Επισκευή Nikasil σε κύλινδρο

Πως θα κάνεις σαν καινούργιο, τον φθαρμένο κύλινδρο από την enduro μοτοσυκλέτα σου.

Για επισκευή κυλίνδρων και τοποθέτηση νέας επίστρωσης Nikasil αξίζει να δείτε την πρόταση της ισπανικής εταιρείας S3 parts. Η S3 Parts εκτός από κατασκευή νέων εμβόλων και κυλίνδρων, ειδικεύεται και στην επισκευή μεταχειρισμένων κυλίνδρων από μοτοσυκλέτες, quad, jet ski και λοιπών οχημάτων με δίχρονους ή τετράχρονους κινητήρες όλων των εταιρειών όπως Beta, KTM, Husqvarna, Honda, Suzuki, Yamaha, κ.α.

Η διαδικασία

Όταν ανοίξετε τον κινητήρα που χρήζει επισκευής, φωτογραφίζεται τον κύλινδρο και στέλνετε τη φωτογραφία στον αντιπρόσωπο της S3 parts στην Ελλάδα, την The Fuoristrada Co. (info@betamotor.gr). Σύντομα θα έχετε μια εκτίμηση κόστους (μπορεί να διαφέρει ανάλογα με το είδος της ζημιάς).

Το ενδεικτικό κόστος για μια τέτοια επισκευή για έναν δίχρονο κινητήρα 250cc είναι 280ευρώ χωρίς να περιλαμβάνονται τα μεταφορικά.

Τα βήματα είναι τα εξής:

  1. Στέλνετε τον κύλινδρο στο χώρο της The Fuoristrada Co. ώστε στη συνέχεια να σταλεί στο εργοστάσιο της S3 parts. Αν διαθέτετε νέο έμβολο, μπορείτε να το στείλετε και αυτό ώστε να μετρηθεί στο εργοστάσιο της S3 parts και η επισκευή του κυλίνδρου να βασιστεί σε αυτό.
  2. Χάραξη με lazer ενός μοναδικού αριθμού αναγνώρισης.
  3. Πλύσιμο. Εκτός από το οπτικό καθάρισμα του κυλίνδρου, αφαιρείται με χημικό τρόπο και η παλιά επίστρωση Nikasil.
  4. Επιθεώρηση κυλινδρικότητας. Ειδικοί τεχνικοί ελέγχουν το αλουμινένιο στο εσωτερικό του κυλίνδρου ώστε να προσθέσουν υλικό αν χρειάζεται και στη συνέχεια να πραγματοποιήσουν ρεκτιφιέ ώστε να επανέλθει η τέλεια κυλινδρική γεωμετρία.
  5. Τοποθέτηση νέας αντιτριβικής επίστρωσης S3CYL® (NIKASIL). Ο κύλινδρος αποκτά νέα αντιτριβική επίστρωση.
  6. Γυάλισμα κι ακόνισμα προκειμένου να δημιουργηθεί η ασύμμετρη επιφάνεια που θα εξασφαλίσει την τέλεια λίπανση και την ελάχιστη τριβή των ελατήριων του εμβόλου στο τοίχωμα του κυλίνδρου καθ’ όλη τη διάρκεια της νέας “ζωής” του .
  7. Τελικός ποιοτικός έλεγχος.
  8. Αν στείλατε τον κύλινδρο χωρίς νέο έμβολο, μπορείτε να ζητήσετε από την S3 Parts να σας στείλει τον κύλινδρο μαζί με νέο έμβολο που ταιριάζει στις διαστάσεις του ανανεωμένου κυλίνδρου.
  9. Το πακέτο επιστρέφει στην Ελλάδα και αποστέλεται στον τελικό παραλήπτη.

Αντιπρόσωπος της S3 Parts στην Ελλάδα είναι η The Fuoristrada Co. (https://betamotor.gr/) και μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί τους στο info@betamotor.gr ή τηλεφωνικώς στο 210 9225930.

Τι είναι το Nikasil

Σε όλους τους σύγχρονους κινητήρες, στην επιφάνεια του κυλίνδρου υπάρχει μία επίστρωση που ελαχιστοποιεί τις τριβές και αυξάνει την αντοχή τους. Σε μερικές περιπτώσεις η επίστρωση αυτή μπορεί να φθαρεί και να χρειαστεί επισκευή ή αντικατάσταση κυλίνδρου.

Η επίστρωση Nikasil αναπτύχθηκε το 1967, αρχικά για τους κινητήρες Wankel ώστε να βελτιώσει την εφαρμογή του ρότορα με τον κύλινδρο χωρίς να δημιουργείται πρόβλημα φθοράς από την αυξημένη τριβή. Στη συνέχεια άρχισε να χρησιμοποιείται σε όλο και περισσότερους κινητήρες επιτρέποντας την καθιέρωση των αλουμινένιων κυλίνδρων. Nikasil είναι συντομογραφία για το καρβίδιο του πυριτίου νικελίου (Nickel Carbide Silicon). Το καρβίδιο του πυριτίου είναι ένα πολύ σκληρό κεραμικό υλικό (πολύ σκληρότερο από τον χάλυβα) που μπορεί να διαλυθεί σε νικέλιο. Αυτό το υγρό διάλυμα χρησιμοποιείται ώστε να γίνει η επίστρωση στο εσωτερικό του κυλίνδρου.

Σημέρα υπάρχουν μερικά ακόμα είδη αντιτριβικών επιστρώσεων με παρόμοια χαρακτηριστικά. Αυτά είναι για παράδειγμα η “Electrofusion” της Kawasaki και η SCEM (Composite Electrochemical Material) της Suzuki. Και σε αυτές τις περιπτώσεις η επισκευή μπορεί να γίνει με νέα Nikasil επίστρωση.

Να αποφύγω το χιτώνιο;

Ίσως έχετε ακούσει πως σε μερικές περιπτώσεις προτείνεται από μάστορες, αντί της επισκευής του κυλίνδρου, η τοποθέτηση “χιτωνίου”. Πρόκειται για έναν έξτρα μεταλλικό κύλινδρο που τοποθετείται μέσα στον κύλινδρο αφού αυτός δεχθεί ρεκτιφιέ. Η χρήση χιτωνίου είναι πιο ξεπερασμένη τεχνολογία και καλό θα είναι να αποφεύγεται. Το χιτώνιο μπορεί να είναι πιο οικονομικό σαν ανταλλακτικό όμως λόγω του διαφορετικού υλικού κατασκευής (συνήθως ατσάλι ή χυτοσίδηρο) είναι πιθανόν να φθείρει περισσότερο τα ελατήρια του εμβόλου. Επίσης λόγω διαφορετικού συντελεστή διαστολής από το αλουμίνιο (από το οποίο είναι κατασκευασμένο το έμβολο και ο κύλινδρος ή το μπλοκ των κυλίνδρων) σύντομα δημιουργεί πρόβλημα στη γεωμετρία αυτών των εξαρτημάτων όταν πρόκειται για κινητήρες υψηλής απόδοσης με μικρές ανοχές. Τέλος το ατσάλι και το χυτοσίδηρο δεν αφήνουν τόσο εύκολα την θερμότητα να διαφύγει από τον χώρο καύσης (μικρότερη θερμική αγωγιμότητα). Έτσι επηρεάζει αρνητικά και την απόδοση του κινητήρα.

Σχετικά άρθρα