Σε έκδοση “συμπληρωματικού” κανονισμού ώστε να μπορούν οι ηλεκτρικές μοτοσυκλέτες να λάβουν μέρος στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Super Enduro 2025 (μόνο στην κατηγορία Prestige) προχώρησε η Παγκόσμια Ομοσπονδίας Μοτοσυκλέτας (FIM). Μέσα σε αυτόν περιγράφονται τα όρια στα τεχνικά χαρακτηριστικά των ηλεκτροκίνητων μοτοσυκλετών εισάγοντας έτσι την έννοια “Ισοδυναμία Τεχνολογιών” (Equivalence Of Technologies) για πρώτη φορά στο Enduro.
Οι προδιαγραφές για τις ηλεκτρικές μοτοσυκλέτες στο Super Enduro (2025)
- Ελάχιστο βάρος μοτοσυκλέτας: 123 kg
- Μέγιστη ισχύς (μέσω μπαταρίας): 41 kW (55hp)
- Ελάχιστο μεταξόνιο: 1.450 mm
- Περιορισμός μέγιστης ροπής: “Θα ανακοινωθεί αν κριθεί απαραίτητος”
Αυτή τη στιγμή η πιθανότερη συμμετοχή με ηλεκτροκίνητη μοτοσυκλέτα είναι αυτή του Taddy Blazusiak με το Stark Varg (δεν επετράπη η συμμετοχή του στο περσινό πρωτάθλημα στο “παρά πέντε”). Το μοντέλο παραγωγής της Stark Future έχει ονομαστικό βάρος 118kg που σημαίνει πως για να συμμετάσχει ο Πολωνός θα πρέπει να προστεθεί “έρμα” πέντε κιλών, και να περιοριστεί η απόδοση του κινητήρα στους 55hp (από τους 80hp που αναφέρει το εργοστάσιο ως μέγιστη). Το μεταξόνιο της συγκεκριμένης μοτοσυκλέτας είναι 1.480mm που σημαίνει πως βρίσκεται εντός προδιαγραφών. Τέλος, κανένα πρόβλημα δεν φαίνεται να υπάρχει με το θέμα αυτονομίας καθώς κάθε session το Super Enduro έχει μικρή διάρκεια, με τον τελικό να διαρκεί περίπου 7 λεπτά.
“Για πρώτη φορά στον κόσμο των off-road μοτοσυκλετών βλέπουμε σε μια κορυφαία κατηγορία περιορισμό απόδοσης για χάρη της “Ισοδυναμίας Τεχνολογιών”
Η έννοια “Ισοδυναμία Τεχνολογιών”
Μετά το Trial όπου η συμμετοχή των ηλεκτρικών μοτοσυκλετών επιτρέπεται ήδη από το 2022, το Super Enduro θε είναι το δεύτερο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Μοτοσυκλέτας όπου θα δούμε στην κορυφαία του κατηγορία να συνυπάρχουν μοτοσυκλέτες τόσο με θερμικούς όσο και ηλεκτρικούς κινητήρες. Ωστόσο ενώ στην κατηγορία TrialGP δεν έχουν μπει ξεχωριστοί περιορισμοί, στο Super Enduro βλέπουμε μια ανησυχία (ή ίσως και μια πίεση των “συμβατικών ομάδων και εργοστασίων”) για άμβλυνση πιθανών ανισοτήτων και αυτό έχει ιδιαίτερα ενδιαφέρον. Συνήθως όταν υπήρχαν μοτοσυκλέτες διαφορετικών χαρακτηριστικών (πχ χρόνοι κινητήρων ή αριθμός κυλίνδρων) θεσπιζόταν ένας “Κανονισμός Εξισορρόπησης Αποδόσεων” (Balance of Performances) που έθετε διαφορετικά τεχνικά χαρακτηριστικά για κάθε είδος τεχνολογίας (π.χ. στην ίδια κατηγορία δίχρονοι κινητήρες μέχρι 125cc και τετράχρονοι κινητήρες μέχρι 250cc). Τώρα, για πρώτη φορά στον κόσμο των off-road μοτοσυκλετών βλέπουμε σε μια κορυφαία κατηγορία περιορισμό απόδοσης για χάρη της “Ισοδυναμίας Τεχνολογιών”.
Προέλευση της “Ισοδυναμίας Τεχνολογιών”
Αυτή η μέθοδος προέρχεται από τον χώρο των 4 τροχών όπου εφαρμόστηκε ήδη από την προηγούμενη δεκαετία, αρχικά για να θέσει τα standard μεταξύ βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων κινητήρων αλλά κυρίως με την εμφάνιση των πρώτων αγωνιστικών Hybrid (θερμικός και ηλεκτρικός κινητήρας στο ίδιο όχημα) όπου δεν υπήρχε κάποιος τρόπος εφαρμογής κοινών χαρακτηριστικών και περιορισμών. Αυτό όμως που είναι παράξενο στην περίπτωση του Super Enduro είναι πως εισάγονται έννοιες που δεν υπήρχαν στον κανονισμό για τις μοτοσυκλέτες με συμβατικούς κινητήρες όπως το ελάχιστο όριο βάρους, το ελάχιστο μεταξόνιο ή η μέγιστη απόδοση.
Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Super Enduro – Πρόγραμμα 2025
Το πρωτάθλημα του 2025 οργανώνεται από νέο promoter, την Sport UP Agency που σε συνεργασία με τη FIM έχουν ανακοινώσει ένα πρόγραμμα επτά αγώνων σε έξι διαφορετικές χώρες. Το πρωτάθλημα ξεκινάει στις 14 Δεκεμβρίου (2024) στην Πολωνία, τη χώρα του Taddy Blazusiak, και ολοκληρώνεται στις 8 Μαρτίου (Γαλλία) ως εξής:
- 14 Δεκεμβρίου – Πολωνία (Gliwice)
- 4 Ιανουαρίου – Γερμανία (Riesa)
- 18 Ιανουαρίου – Ρουμανί (Cluj-Napoca)
- 1 Φεβρουαρίου – Πολωνία (Lodz)
- 8 Φεβρουαρίου – Ουγγαρία (Βουδαπέστη)
- 1 Μαρτίου – Μεγάλη Βρετανία (Newcastle)
- 8 Μαρτίου – Γαλλία (Liévin)
Περισσότερες πληροφορίες στην επίσημη ιστοσελίδα του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Super Enduro https://superenduro.org/