Συνέντευξη: Ο Παναγιώτης Κουζής μιλάει για την εντουράδικη πλευρά του εαυτού του

Μετά από μία χρονιά κατά την οποία σάρωσε τα πάντα σε Motocross και Enduro, ο πολυ-πολυπρωταθλητής θυμάται, εξιστορεί, αναπολεί και αποκαλύπτει όσα τον οδήγησαν στην κορυφή της ελληνικής off-road σκηνής.

Μόλις τρεις αναβάτες έχουν καταφέρει να κατακτήσουν τίτλους τόσο στο Πανελλήνιο Πρωτάθλημα Motocross όσο και στο Enduro, όμως αυτό που πέτυχε το 2025 ο Παναγιώτης Κουζής είναι ανεπανάληπτο.

Ο Παναγιώτης Κουζής το 2025 κατάφερε:

  • Όχι μόνο να κατακτήσει τίτλους και στα δύο ξεχωριστά αυτά πρωταθλήματα αλλά να κατακτήσει τους ΚΟΡΥΦΑΙΟΥΣ τίτλους, δηλαδή αυτόν της MX1 στο Motocross και αυτόν της EnduroGP (και της E2) στο enduro.
  • Να το κάνει την ίδια χρονιά.
  • Να κατακτήσει τους δύο τίτλους στο Enduro αήττητος, κερδίζοντας και τις έξι αγωνιστικές ημέρες του πρωταθλήματος.

Απίστευτα στατιστικά και διάρκεια

Πρώτη αγωνιστική εμφάνιση του Παναγιώτη Κουζή- Athens Supercross 1996

Τρέχοντας επίσημους αγώνες από το ‘97 και έχοντας κατακτήσει το πρώτο του πρωτάθλημα την προηγούμενη χιλιετία (ναι, το 1999 στην κατηγορία Mini!) o Παναγιώτης Κουζής έφτασε φέτος τους 19 τίτλους στο Motocross, και με τους δύο ακόμα στο Enduro, μετράει συνολικά 21 Πανελλήνια Πρωτάθληματα και 27 χρόνια πρωταγωνιστικής πορείας στους ελληνικούς αγώνες!

Δεν είναι απλά ένας MXer “που είδε φως και μπήκε” στο Enduro

Η μεγαλειώδης πορεία στους αγώνες MX δίνει σίγουρα την ιδιότητα-ταυτότητα του “μοτοκροσά” στον Παναγιώτη Κουζή. Όμως, όπως ο ίδιος μας λέει, (και όπως τον έχουμε δει από μικρό παιδί) πάντα υπήρχε μέσα του η αγάπη του για το εντουρό. Πάμε να δούμε πώς εξελίχθηκε η εντουράδικη του πορεία.

Οι πρώτες εντουράδες

Πηγαίναμε με τον πατέρα μου στη Βαρυμπόμπη για προπόνηση motocross, και μόλις τελειώναμε με έπαιρναν μαζί τους κάποιοι αναβάτες για κοντινές εντουράδες” αναπολεί ο Παναγιώτης και συνεχίζει: “Θυμάμαι τον κύριο Κοντομάρο (πατέρα του Κωνσταντίνου που αγωνίστηκε στους αγώνες ταχύτητας) και τον Αντώνη Κοκοτσάκη (K-Shock) που με πήγαιναν σε κάποιες ανηφόρες και προσπαθούσα με το 80αρι που είχα τότε να τις βγάλω. Μου άρεσε πολύ και το είχα πάντα στο μυαλό μου το enduro”.

2010 – Ο πρώτος αγώνας Enduro

Το 2010, αν και σε ηλικία μόλις 22 ετών, ο Παναγιώτης Κουζής βρισκόταν στον δρόμο για τον 9ο τίτλο της καριέρας του στο ελληνικό motocross. Εκείνο το καλοκαίρι η Ελλάδα φιλοξενούσε τον έκτο γύρο του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Enduro, και ο Κουζής αποδέχεται την πρόσκληση του πολυπρωταθλητή Enduro Βασίλη Σιαφαρίκα ώστε να αγωνιστεί για πρώτη φορά σε αγώνα enduro. Παίρνει μέρος στην κατηγορία Junior, με τις προσδοκίες όλων των φίλων να είναι αρκετά υψηλές αλλά οι δυσκολίες που αντιμετωπίζει με τις τεράστιες ειδικές και ένας τραυματισμός στη μέση, την ώρα του αγώνα, δεν τον αφήνουν να οδηγήσει όπως θα ήθελε. “Περπάτησα τις ειδικές αλλά την ώρα του αγώνα δεν θυμόμουν τίποτα. Υπήρχε ένα πέτρινο drop στο ποτάμι το οποίο υπερπήδησα ” λέει σήμερα ο Κουζής περιγράφοντας τη στιγμή του τραυματισμού του.

2011-Η πρώτη του χρονιά στο Πανελλήνιο Πρωτάθλημα

Το 2011 ο Παναγιώτης Κουζής έρχεται σε συμφωνία με τη Husqvarna (BMW Hellas) και εκτός από το Πανελλήνιο Πρωτάθλημα Motocross, παίρνει μέρος και σε μεμονωμένους αγώνες του ελληνικού Πρωταθλήματος Enduro. Παρά το γεγονός πως εκείνη τη χρονιά παίρνει τον 10ο τίτλο του στο MX, στον enduro δεν καταφέρνει να κερδίσει κάποιον αγώνα. “Δεν μπορούσα να κερδίσω, δεν θυμόμουν τις ειδικές, στην τύχη πήγαινα” θυμάται και συμπληρώνει “περπάταγα μία φορά την κάθε ειδική και υπήρχαν πολλοί δυνατοί αντίπαλοι όπως ο Σιαφαρίκας και ο Βαγγελάκος.”

2021-Επιστροφή με extreme enduro

To 2021 ο Κουζής βρίσκεται να εκτίει ποινή αποκλεισμού από οχτώ αγώνες Motocross. Η ελληνική αντιπροσωπεία της TM (Νίκος Γούναρης) του έχει παραχωρήσει μία μοτοσυκλέτα enduro (ΤΜ 300) με την οποία κάνει εκείνη την εποχή πολλές εντουράδες με φίλους και γνωστούς. Αποφασίζει να πάρει μέρος στο Riv3r Extreme Enduro αλλά πάει τελείως απροετοίμαστος. Παρόλα αυτά σημειώνει τον τρίτο ταχύτερο χρόνο στον Πρόλογο.
Γούσταρα extreme καταστάσεις αλλά δεν ήξερα τι θα αντιμετωπίσω. Το Σάββατο στον Πρόλογο σκέψου έτρεξα με ακατάλληλο πίσω λάστιχο (motocross). Την Κυριακή πήγαινα και κόλλαγα χωρίς να σκεφτώ. Τώρα αν ξανατρέξω αγώνα extreme θα τον αντιμετωπίσω πιο έξυπνα, θα δώσω τον χρόνο να επεξεργαστώ τις δυσκολίες.

2022- Οι πρώτες εντουράδικες νίκες

Ο Κουζής επιστρέφει στο Πανελλήνιο Πρωτάθλημα Enduro, στους τρεις τελευταίους αγώνες του 2022 στη σέλα μίας Sherco 450 της ελληνικής αντιπροσωπείας. Στους Αγίους Θεοδώρους καταφέρνει να σημειώσει τον δεύτερο ταχύτερο χρόνο στις ειδικές αλλά, προκειμένου να μην εμπλακεί στη μάχη τριών άλλων αναβατών για το πρωτάθλημα, αποφασίζει να “φάει” εθελοντικά ποινή ενός λεπτού (καπέλο) παίρνοντας τελικά την τέταρτη θέση. Στον επόμενο αγώνα (διήμερος και τελευταίος για το 2022), στο Λουτράκι είναι ασταμάτητος και κερδίζει για πρώτη φορά σε αγώνα Enduro, τόσο στη Γενική (EnduroGP) όσο και στην Ε2 (και τις δύο ημέρες).

2023-2024 Η ταχύτητα υπάρχει αλλά κάτι λείπει

Για δύο χρονιές ο Κουζής συμμετέχει με αξιώσεις στο Πανελλήνιο Πρωτάθλημα, κερδίζει ειδικές, κερδίζει αγώνες αλλά μένει μακριά από την κατάκτηση ενός εντουράδικου τίτλου. Μηχανικά προβλήματα, εγκαταλείψεις και λάθη απειρίας του στερούν πολύτιμους βαθμούς ενώ η «αχίλλειος πτέρνα του” δείχνει να είναι το πρώτο πέρασμα από κάθε ειδική.

2025 – Η απόλυτη επικράτηση

Με έξι νίκες σε έξι αγώνες, η επικράτηση του Παναγιώτη Κουζή στο Πανελλήνιο Πρωτάθλημα Enduro 2025 είναι αδιαμφισβήτητη:

  • 70 περισσότεροι βαθμοί από τον δεύτερο στην EnduroGP
  • 26 κερδισμένες ειδικές (59% του συνόλου)
  • Πρώτος αναβάτης αήττητος μετά από 13 χρόνια (Β. Σιαφαρίκας)

Τι άλλαξε μέσα στο 2025

Στην ερώτηση τι άλλαξε το 2025 και κατάφερε να ανατρέψει την κατάσταση των προηγούμενων ετών, ο Παναγιώτης αρχικά επικαλείται την τύχη! “Ό,τι πάθαινα τα προηγούμενα χρόνια εγώ, τα έπαθαν φέτος οι άλλοι” λέει χαρακτηριστικά αλλά όσοι τον είδαμε φέτος από κοντά ξέρουμε πως δεν είναι μόνο η τύχη. Είναι ξεκάθαρο πως πλέον δεν χάνει ούτε τις πρώτες ειδικές του αγώνα. Έχει δουλέψει πάνω σε αυτό και φαίνεται.

“Τι έχεις αλλάξει όσον αφορά το περπάτημα και την αναγνώριση των ειδικών διαδρομών;”

  • Φέτος περπατάω και 3η φορά κάθε ειδική. Στον Αυλώνα (πρώτος αγώνας για το 2025) πήγα την Παρασκευή ξημερώματα, περπάτησα μία φορά την μία ειδική, γύρισα στο μαγαζί για δουλειά και ξαναπήγα το Σάββατο για να περπατήσω δύο ακόμα φορές και τις δύο ειδικές.
  • Επίσης ζωγραφίζω τις ειδικές σε ένα χαρτί, κρατάω σημειώσεις και έχω μαζί μου το σχεδιάγραμμα ώστε να το μελετάω αν χρειαστεί κατά τη διάρκεια του αγώνα. Το σχέδιο της ειδικής μου βγαίνει πολύ καλά και με βοηθάει να έχω μια καλή εικόνα της ειδικής. Γενικά έχω αλλάξει πολύ την προσέγγιση στο θέμα της αναγνώρισης των ειδικών. Βέβαια είναι πολύ εξαντλητικό αλλά δεν γίνεται αλλιώς.
  • Φέτος είπα πως δεν θα ξαναχαθώ (το είχε πάθει στον αγώνα της Σπερχειάδας, στην απλή διαδρομή, το 2024 και χρεώθηκε ποινή που του στοίχησε τη νίκη του αγώνα). Γυρίζω αμέσως πίσω αν κάτι δεν πάει καλά ή περιμένω και τους πιο πίσω αναβάτες.Επίσης γενικά δεν είχα πτώσεις. Φέτος σε ολόκληρο το πρωτάθλημα είχα μόνο μία, στον αγώνα των Γρεβενών χωρίς όμως να χάσω πολύ χρόνο.

Πηγαίνεις στο 100% από την αρχή του αγώνα;
Πάντα τάπα πάω. Δεν έχουμε περιθώριο για χαλαρότητα, οι διαφορές είναι πολύ μικρές. Όταν μετά από 5-6 λεπτά ειδικής βγαίνεις και είσαι στο δευτερόλεπτο με τους άλλους, δεν έχεις περιθώριο να σκεφτείς τέτοια

Τι στόχους έχεις για τα επόμενα χρόνια

“Σίγουρα θα κάνω enduro, το γουστάρω! Περνάμε καλά, βλέπουμε ωραία μέρη, ωραία μονοπάτια. Φέτος στον αγώνα των Γρεβενών κάναμε υπερβόλτα! Τρελαίνομαι για απλή (διαδρομή). Πάμε σε εντουροβόλτες.… Θέλω τώρα να ηρεμήσω στο κομμάτι του motocross. Πιέστηκα πάλι φέτος ενώ δεν ήθελα, είχαμε και την ατυχία με τον τραυματισμό του συναθλητή μας του Ράδου… Θέλω τώρα να είμαι πιο άνετος, έχω τρέξει πολλά χρόνια. Θέλω τώρα να περνάω καλά και να βοηθάω τους άλλους να γινόμαστε όλοι καλύτεροι. Θα συνεχίσω εγώ το πρόγραμμά μου κανονικά, θα προπονούμε όπως προπονούμουν, θέλω στους αγώνες να κερδίζω αλλά άμα δω ότι δεν μου βγαίνει δεν πειράζει. Τρέχω από το ‘97 και το μόνο που με ένοιαζε μέχρι τώρα είναι να νικάω, είναι πολλά χρόνια.”

Η μοτοσυκλέτα του Πρωταθλητή

Το 2025 o Παναγιώτης Κουζής αγωνίστηκε με TM EN 450 και την υποστήριξη της TheFamily MotorSport.

Τι έχεις αλλάξει στη μοτοσυκλέτα σου;

Τίποτα. Είναι μαμά. Ούτε τελικό εξάτμισης δεν έχουμε αλλάξει. Έχει μόνο (έξτρα) mousse, ένα πιο σκληρό ελατήριο στην πίσω ανάρτηση και το τιμόνι με τα gripάκια μου. Δεν έχουμε πειράξει ούτε αναρτήσεις, ούτε τίποτα και νομίζω ήταν το πιο καλοστημένο μηχανάκι φέτος στο πρωτάθλημα. Και νομίζω και το πιο δυνατό.

Αντί επιλόγου

Με έχουν βοηθήσει πολλοί για τους αγώνες, τους ανθρώπους μου τους ξέρουν όλοι. Αν χρωστάω κάτι σε κάποιον από τους αγώνες enduro είναι οι αδερφοί Παπαθεοδώρου (Monster-shop). Με έχουν βοηθήσει πάρα πολύ, ειδικά στο θέμα των κανονισμών. Με έβλεπαν πως πάω να κάνω κάποιο λάθος και “σαν από μηχανής θεοί” ήταν εκεί να με βοηθήσουν. Να μην περάσω κάποια σημαία, να μην κάνω αναστροφή σε λάθος σημείο, τι να προσέξω με την εργαλειοθήκη. Με προειδοποιούσαν και μου υπενθύμιζαν τα θέματα κανονισμών ώστε σιγά σιγά να είμαι πιο οργανωμένος σε αυτό το θέμα. Οι άνθρωποι είναι απίστευτοι.

Κοινοποίησε αυτό το άρθρο

Σχετικά άρθρα

Μεγάλη επιτυχία για τον Κωνσταντίνο Μαυρόπουλο στο Pannonia Ring στην Ουγγαρία

Ο Πρωταθλητής Κωνσταντίνος Μαυρόπουλος, γνωστός στον κόσμο των αγώνων ταχύτητας ως DINOS 31, πραγματοποίησε στις 13-15 Ιουνίου 2025 την παρθενική του εμφάνιση στην πίστα Pannonia Ring στην Ουγγαρία, αφήνοντας ανεξίτηλο το αποτύπωμά του με μια σειρά εμφανίσεων που ενθουσίασαν κοινό, ομάδες και ειδικούς του χώρου.