπτεμβρίου – Ιταλία
  • 17-19 Οκτωβρίου – Γερμανία*

Σημείωση: Το 2025 το Πάσχα των Καθολικών και των Ορθοδόξων συμπίπτει και είναι στις 20 Απριλίου.

* οι 4 γύροι στους οποίους θα περιλαμβάνονται και στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Enduro Γυναικών ( FIM Enduro Women’s World Championship).

Στιγμιότυπα από τον αγώνα του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος στα Γρεβενά το 2017.

Σχετικά άρθρα