AMT: Αυτό είναι το νέο αυτόματο κιβώτιο της KTM

Αλλαγές ταχυτήτων χωρίς συμπλέκτη, μέσω λεβιέ ταχυτήτων στο πόδι ή με κουμπιά στο τιμόνι ή τελείως αυτόματα, μέσα σε 0,05 δευτερόλεπτα!

Στην παρουσίαση του νέου της αυτόματου κιβωτίου προχώρησε η ΚΤΜ επιδιώκοντας με αυτό να συνδυάσει σπορ και άνεση, ή αλλιώς τα πλεονεκτήματα ενός αυτόματου κιβωτίου ταχυτήτων με την αίσθηση απόλυτου ελέγχου των χειροκίνητων. Σαν χωματεροί, εδώ στο Enduro24 θα βιαζόμασταν να προσπεράσουμε την είδηση, αν δεν είχαμε δει τι έκανε ο Johnny Aubert με την πρωτότυπη δικύλινδρη Adventure που χρησιμοποιούσε το σύστημα AMT (Automated Manual Transmission) στο φετινό Red Bull Erzbergrodeo.

Ο Aubert στον Πρόλογο του Erzbergrodeo.

Το σύστημα ΑΜΤ

Σχετικά απλό στην κατασκευή, καθώς προκύπτει από την προσθήκη τριών βασικών εξαρτημάτων τα οποία δεν συναντάμε στα κλασικά κιβώτια:

  1. Ένας δίσκος με φυγοκεντρικό σύστημα ο οποίος παρεμβάλλεται ανάμεσα στην καμπάνα του συμπλέκτη και των κλασικών δίσκων συμπλέκτη. Όταν αυτός αρχίσει να περιστρέφεται το πάχος του μεγαλώνει (χάρη στον φυγοκεντρικό μηχανισμό) και στην ουσία κάνει την καμπάνα και τους δίσκους ένα σώμα, ώστε να μεταφερθεί η κίνηση από τον πρωτεύοντα στον δευτερεύοντα άξονα. Το αντίθετο δηλαδή από ότι γίνεται όταν πατάμε συμπλέκτη. Μοιάζει πολύ με το γνωστό σύστημα αυτόματου συμπλέκτη της αμερικάνικης Rekluse που πωλείται ως έξτρα για μοτοσυκλέτες enduro.
  2. Έναν ηλεκτρομηχανικό μηχανισμό (ενεργοποιητή) ο οποίος περιστρέφει τον άξονα αλλαγής ταχυτήτων (αυτό που θα κάναμε εμείς αν υπήρχε ο παραδοσιακός μηχανικός λεβιές ταχυτήτων). Σύμφωνα με την ΚΤΜ, η αλλαγή ταχυτήτων διαρκεί 50 χιλιοστά του δευτερολέπτου (0,050″), κάτι που είναι συγκρίσιμο με ένα παραδοσιακό κιβώτιο ταχυτήτων που χρησιμοποιεί Quickshifter+.
  3. Ηλεκτρονική μονάδα ελέγχου του κιβωτίου ταχυτήτων. Αυτή, σε συνδυασμό με την ECU, ελέγχει το κιβώτιο ταχυτήτων.

Τι θα βλέπει ο αναβάτης

Καταρχήν δε θα βλέπει μανέτα συμπλέκτη καθώς δεν θα υπάρχει. Θα βλέπει λεβιέ ταχυτήτων στην κλασική θέση (αριστερό πόδι) και δύο κουμπιά στο τιμόνι. Το σύστημα AMT θα επιτρέπει στον αναβάτη να επιλέξει μεταξύ χειροκίνητης (M) και αυτόματης λειτουργίας (Α). Στην πρώτη (Μ) θα μπορεί να αλλάξει ταχύτητες μέσω του λεβιέ ή των κουμπιών ενώ στη δεύτερη (Α) τις αλλαγές τις αναλαμβάνει το σύστημα. Φυσικά μέσω του μενού θα υπάρχει δυνατότητα πολλών παραμετροποιήσεων (πχ αυτόματη αλλαγή ταχυτήτων αν ξεπεραστεί κάποιο όριο rmp κλπ).

Με επιλεγμένη ταχύτητα στο κιβώτιο, η μοτοσυκλέτα θα ξεκινάει να κινείται μόνο όταν ανέβουν οι στροφές (rpm) του κινητήρα καθώς μόνο τότε θα ενεργοποιείται ο φυγοκεντρικός μηχανισμός στον συμπλέκτη. Αυτό σημαίνει πως ο κινητήρας δεν σβήνει καθώς όταν πέφτουν οι στροφές κάτω από ένα όριο έχουμε αυτόματη σύμπλεξη.

Σβήνουμε το “μία κάτω” και έχουμε “όλες πάνω’.

Νέα διάταξη σχέσεων

Σε αντίθεση με τα παραδοσιακά κιβώτια (1-Ν-2-3-4-5-6) στο AMT έχουμε διάταξη P – N – 1 – 2 – 3 – 4 – 5 – 6, με το P να δηλώνει Park ώστε να μπλοκάρει την μετάδοση για να αποτρέπει την κύλιση των τροχών (π.χ. στο παρκάρισμα ή σε στάση). Δηλαδή σβήνουμε το “μία κάτω” και έχουμε “όλες πάνω’. Για όσους ανησυχούν μήπως χάσουν το μέτρημα, και σε συνεχόμενα κατεβάσματα μπει κατά λάθος νεκρά ή P, η ΚΤΜ μάς ενημερώνει πως και οι δύο αυτές θέσεις στο κιβώτιο μπορούν να επιλεχθούν μόνο από τον διακόπτη στο τιμόνι (και όχι από τον λεβιέ).

Χειροκίνητη λειτουργία

Προκειμένου ο αναβάτης να διατηρήσει την αίσθηση της σπορ οδήγησης, στη λειτουργία M, μπορεί να αλλάζει ταχύτητες κατά βούληση χρησιμοποιώντας τον παραδοσιακό λεβιέ ταχυτήτων στην αριστερή πλευρά του κινητήρα ή με τα κουμπιά στην αριστερή μεριά του κινητήρα. Φυσικά ο λεβιές ταχυτήτων δεν είναι μηχανικά συνδεδεμένος με το κιβώτιο αλλά δίνει ηλεκτρονικό σήμα στη νέα μονάδα ελέγχου του κιβωτίου ταχυτήτων.

Το νέο σύστημα AMT θα είναι αρχικά διαθέσιμο σε επιλεγμένα νέα μοντέλα που σύντομα θα παρουσιάσει η KTM ενώ στα επόμενα χρόνια θα προστεθούν περισσότερες επιλογές.

Κοινοποίησε αυτό το άρθρο

Σχετικά άρθρα