Δοκιμή Beta Alp 4.0: Κόντρα στο ρέμα

Αγνοώντας τις σύγχρονες τάσεις που δημιουργούν μοτοσυκλέτες διπλής χρήσης αυξημένου όγκου και με πολύπλοκα ηλεκτρονικά συστήματα, η Beta προτείνει μια ελαφριά και ευέλικτη μοτοσυκλέτα καθημερινής χρήσης με μεγάλες δυνατότητες για εκτός δρόμου χρήση.

Ίσως για τους περισσότερους νέους ή υποψήφιους ιδιοκτήτες του Beta Alp 4.0, η κωδική ονομασία “ALP” να μην λέει και πολλά… Πίσω της όμως κρύβονται αμέτρητες ιστορίες περιπέτειας και ένα “βαρύ” όνομα καθώς μιλάμε για ένα μοντέλο που παράγεται συνεχώς εδώ και 35 χρόνια, με το ίδιο όνομα, στο ίδιο εργοστάσιο και είναι διαθέσιμο ακόμα και σήμερα με (σχεδόν) το ίδιο concept. Μπορείτε να σκεφτείτε κάποιο άλλο μοντέλο, διαθέσιμο στην Ευρώπη, με τα παραπάνω χαρακτηριστικά;

Φωτογραφίες: ©Enduro24

  • Συναρμολόγηση στην Ιταλία
  • Κινητήρας Tayo Motorcycles (Zontes)
  • 35 hp /9.500 hp
  • Μέγιστη ταχύτητα >140km/h (ένδειξη κοντέρ)
  • Κατανάλωση δοκιμής 4,4lt / 100km

Η τρέχουσα έκδοση

Η νέα γενιά ALP της Beta παρουσιάστηκε για πρώτη φορά ως μοντέλο 2024 και περιλαμβάνει δύο εκδόσεις, την “Alp X” (που θυμίζει scrambler) και την πιο “χωμάτινη” Alp 4.0, αυτή της δοκιμής μας. Το Alp 4.0 διαθέτει τροχούς 21”-18” και για πρώτη φορά χρησιμοποιεί υγρόψυκτο τετράχρονο κινητήρα. Πρόκειται για μοτοσυκλέτα που συναρμολογείται στο ίδιο το εργοστάσιο της Beta στη Φλωρεντία χρησιμοποιώντας κινητήρα της κινέζικης Tayo Motorcycles που βλέπουμε και στα μοντέλα της Zontes αντίστοιχου κυβισμού.

Πρώτη εντύπωση

O μίνιμαλ σχεδιασμός δίνει στο Alp μια ξεχωριστή ταυτότητα που όμοια της δύσκολα θα βρεις σήμερα.
Ενώ οι σύγχρονες τάσεις “φορτώνουν” με εξοπλισμό και όγκο τις περισσότερες μοτοσυκλέτες διπλής χρήσης, το Alp πάει “κόντρα στο ρέμα” και κάνει αισθητή την παρουσία του χάρη στον λιτό σχεδιασμό του. Μοντέρνες γραμμές στα λίγα πλαστικά, λεπτή σιλουέτα και ομοιόμορφη κατανομή όγκου και μάζας, από μπροστά μέχρι πίσω, είναι αυτά που τραβούν το βλέμμα. Τα led φωτιστικά σώματα, το συμβατικό (όχι USD) πιρούνι, το χαμηλό μπροστινό φτερό, το κομψό τελικό της εξάτμισης και ο ιδιαίτερος λασπωτήρας-βάση πινακίδας κάνουν δημιουργούν ένα ελκυστικό σύνολο που σίγουρα δεν περνάει απαρατήρητο.

Θέση οδήγησης – συνεπιβάτης

Μόλις ανέβεις στη σέλα του Alp αυτό που σου κάνει κατευθείαν εντύπωση είναι το χαμηλό ύψος σέλας. Με μόλις 865 mm απόσταση από το έδαφος, σου επιτρέπει να πατάς πολύ εύκολα και με τα δύο πόδια κάτω, κάτι πολύ σπάνιο για μένα, όσον αφορά χωμάτινες μοτοσυκλέτες, με τα 175cm του αναστήματός μου. Μάλιστα, αν συνυπολογίσουμε πως στη συγκεκριμένη περίπτωση έχουμε τροχούς 21”-18” και ικανοποιητική (για χωμάτινη χρήση) απόσταση από το έδαφος (270mm) τότε μιλάμε για έναν πολύ δυνατό συνδυασμό. Όλα τα παραπάνω σημαίνουν πως η απόσταση “σέλας-μαρσπιέ” είναι αναπόφευκτα μικρή, με αποτέλεσμα να λυγίζουν αρκετά τα γόνατα, κάτι που σε πιο ψηλούς αναβάτες θα είναι σίγουρα αρκετά κουραστικό. Από την άλλη, το ρεζερβουάρ είναι ιδιαίτερα στενό στο σημείο που το αγκαλιάζουν τα πόδια και δεν τα ανοίγει καθόλου συμβάλλοντας στη δημιουργία μιας πολύ ενδιαφέρουσας θέσης οδήγησης.
Αντίθετα, πιο ζόρικα είναι τα πράγματα για τον συνεπιβάτη καθώς του αναλογεί σημαντικά μικρότερος χώρος στη σέλα ενώ στερείται και ένα σημαντικό τμήμα από το αφρώδες στη σέλα καθώς εκεί βρίσκεται η κλειδαριά (για την αφαίρεση της σέλας).

Εξοπλισμός – Ηλεκτρονικά

Γυρνώντας το κλειδί στον κεντρικό διακόπτη αντικρίζεις το “καλωσόρισμα” από την έγχρωμη TFT οθόνη, κάτι που για πρώτη φορά είδαμε σε μοτοσυκλέτα της Beta. Σε αυτήν απεικονίζονται όλες οι απαραίτητες ενδείξεις (ταχύμετρο, στροφόμετρο, οδόμετρο, κατανάλωση καθώς και ενδείξεις για τη στάθμη βενζίνης, τη θερμοκρασία κινητήρα, την τάση μπαταρίας και την επιλεγμένη σχέση στο κιβώτιο) αλλά δεν υπάρχει δυνατότητα σύνδεσης με άλλη συσκευή. Οι διακόπτες στο τιμόνι φάνηκε πως ήταν για τους Ιταλούς “αναγκαίο κακό” και δεν βλέπουμε κάτι ιδιαίτερα σύγχρονο, με αυτόν της μίζας μάλιστα να είναι ίδιος οπτικά με μοντέλα ακόμα και των ‘90’s. Φυσικά υπάρχει ξεχωριστός διακόπτης για την απενεργοποίηση του ABS, κάτι πολύ σημαντικό για χωμάτινη χρήση ωστόσο αυτό πρέπει να γίνεται κάθε φορά που ο κινητήρας τίθεται και πάλι σε λειτουργία.

Αναρτήσεις – Φρένα

Η ασυνήθιστη, στις μέρες μας, εικόνα του συμβατικό μπροστινού πιρουνιού φαίνεται να αποτελεί μια συνειδητή επιλογή από τους τεχνικούς της Beta που από τη μία θέλησαν να διατηρήσουν στοιχεία του διαχρονικού “Beta Alp look” και από την άλλη να δημιουργήσουν μια αρμονία στο θέμα της συνεργασίας των αναρτήσεων με το πλαίσιο. Οι ρυθμίσεις απουσιάζουν (υπάρχει μόνο αυτή για την προφόρτιση του ελατηρίου στο πίσω αμορτισέρ) ενώ η πρώτη εντύπωση που σου δίνουν οι αναρτήσεις είναι πως είναι όσο μαλακές θα ήθελες για χαλαρή χωμάτινη χρήση ή οδήγηση σε δρόμο με κακή άσφαλτο αλλα σαφώς πιο μαλακές από το ιδανικό για καλή άσφαλτο .
Τα φρένα προέρχονται από τη Nissin και είναι σίγουρα υπεράνω κριτικής καθώς υπερκαλύπτουν τις ανάγκες κάθε αναβάτη αλλά και του υπόλοιπου συνόλου ενώ διαθέτουν σύστημα ABS που μπορεί, όπως είπαμε, να απενεργοποιηθεί (ταυτόχρονα και στους δύο τροχούς).

Κινητήρας

Πρόκειται για έναν σύγχρονο υγρόψυκτο κινητήρα 348cc με τέσσερις βαλβίδες και δύο εκκεντροφόρους. Συνεχίζοντας την παράδοση της σειράς ALP, προέρχεται από εξωτερικό προμηθευτή ο οποίος πλέον δεν είναι από την Ιαπωνία αλλά από την Κίνα, και είναι δοκιμασμένος σε αρκετά δημοφιλή μοντέλα (κυρίως της Zontes). Σύμφωνα με τους τεχνικούς του ιταλικού εργοστασίου, οι τελικές ρυθμίσεις έγιναν (ή καλύτερα παραγγέλθηκαν) από αυτούς ώστε η απόδοση να ταιριάξει καλύτερα με τον χαρακτήρα του Alp κάτι που έχει να κάνει κυρίως με την ενίσχυση στις χαμηλομεσαίες rpm, σε βάρος ίσως της μέγιστης απόδοσης (η Beta ανακοινώνει 35 hp / 9.500 rpm αντί σχεδόν 40 που βλέπουμε σε μοντέλα με τον ίδιο κινητήρα άλλων εταιρειών). Τέλος, σημαντικό είναι πως το διάστημα μεταξύ των service έχει παραμείνει στα 10.000km όπως και στα προγενέστερα μοντέλα.

Επιδόσεις – κατανάλωση- αυτονομία

Οι 35 ονομαστικοί ίπποι είναι σίγουρα υπεραρκετοί για να εξερευνήσεις οποιαδήποτε χωμάτινη διαδρομή και το ALP δεν θα πει πουθενά όχι. Οι μαλακές αναρτήσεις απορροφούν οποιαδήποτε ανωμαλία ενώ το χαμηλό ύψος σέλας βοηθάει να έχεις πάντα εύκολα τον έλεγχο. Για πιο απαιτητικούς αναβάτες ίσως θα ήταν προτιμότερη πιο κοντή κλιμάκωση (για off-road χρήση) ώστε να μπορείς να κουμπώσεις 2α και 3η στο κιβώτιο αρκετά πιο νωρίς ενώ από εκεί και πάνω οι μαλακές αναρτήσεις θέτουν τα όρια καθώς εξαντλούν πολύ εύκολα το μεγαλύτερο μέρος των διαδρομών του.

Στην άσφαλτο μπορείς να κινηθείς πολύ σβέλτα και οι 35hp μπορούν να χαρίσουν ταχύτητες που ξεπερνάνε με σχετική ευκολία τα 140km/h. Σε ευθεία είδαμε ακόμα και 150 στο κοντέρ ενώ σε κατηφόρα είδαμε στιγμιαία ακόμα και 161km/h, με τον κινητήρα ωστόσο να έχει μπει στα κόκκινα. Γεγονός πάντως είναι πως αν αντέχεις την απουσία αεροδυναμικής κάλυψης μπορείς να ταξιδεύεις εύκολα με ταχύτητα 120-130km/h.

Κατά τη διάρκεια της δοκιμής μας μετρήσαμε κατανάλωση 4,4lt/100km που σίγουρα μπορεί να πέσει αρκετά πιο χαμηλά με λίγο πιο νορμάλ χρήση. Σε συνδυασμό με το ρεζερβουάρ των 11 lt έχουμε ονομαστική αυτονομία μεγαλύτερη των 245km όμως η ένδειξη της χαμηλή στάθμης βενζίνης (ρεζέρβα) ανοίγει πολύ νωρίς και εύκολα σε πανικοβάλει ενώ απομένουν αρκετά ακόμα λίτρα στο ρεζερβουάρ.

Δίψα για εξερεύνηση

Αυτό που μας άρεσε περισσότερο από όλα στη νέα Beta Alp είναι η εμπιστοσύνη που μάς έδινε για να εξερευνήσουμε άγνωστα μονοπάτια. Είχαμε την ευκαιρία να την οδηγήσουμε μέχρι τη βόρεια Εύβοια και στη διαδρομή της επιστροφής μας ώθησε να επιλέξουμε την την πιο αντισυμβατική διαδρομή. Μπήκαμε σε στενά δρομάκια, σε χωματόδρομους, διασχίσαμε ποτάμια, είδαμε λίμνες, (περάσαμε και από τη Λίμνη) και ποτέ δεν αγχωθήκαμε για το “μήπως κάτι δεν βγαίνει” ή για το “πως θα γυρίσουμε” πίσω. Οι εκτός δρόμου δυνατότητες είναι εντυπωσιακές ενώ ακόμα και στην χειρότερη περίπτωση που φτάσεις σε αδιέξοδο, η επιτόπου στροφή σε οποιοδήποτε σημείο είναι ίσως η πιο εύκολη που θα συναντήσεις σήμερα σε μοτοσυκλέτα διπλής χρήσης.

Στην πράξη

Συνοψίζοντας σε μία παράγραφο την εμπειρία μας στη σέλα της Alp μπορούμε να πούμε με βεβαιότητα πως πρόκειται για μία μοτοσυκλέτα καθημερινής χρήσης που μεταφορικά και κυριολεκτικά πάει “κόντρα στο ρέμα”. Στην πρώτη περίπτωση (μεταφορικά) εννοούμε πως καταφέρνει να παντρέψει στοιχεία που σπάνια συναντάμε πια σε entry level μοτοσυκλέτες και τα οποία την καθιστούν ιδιαίτερα βολική για καθημερινή χρήση (κυρίως για μετακινήσεις ενός ατόμου). Ταυτόχρονα διατηρεί εντυπωσιακές εκτός δρόμου δυνατότητες που μπορεί να εκμεταλλευτεί ακόμα και ένας αρχάριος/α αναβάτης/τρια χωρίς να χρειάζεται να έχει “μπόι μπασκετμπολίστα”. Στη δεύτερη περίπτωση (κυριολεκτικά) εννοούμε πως είναι ίσως μία από τις ελάχιστες μοτοσυκλέτες διπλής χρήσης που θα σε εμπνεύσουν ή ακόμα και θα σε παρακινήσουν να εξερευνήσεις ένα ποταμάκι, μια παραλία ή έναν πεσμένο χωματόδρομο που τυχαία συνάντησες στη βόλτα σου.

H ιστορία της σειράς ALP από τη Beta

Mε σκοπό να προσφέρει στο ευρύ κοινό μοτοσυκλέτες με διευρυμένο πεδίο δράσης, η Beta παρουσίασε τη σειρά ALP στις αρχές της δεκαετίας του 1990. Τα πρώτα μοντέλα διέθεταν χαρακτηριστικά trail (δίχρονος κινητήρας και συνολικό βάρος 80kg!) αλλά και στοιχειώδεις ανέσεις (σέλα, μαρσπιέ συνεπιβάρη, σχάρα πίσω φτερού) και πρωταγωνίστησαν στο “κίνημα” του μοτοαλπινισμού που αναπτύχθηκε έντονα τότε παγκοσμίως. Όπως ήταν φυσικό η ανάγκη και για τετράχρονη έκδοση ήταν μεγάλη και η Beta αποφάσισε να συνεργαστεί με τη Suzuki στις αρχές της τρέχουσας χιλιετίας ώστε να χρησιμοποιήσει τους αερόψυκτους τετράχρονους κινητήρες των DR 200 και 350 για τα ALP 2.0 και 4.0 αντίστοιχα. Τα δύο αυτά μοντέλα δέχτηκαν σταδιακές αναβαθμίσεις και διατηρήθηκαν εν ζωή μέχρι και την τρέχουσα δεκαετία.

Fun fact: Το 2000 οι άνθρωποι της Suzuki εντυπωσιάστηκαν από το ALP 2.0 (με τον κινητήρα του DR 200) και συμφώνησαν με αυτούς της Beta, σε ένα προσχέδιο, ώστε να εισάγουν το Beta ALP 2.0 στην Ιαπωνία και να το διανείμουν μέσα από το δικό τους δίκτυο. Η συμφωνία τελικά δεν οριστικοποιήθηκε καθώς (όπως διηγήθηκαν οι άνθρωποι της Beta αρκετά χρόνια αργότερα) οι Ιάπωνες εμφάνισαν λίγες μέρες αργότερα ένα συμφωνητικό 50 σελίδων το οποίο δεν έγινε αποδεκτό από την ιταλική πλευρά.

Τεχνικά χαρακτηριστικά Beta ALP 4.0


Beta ALP 4.0
Τιμή 6.950€
Κινητήρας1 κύλινδρος, υγρόψυκτος, 2ΕΕΚ, 4β
Χωρητικότητα (cc)348
Διάμετρος x διαδρομή (mm)84,5 x 62
Συμπίεση (:1)12,3
Ιπποδύναμη35 hp / 9.500 rpm
ΤροφοδοσίαΨηφιακός Ψεκασμός Elldor
ΛίπανσηΑντλία λαδιού
ΣυμπλέκτηςΥγρός πολύδισκος
Κιβώτιο6 σχέσεων
ΕκκίνησηΜίζα
ΠλαίσιοΑτσάλινο περιμετρικό
Χωρητικότητα ρεζερβουάρ (lt)11
Τροχοί -ελαστικά (μπροστά | πίσω)90/90-21 | 140/80-18″
Ανάρτηση μπροστάΣυμβατικό με καλάμια ⌀43mm, διαδρομή 185mm
Ανάρτηση πίσωΜονό αμορτισέρ, διαδρομή τροχού 195mm. Ρύθμιση προφόρτισης ελατηρίου.
Φρένο μπροστάΔίσκος ⌀290, δαγκάνα Nissin 2 εμβόλων
Φρένο πίσωΔίσκος ⌀195, δαγκάνα Nissin 1 εμβόλου
Απόσταση από το έδαφος (mm)270
Ύψος σέλας(mm)865
Μεταξόνιο(mm)1440
Βάρος (kg-χωρίς βενζίνη):140

Κοινοποίησε αυτό το άρθρο

Σχετικά άρθρα