Αφού διάβασες για την σωστή προετοιμασία και ενυδάτωση του αναβάτη enduro, για οδήγηση τους καλοκαιρινούς μήνες με ζέστη, ήρθε η ώρα να δούμε και ορισμένα tips για την προετοιμασία της μοτοσυκλέτας μας. Καθώς η ικανότητα αποβολής της θερμότητας από τα κρίσιμα εξαρτήματα είναι αυτή την περίοδο σαφώς μειωμένη, έρχονται να προστεθούν σε αυτό και μερικά ακόμα “προβλήματα”. Πάμε να τα δούμε μαζί με τη λύση τους.

Βεντιλατέρ


Θα έπρεπε να είναι σχεδόν υποχρεωτικό για το καλοκαίρι, ειδικά σε σφιχτές διαδρομές με χαμηλή ταχύτητα. Ρόλος του είναι να αυξήσει τη ροή του αέρα που διαπερνάει το ψυγείο της μοτοσυκλέτας ώστε αυτό να καταφέρει να ρίξει τη θερμοκρασία του ψυκτικού υγρού. Μερικές μοτοσυκλέτες enduro διαθέτουν βεντιλατέρ στον στάνταρ εξοπλισμό αλλά στις περισσότερες θα πρέπει να προστεθεί ως έξτρα. Η σημασία του είναι ακόμα μεγαλύτερη για μοτοσυκλέτες με τετράχρονους κινητήρες (σε extreme συνθήκες ίσως χρειάζεται και δεύτερο βεντιλατέρ) ενώ υπάρχουν διάφοροι τύποι ανάλογα με τον τρόπο σύνδεσης και ενεργοποίησης (η ενεργοποίηση του βεντιλατέρ μπορεί να γίνεται είτε αυτόματα μέσω αισθητήρα θερμοκρασίας του ψυκτικού υγρού, είτε χειροκίνητα από τον αναβάτη μέσω ενός διακόπτη στο τιμόνι όπως αυτό).
Λιπαντικά

Τα φρέσκα λιπαντικά είναι το καλύτερο δώρο που μπορείτε να κάνετε στον τετράχρονο enduro κινητήρα σας πριν τον ταλαιπωρήσετε στη ζέστη. Για τους καλοκαιρινούς μήνες συστήνεται γενικά από τους περισσότερους κατασκευαστές η επιλογή λιπαντικού με μεγαλύτερο δυναμικό ιξώδες υψηλής θερμοκρασίας όπως 10W/60 (δες εδώ το DENICOL THUMPERLUBE) . Σε κάθε περίπτωση συμβουλευτείτε το manual της μοτοσυκλέτας σας ή το site του κατασκευαστή. Διάβασε περισσότερα στο άρθρο “Αλλαγή λαδιού σε τετράχρονο κινητήρα Enduro”.
Ψυκτικό υγρό
Απόφευγε την πλήρωση με νερό στο σύστημα ψύξης και προτίμα τη χρήση ειδικού ψυκτικού υγρού το οποίο: α) είναι πιο φιλικό για τη λειτουργία της τρόμπας αποτρέποντας τη συγκέντρωση αλάτων, αλλά το σημαντικότερο β) διαθέτει υψηλότερο σημείο βρασμού σε σχέση με το νερό κάτι που θα αποτρέψει ή τουλάχιστον θα καθυστερήσει (και σίγουρα θα περιορίσει) το “βράσιμο” του κινητήρα. Για extreme καταστάσεις enduro με πολλή ζέστη, το Sub-Zero της Denicol βοηθάει στην πιο ομοιόμορφη μεταφορά της θερμότητας, κάτι που σύμφωνα με τη βέλγικη εταιρεία, μειώνει τη θερμοκρασία λειτουργίας του κινητήρα κατά σχεδόν 10 °C!
Τάπα ψυγείου αυξημένης πίεσης
Όλες οι τάπες των ψυγείων στις μοτοσυκλέτες μας έχουν βαλβίδα ανακούφισης που ανοίγει σε συγκεκριμένη πίεση (συνήθως 1,2-1,8 bar). Όσο υψηλότερη είναι η ένδειξη της πίεση ανακούφισης τόσο περισσότερο ανεβαίνει και το σημείο βρασμό του ψυκτικού. Ενδεικτικά, για αύξηση 0,5 bar το σημείο βρασμού ανεβαίνει περίπου 10°C που πρακτικά σημαίνει σημαντική καθυστέρηση στην εμφάνιση ατμών από το σύστημα ψύξης. Προσοχή, για να μπορέσουμε να αλλάξουμε την τάπα και να βάλουμε άλλη μεγαλύτερης πίεσης θα πρέπει να είμαστε σίγουροι πως αυτό υποστηρίζεται και από τα υπόλοιπα μέρη του συστήματος ψύξης διαφορετικά υπάρχει κίνδυνος διαρροής ή ακόμα και καταστροφής διάφορων εξαρτημάτων (σωληνάκια, φλάντζες κλπ).
Κιτ βελτίωσης ροής ψυκτικού υγρού


Υπάρχουν στο εμπόριο kit κολάρων σιλικόνης και βελτιωτικά kit για την τρόμπα νερού αρκετών μοτοσυκλετών που αυξάνουν την ροή του ψυκτικού υγρού από τον κινητήρα προς τα ψυγεία (και πίσω) για καλύτερη απαγωγή της θερμότητας. Δες ενδεικτικά εδώ kit γα τρόμπα νερού για Yamaha WR250F ή εδώ για Beta RR (2T & 4T).
Επισκεύασε τα στραβώματα
Αν τα σημάδια από χτυπήματα και πτώσεις είναι πολύ έντονα σε ορισμένα κρίσιμα εξαρτήματα, είναι πολύ πιθανόν να χρειαστούν επισκευή ή αντικατάσταση. Ένα μεγάλο βαθούλωμα στην εξάτμιση (ειδικά σε σημείο κοντά στην ένωση με την εξαγωγή του κινητήρα) ή ένα (πολύ) στραβό ψυγείο εμποδίζουν τη σωστή λειτουργία του κινητήρα και είναι πιθανόν να είναι αιτίες υπερθέρμανσης.
Υγρά φρένων
Εκτός από τον κινητήρα, δυσκολία αποβολής της θερμότητα αντιμετωπίζει το καλοκαίρι και το σύστημα των φρένων οπότε για απροβλημάτιστη απόδοση είναι ιδιαίτερα κρίσιμο να το διατηρήσουμε σε όσο το δυνατόν καλύτερη κατάσταση. Μεγάλο ρόλο σε αυτό παίζει το υγρό φρένων και ειδικά το πόσο φρέσκο αυτό είναι καθώς η υγροσκοπική ιδιότητα του (να απορροφάει υγρασία) μπορεί να μεταβάλει το σημείο βρασμού (εκεί δηλαδή που νιώθουμε να “πέφτει” η μανέτα ή το πεντάλ) ακόμα και κατά 80°C!
Είναι χαρακτηριστικό πως ένα υγρό φρένων με αξιολόγηση DOT 4 έχει θεωρητικό βαθμό βρασμού περίπου 230°C αλλά έχοντας “ρουφήξει” 3,5% υγρασία (δηλαδή με χρήση περίπου δύο ετών) το σημείο βρασμού πέφτει στους 155°C!
Δες εδώ racing υγρό φρένου με σημείο βρασμού (ERBP) στους 305°C

Οδήγηση με τρόπο
Εκτός όλων των παραπάνω, σημαντικό ρόλο θα παίξει και το στυλ οδήγησης μας. Περιορίζοντας τις περιττές κινήσεις (ειδικά του δεξιού καρπού) θα κάνουμε εξοικονόμηση τόσο της δικής μας ενέργειας και θα περιορίσουμε την άσκοπη παραγωγή θερμότητας από τον κινητήρα (λέμε τώρα…).
Έχε στο νου σου επίσης πως όλες οι μοτοσυκλέτες enduro μπορούν να βράσουν κάποια στιγμή και αν αυτό σου συμβεί δεν σημαίνει καταστροφή! Σε αυτή την περίπτωση το καλύτερο που έχεις να κάνεις είναι: α) (αν έχεις το περιθώριο) να οδηγήσεις σε πιο ανοιχτή διαδρομή ώστε να βοηθήσεις το σύστημα ψύξης να ρίξει τη θερμοκρασία του κινητήρα ή β) να αφήσεις τον κινητήρα να επανέλθει σε φυσιολογική θερμοκρασία πριν συνεχίσεις. Επίσης μη σε πιάνει πανικός, καθώς ο όγκος του ατμού είναι πολύ μεγαλύτερος από αυτή του υγρού οπότε το πρώτο “βράσιμο” δεν σημαίνει απαραίτητα απώλεια μεγάλης ποσότητας ψυκτικού.
Σε κάθε περίπτωση απόφευγε το άνοιγμα της τάπας του ψυγείου όσο αυτό παραμένει καυτό καθώς είναι πολύ πιθανό η εκτώνοση να μην έχει ολοκληρωθεί και να υπάρχει κίνδυνος να πεταχτεί καυτό ψυκτικό υγρό στα χέρια ή και στο πρόσωπό σου.



