Ορεινή διάσωση και HEMS: Τι γίνεται στην Ελλάδα;

Έχετε αναρωτηθεί πώς αντιμετωπίζεται ένα επείγον περιστατικό σε κάποιο δύσβατο σημείο της χώρας μας;

Όσοι δεν παρακολουθείτε την Facebook ομάδα Theofanis Ermis Connecting Us!💙Για Την Εναέρια Προστασία Της Ζωής! πρέπει να το κάνετε άμεσα. Εκεί θα δείτε την πικρή αλήθεια σχετικά με την αντιμετώπιση, από την πολιτεία, περιστατικών που αφορούν τραυματισμό ή άλλων θεμάτων υγείας συνανθρώπων μας, που βρέθηκαν σε σημεία μακριά από αυτό που λέμε “πολιτισμό”, δηλαδή στο μεγαλύτερο κομμάτι της χώρας μας. Ειδικά για όλους εμάς, τους αναβάτες μοτοσυκλετών, ποδηλάτων και γενικά των λάτρεων της φύσης και τον “απομακρυσμένων” περιοχών, το θέμα αυτό είναι μείζονος σημασίας και η συμμετοχή μας σε ενέργειες που θα επιταχύνουν (ή θα εκκινήσουν) τις παρακάτω διαδικασίες είναι επιβεβλημένη.

Σκοπός της ομάδας

Στις περισσότερες αναπτυγμένες χώρες υπάρχει η έννοια H.E.M.S (Helicopter Emergency Medical Servise) που αφορά την άμεση παροχή βοήθειας και διακομιδής μέσω ελικοπτέρου για την προστασία της ανθρώπινης ζωής. Δυστυχώς κάτι τέτοιο στην Ελλάδα δεν υπάρχει. Αυτό δεν αφορά μόνο τους κατοίκους της χώρας αλλά και τους εκατομμύρια επισκέπτες της (πολλοί από τους οποίους θεωρούν αυτονόητη την ύπαρξη τέτοιας δομής). Σύμφωνα με έρευνες των ανθρώπων της ομάδας, υπολογίζεται πως κάθε χρόνο έχουμε περίπου 55.000 υπερ-επείγοντα περιστατικά, που απαιτούν άμεση ιατρική φροντίδα στον τόπο του συμβάντος και άμεση μεταφορά στο νοσοκομείο. Φυσικά ως επείγον περιστατικό δε νοείται μόνο κάποιο ατύχημα, αλλά όλες εκείνες οι αιφνίδιες περιπτώσεις που αφορούν την υγεία και τη ζωή μας, όπως εμφράγματα, καρδιαγγειακά, αλλεργίες, αιμορραγίες, πνευμονικά, εγκαύματα κλπ. Οι παραπάνω καταστάσεις μπορούν να συμβούν παντού αλλά στην επαρχία και τα νησιά όπου συνήθως οι υποδομές υγείας είναι ανεπαρκείς ή απούσες, η κατάσταση είναι ακόμα πιο δραματική. Ο χρόνος απόκρισης σήμερα είναι πολύ μεγάλος και πολύ συχνά τα θύματα τέτοιον περιστατικών καταλήγουν πάνω σε μια βάρκα, στην καρότσα ενός αγροτικού, στο πλοίο της γραμμής ή περιμένοντας ελικόπτερο από την Πολεμική Αεροπορία, αν υπάρχει η σχετική διαθεσιμότητα. Αυτή η κατάσταση πρέπει να αλλάξει άμεσα και οι δημιουργοί της ομάδας το έχουν βάλει σκοπό να μην σταματήσουν αυτή την προσπάθεια αν δεν δημιουργηθεί οργανωμένη Εναέρια Διάσωση στη χώρα μας, που ήταν και όνειρο του… Ερμή.

Ο χρόνος απόκρισης σήμερα είναι πολύ μεγάλος και πολύ συχνά τα θύματα τέτοιον περιστατικών καταλήγουν πάνω σε μια βάρκα, στην καρότσα ενός αγροτικού ή στο πλοίο της γραμμής.

Η συγκλονιστική ιστορία πίσω από τη δημιουργία της ομάδας

Ένα “παιδί μάλαμα”… Αυτός ήταν ο Θεοφάνης Ερμής Θεοχαρόπουλος. Τον είχαμε γνωρίσει στον τοίχο αναρρίχησης του Rockway και στη συνέχεια ταξιδεύαμε μαζί του μέσα από τις λιγοστές αλλά υπέροχες εικόνες που μοιραζόταν μέσω των social media. Δυνατός, πολυτάλαντος, χαμογελαστός και πάντα μετρημένος. Δυστυχώς για όλους μας, τον Γενάρη του 2022, όταν ήταν 21 ετών, ο χρόνος σταμάτησε για αυτόν και την οικογένειά του, με τον χειρότερο τρόπο: περιμένοντας, μετά από τραυματισμό, τη βοήθεια να έρθει για πέντε ώρες… Συγχωρέστε μας, αλλά δεν αντέχουμε να γράψουμε περισσότερα για το συμβάν παρά μόνο πως συμπορευόμαστε με τους δημιουργούς αυτής της ομάδας ώστε η Ελλάδα να αποκτήσει επιτέλους αυτό που θα έπρεπε να ήταν αυτονόητο… οργανωμένη Εναέρια Διάσωση ή αλλιώς H.E.M.S. Για τον λόγο αυτό, μία θέση διαφημιστικού Banner στο Enduro24 θα καταλαμβάνει η πρόσκληση εγγραφής στην ομάδα.

Μέχρι τη στιγμή που γραφόταν το άρθρο, η ομάδα είχε 53.254 μέλη ένα νούμερο που πιστεύουμε πως πρέπει να μεγαλώσει ακόμα περισσότερο καθώς μόνο οι άμεσα εκτεθειμένοι είμαστε πολύ περισσότεροι.

Τι ισχύει αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα

Παρά το γεγονός πως εδώ και σχεδόν δύο χρόνια έχει ψηφιστεί νομοσχέδιο ώστε να δημιουργηθεί “Εθνικός Μηχανισμός Εναέριας Έρευνας και Διάσωσης” στην πράξη δεν φαίνονται να έχουν γίνει πολλά. Προσλήψεις προσωπικού και αγορές οχημάτων έχουν γίνει για πολλούς άλλους σκοπούς αλλά όχι για τη δημιουργία αυτού του μηχανισμού. Κάτι σχετικό με H.E.M.S. δεν υπάρχει ούτε στο σχέδιο δημιουργίας Εθνικού Συστήματος Τραύματος που παρουσιάστηκε στα τέλη του 2023 από το υπουργείο υγείας αν και σε αυτό γίνεται εμφανής η προσπάθεια αντιμετώπισης του προβλήματος που υπάρχει στην αντιμετώπιση των σοβαρών περιστατικών τραυματισμού σε όλη την Ελλάδα. Πρόβλεψη για αγορά ελικοπτέρων και μηχανισμών βαρούλκου διάσωσης (μόλις δύο) υπάρχει στο πρόγραμμα ΑΙΓΙΣ του υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, με την παραλαβή να είναι προγραμματισμένη για το 2025.

Τι ισχύει στον κόσμο

Στις περισσότερες χώρες η προσέγγιση ενός τραυματία, από τη στιγμή που αυτός ή κάποιος άλλος καλέσει σε βοήθεια είναι θέμα μερικών λεπτών ακόμα και αν βρίσκεται σε δύσβατη περιοχή. Δείτε μερικά ορόσημα της ιστορίας από τον υπόλοιπο κόσμο:

1917: Η πρώτη αεροδιακομιδή για μεταφορά τραυματία οπλίτη στο Ηνωμένο Βασίλειο. Η αποστολή διήρκησε 45 λεπτά ενώ ο αντίστοιχος χρόνος για επίγεια μεταφορά ήταν τρεις ημέρες.

1928: Ιδρύεται στην Αυστραλία η υπηρεσία Flying Doctor για παροχή βοήθειας και μεταφορά ασθενών σε απομακρυσμένες περιοχές με ελικόπτερα αποκλειστικά για αυτόν τον σκοπό. Η ίδια υπηρεσία συνεχίζει το έργο της μέχρι σήμερα.

1936: Ιδρύεται στη Σκωτία H.E.M.S. ώστε να καλυφθεί η περιοχή των Highlands.

1959: Συνέβη η πρώτη καταγεγραμμένη αποστολή εναέριας διάσωσης πολίτη στη Γαλλία. Θύμα ήταν ένας ορειβάτης που έπαθε καρδιακή προσβολή στον Mont Blanc σε υψόμετρο 4.362 μέτρων.

1969: Η καθυστέρηση μιας ώρας ώστε να φτάσει το ασθενοφόρο σε ένα αγόρι που χτυπήθηκε από αυτοκίνητο είχε ως αποτέλεσμα τον θάνατό του. Οι γονείς του αγοριού ίδρυσαν το ομώνυμο ίδρυμα Björn Steiger που έπαιξε καθοριστικό ρόλο στη δημιουργία H.E.M.S στη Γερμανία, σχεδόν μισό αιώνα πριν…

1972: Ξεκίνησε στις Η.Π.Α το πρόγραμμα Flight For Life για τη μεταφορά επειγόντων (κυρίως) περιστατικών με ελικόπτερα.

2024: Συνολικά 2.750 ελικόπτερα είναι αφιερωμένα αποκλειστικά σε υπηρεσίες H.E.M.S. , σε κράτη που σέβονται τους πολίτες τους.

Κόστος

Πολύ συχνά όταν “ανοίγει” κουβέντα για H.E.M.S ανοίγει και το θέμα του κόστους καθώς η παροχή τέτοιων υπηρεσιών κοστίζει σημαντικά στον φορέα που το έχει αναλάβει. Όποια και αν είναι η θέση του καθένα, το σίγουρο είναι πως μια τέτοια υπηρεσία θα πρέπει να υπάρχει καθώς το κόστος της ανθρώπινης ζωής είναι ανεκτίμητο. Το αν θα χρεώνεται αυτός που την χρησιμοποιεί ή όχι για μας είναι δευτερεύουσα συζήτηση. Στο εξωτερικό υπάρχουν διάφορα μοντέλα (πηγή Wikipedia). Εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σχεδόν όλες οι υπηρεσίες αεροδιακομιδών παρέχονται με χρέωση ανά υπηρεσία, εκτός από πλάνα που λειτουργούν με συνδρομή.

Σχετικά άρθρα