Στο manual της μοτοσυκλέτας σου θα βρεις όλα όσα χρειάζεται να ξέρεις για την αλλαγή λαδιού στον κινητήρα μιας μοτοσυκλέτας Enduro. Κάθε πότε πρέπει να το κάνεις, πόσο λάδι να βάλεις, τι λάδι να βάλεις, πόσο να σφίξεις τις τάπες και πολλά ακόμα. Εδώ θα βρεις γενικές πληροφορίες και απαντήσεις στις πιο συχνές και γενικές ερωτήσεις που απασχολούν πολλούς αναβάτες.
Ποιες είναι οι βασικές λειτουργίες του λιπαντικού στον κινητήρα;
Είναι η λίπανση για μείωση των τριβών και της φθοράς των κινούμενων μερών, η ψύξη των εξαρτημάτων που δεν έρχονται σε επαφή με το ψυκτικό υγρό, ο καθαρισμός των εξαρτημάτων από τις βλαβερές επικαθήσεις που δημιουργούνται από τις χημικές αντιδράσεις καθώς και η προστασία από την οξείδωση. Αυτοί οι λόγοι θα πρέπει να αρκούν ώστε κανείς να μην παραβλέπει την απαραίτητη αλλαγή λαδιού πριν πάει για Enduro.
Πότε να ελέγχω την στάθμη;
Η στάθμη του λιπαντικού κινητήρα μετριέται πάντα όταν αυτός είναι ζεστός, στη συνήθη θερμοκρασία λειτουργίας. Ελέγχουμε τη στάθμη λιπαντικού λίγο μετά το σβήσιμο του κινητήρα (περίπου ένα λεπτό) ώστε να “κάτσει” το λάδι στο κάτω μέρος. Από τους περισσότερους κατασκευαστές προτείνεται επίσης η αφαίρεση του λιπαντικού να γίνεται με ζεστό τον κινητήρα (προσοχή, όχι καυτό!) ώστε να βγει όσο το δυνατόν περισσότερη ποσότητα.
Πώς ξέρω πότε να αλλάξω λάδι κινητήρα;
Η απάντηση είναι πως δεν μπορώ να ξέρω για αυτό ακολουθώ πιστά τις οδηγίες του κατασκευαστή. Το χρώμα, η μυρωδιά και η αίσθηση του χρησιμοποιημένου λιπαντικού στα δάκτυλα δεν δίνουν ασφαλείς πληροφορίες για την κατάσταση του. Αυτή η ανάλυση μπορεί να γίνει μόνο σε εργαστήριο.
Να βάλω λίγο περισσότερο λάδι για να είμαι σίγουρος;
Η στάθμη λαδιού του κινητήρα πρέπει να είναι πάντα η προτεινόμενη από τον κατασκευαστή, καθώς τόσο η μικρότερη ποσότητα όσο και μεγαλύτερη μπορούν να δημιουργήσουν σοβαρές βλάβες. Εάν προσθέσετε περισσότερο λάδι, αυτό μπορεί να οδηγήσει στη δημιουργία πολλών φυσαλίδων αέρα. Αυτές οι φυσαλίδες μέσω της αντλίας λαδιού θα φτάσουν στα σημεία που απαιτείται λίπανση αντί του λαδιού και καθώς ο αέρας δεν λιπαίνει, δημιουργείται μεγαλύτερη φθορά στις περιοχές τριβής. Ένα επιπλέον πρόβλημα είναι η αυξημένη πίεση λαδιού. Αυτό μπορεί να οδηγήσει στην καταστροφή των φλαντζών και να παρουσιαστεί διαρροή λαδιού.
Να προτιμήσω σκούρο ή ανοιχτόχρωμο λάδι;
Το χρώμα του καινούργιου λαδιού δεν δείχνει κάτι για την ποιότητα του καθώς όλα τα συνθετικά λιπαντικά περιέχουν χημικά πρόσθετα. Αυτά επηρεάζουνε το χρώμα του τελικού προϊόντος, το οποίο συνήθως είναι πιο σκούρο από το χρώμα του απλού ορυκτέλαιου.
Άλλαξα λάδι και μέσα σε μια βόλτα το καινούργιο έγινε μαύρο. Να ανησυχώ;
Λόγω της υψηλής θερμοκρασία, στο κύκλωμα λίπανσης δημιουργούνται ακάθαρτα σωματίδια άνθρακα (αιθάλη). Κάποια από αυτά παραμένουν εκεί και μετά την αποστράγγιση του παλιού λιπαντικού. Μόλις προστεθεί το καινούργιο λιπαντικό χρειάζεται μόλις μερικές περιστροφές του κινητήρα ώστε να κάνει μία από τις δουλειές για τις οποίες έχει σχεδιαστεί: να καθαρίζει τον κινητήρα. Το (καινούργιο) φίλτρο λαδιού θα φροντίσει να συγκρατήσει τα βρώμικα αυτά σωματίδια ώστε να μην δημιοργήσουν πρόβλημα.
Έχω κάτι παλιά λάδια, σφραγισμένα. Να τα χρησιμοποιήσω;
Σύμφωνα με τους περισσότερους κατασκευαστές, αν οι σφραγισμένες συσκευασίες βρισκόντουσαν αποθηκευμένες σε ξηρό περιβάλλον με θερμοκρασία μεταξύ 5°C και 30°C, και χωρίς να έρχονται σε απευθείας έκθεση στην ηλιακή ακτινοβολία, μπορούν να διατηρηθούν για τουλάχιστον πέντε χρόνια. Αντίθετα, συσκευασίες που έχουν ανοιχτεί καιρό πριν, καλό θα είναι να αποφεύγονται. Σε αυτές είναι πολύ πιθανόν η υγρασία που έχει εισχωρήσει να έχει αλλοιώσει τις ιδιότητες του λιπαντικού.
Γιατί το λάδι μέσα στον κινητήρα έχει γίνει σαν γάλα;
Είναι πιθανόν να δέιτε αυτό το φαινόμενο (“milky oil” το λένε οι αμερικάνοι αν θέλετε να αναζητήσετε περισσότερες πληρφορίες) σε αλλαγή λαδιού σε μια μοτοσυκλέτα enduro. Φυσικά είναι κάτι που δεν πρέπει να γίνεται και μαρτυράει εισροή νερού στο σύστημα λίπανσης. Mπορεί να έχει γίνει είτε από αυξημένη υγρασία (σπάνια) ή από πρόβλημα στεγανοποίησης (συνήθως σε κάποια τσιμούχα της αντλίας νερού) που επέτρεψε στο ψυκτικό υγρό να εισχωρήσει στο λάδι. Μερικές φορές αυτό μπορεί να συμβεί και μετά από πέρασμα της μοτοσυκλέτας μέσα από βαθιά νερά ή πτώση μέσα σε νερό. Σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να βρεθεί άμεσα η αιτία και αφού επισκευαστεί το πρόβλημα, να γίνει αλλαγή λαδιού.
Χρειάστηκε να συμπληρώσω και βρήκα μόνο mineral oil, να το βάλω;
Το απλό ορυκτέλαιο μπορεί να αναμιχθεί με τα συνθετικά λιπαντικά αλλά είναι προφανές πως οι ιδιότητες του μείγματος θα είναι υποδεέστερες σε σχέση με το αρχικό συνθετικό προϊόν. Η λύση αυτή μπορεί να εφαρμοστεί μόνο σε περίπτωση ανάγκης. Καλό είναι με την πρώτη ευκαιρία να τοποθετηθεί και πάλι λιπαντικό σύμφωνα με τις οδηγίες του κατασκευαστή.
Τι να τα κάνω τα παλιά λιπαντικά;
Σε καμία περίπτωση μην τα αδειάσετε στο έδαφος, στα σκουπίδια ή στη θάλασσα. Εκτός ότι είναι καταστροφικό για το περιβάλλον, είναι και παράνομο. Η διαχείριση των αποβλήτων λιπαντικών ρυθμίζεται με νόμο και εδώ και χρόνιαεντάσσονται στην υποχρεωτική εναλλακτική διαχείριση (ανακύκλωση). Συνεπώς όλες οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον τομέα των λιπαντικών είναι υποχρεωμένες να οργανώνουν σύστημα εναλλακτικής διαχείρισης των χρησιμοποιημένων λιπαντικών. Βάσει νόμου, πρέπει να συλλέγεται τουλάχιστον το 70% κατά βάρος όλων των αποβλήτων λιπαντικών. Από αυτό το ποσοστό πρέπει να αναγεννάται τουλάχιστον το 80% κατά βάρος. Τα απόβλητα λιπαντικών που δεν αναγεννώνται οδηγούνται προς άλλες εργασίες διάθεσης (συμπεριλαμβανομένης της χρήσης τους ως καύσιμα).
Δες τα σημεία στα οποία μπορείς να παραδώσεις τα χρησιμοποιημένα λιπαντικά σου για ανακύκλωση: https://grecycle.gr/