“Εκτός έδρας” με ΚΤΜ 890 Adventure R

Ανεβήκαμε στη σέλα του για να “κυνηγήσαμε” και να φωτογραφίσουμε ένα τσούρμο Adventurάδες στη Ροδόπη.

Όταν μου ζητήθηκε να καλύψω φωτογραφικά την εκδήλωση “Makan to the North” δύο πράγματα έσπευσα να κάνω: Πρώτον να “πετάξω την σκούφια μου”! Βλέπετε σε εμάς που μένουμε κοντά και γύρω από την Αθήνα δεν μας δίνεται συχνά η ευκαιρία να οδηγήσουμε σε μέρη σαν αυτά της Ροδόπης. Δεύτερον να σκεφτώ αν θα πάω με την προσωπική μου enduro μοτοσυκλέτα ή αν θα χρειαζόμουν κάτι πιο… adventure. Η απαίτηση για αυξημένη αυτονομία, η μεταφορά φορτίου (φωτογραφικός εξοπλισμός) αλλά και τα ανοιχτά κομμάτια ασφάλτου και χωματόδρομων έγειραν την πλάστιγγα υπέρ της δεύτερης επιλογής και έτσι λίγες μέρες αργότερα, βρέθηκα στο Δασικό Χωριό να περιεργάζομαι το μενού της ΚΤΜ 890 Adventure R που μου εξασφάλισε η Makan σε συνεργασία με την ελληνική αντιπροσωπεία της ΚΤΜ στην Ελλάδα (Πέτρος Πετρόπουλος ΑΕΒΕ).

Νέα ήθη

Θα ήμουν ο πρώτος που θα κατέκρινα κάποιον που έχει μπροστά του μία adventure μοτοσυκλέτα και το πρώτο που θα έκανε θα ήταν… να ανοίξει το μενού του dashboard. Και όμως αυτό έκανα προκειμένου να δω από περιέργεια αν είναι ενεργοποιημένο το “KTM Tech Pack” και το οποίο περιλαμβάνει το Rally Mode. Βλέπετε η αρχική μου σκέψη ήταν πως εξαρχής θα έβγαζα όλα τα ηλεκτρονικά αλλά στη συνέχεια μου μπήκαν πειρασμοί να δοκιμάσω και λίγο και την τελευταία λέξη της τεχνολογίας. Αφού λοιπόν ήταν ενεργοποιημένο (το “πακ”), ήρθε η ώρα να χαζέψω και τις υπόλοιπες λεπτομέρειες με την ησυχία μου. Αν και χωρίς αλλαγές από την περσινή, πρώτη παρουσίασή του, το 890 Adventure R είναι μια εντυπωσιακή μοτοσυκλέτα. Οι αιχμηρές γραμμές και οι επιθετικές γωνίες κυριαρχούν από μπροστά μέχρι πίσω ενώ η ιδιαίτερη σχεδίαση του ρεζερβουάρ (για χαμηλό κέντρο βάρους), του μπροστινού φαναριού και της ζελατίνας δημιουργούν ένα ιδιαίτερο, σχεδιαστικά, σύνολο που προσπαθεί να κρύψει τον όγκο που αναπόφευκτα δημιουργούν οι απαιτήσεις τις κατηγορίας. Όπως ας πούμε τα σχεδόν 20 λίτρα καυσίμου, τα ευμεγέθη ψυγεία ή η προστασία από τον αέρα.

Οι πρώτες εντυπώσεις

Πάνε λίγα χρόνια από την προηγούμενη μου περιπέτεια στο χώμα με adventure μοτοσυκλέτα και έχοντας κάνει σε αυτό το διάστημα “χώμα” μόνο με enduro μοτοσυκλέτες, το 890 Adventure R μου φάνηκε στα πρώτα χιλιόμετρα αρχικά αρκετά “χοντρό” και βαρύ για τα γούστα μου, σε σημείο που άρχισα να λοξοκοιτάζω το 690 που υπήρχε διαθέσιμο για δοκιμή. Τα πράγματα ωστόσο άλλαξαν άρδην όταν σηκώθηκα όρθιος. Τότε η θέση οδήγησης μου θύμισε enduro μοτοσυκλέτα, ο όγκος εξαφανίστηκε ενώ, ως δια μαγείας, το βάρος έμοιαζε αισθητά μικρότερο. Τώρα μάλιστα! Άρχισα να ανεβάζω ρυθμό και το Adventure συνεργαζόταν αδιαμαρτήρητα, με τς αναρτήσεις να κλέβουν την παράσταση. Σε εγκάρσιες ανωμαλίες και με την μοτοσυκλέτα σε ευθεία καταπίνουν τα πάντα, ενώ όταν βρίσκεσαι υπό κλίση δουλεύουν εξίσου καλά απαιτώντας απλά περισσότερη εγρήγορση από τον αναβάτη ώστε να απορροφήσει με το σώμα του όποιες ανωμαλίες προσπαθήσουν να διαταρράξουν την ισορροπία της μοτοσυκλέτας, Δεν υπάρχει περίπτωση (αν είσαι λογικός αναβάτης) να συναντήσεις εμπόδια στη διαδρομή σου που θα φέρουν σε δύσκολη θέση το πακέτο “πλαίσιο-αναρτήσεις”. Αν το καταφέρεις θα σου προτείναμε να δηλώσεις συμμετοχή σε Rally τώρα!

Παίζοντας με τα ηλεκτρονικά

Το πρώτο σοκ με τα τελευταίας γενιάς ηλεκτρονικά που φοράει το 890 Adventure R ήρθε όταν ανοίγοντας τέρμα το γκάζι, πραγματοποίησα ένα ωραιότατο παντιλίκι με δευτέρα στο κιβώτιο. Ένιωσα το πίσω μέρος να διπλώνει τόσο πολύ, από την καρδιά της στροφής, που τελικά μετρίασα (σχεδόν έκλεισα) το γκάζι χωρίς καν να έχει επέμβει το traction control. Ή τουλάχιστον χωρίς να το καταλάβω. Ήταν τέτοια η έκπληξη που διπλοτσέκαρα τις ενδείξεις για να βεβαιωθώ πως βρίσκεται σε λειτουργία. Και ναι, το traction control ήταν όντως ενεργοποιημένο. Βλέπετε, είχα πριν λίγο επιλέξει το Rally Mode με το TC ρυθμισμένο στην ελάχιστη βαθμίδα παρέμβασης. Η απλοϊκή περιγραφή θα μπορούσε να ήταν πως το TC επεμβαίνει ελάχιστα αλλά δεν είναι ακριβώς έτσι. Η σωστή έκφραση είναι πως, στη ρύθμιση αυτή, το TC “επεμβαίνει ελάχιστα και μόνο όταν κρίνει πως χρειάζεται”. Η διαφορά της λειτουργίας του traction control ανάλογα τις προθέσεις του αναβάτη είναι σαφής. Θα επέμβει πολύ πιο έντονα και πρόωρα όταν καταλάβει πως το σπινάρισμα του πίσω τροχού ήρθε κατά λάθος (πχ σε γλιστερό τερέν με το γκάζι ανοιγμένο στη μέση) ενώ αντίθετα θα καθυστερήσει πολύ να επέμβει και τελικά θα το κάνει πιο διακριτικά όταν το σπινάρισμα έρθει επειδή το ζήτησε ο αναβάτης (τέρμα γκάζι με κάποια από τις τρεις πρώτες σχέσεις στο κιβώτιο). Προσοχή! Αυτό το traction control δεν έχει καμία σχέση με το σύστημα που έχουμε δει σε μοντέλα enduro και τα οποία δεν λαμβάνουν δεδομένα από τον μπροστινό τροχό. (δες εδώ αναλυτικό άρθρο για τους διαφορετικούς τύπους συστημάτων traction control).

Με ABS στο χώμα

Πολλοί ίσως το θυμούνται ως ανέκδοτο όμως πλέον είναι μια επιπλέον εξαιρετική επιλογή. Ξεχάστε τα ABS που αυξάνανε δραματικά τις αποστάσεις φρεναρίσματος στο χώμα και χλώμιαζες όταν έμπαιναν κατά λάθος, μετά από σβήσιμο και επανεκκίνηση του κινητήρα. Το “Offroad ABS” του 890 Adventure R (όπως και όλων των σύγχρονων Adventure) δεν επεμβαίνει καθόλου στον πίσω τροχό (στα χωμάτινα mode) και το κάνει πολύ διακριτικά στον μπροστινό. Ξεκίνησα έχοντας τις επιφυλάξεις μου και όταν το δοκίμασα όχι μόνο δεν ξανασχολήθηκα μαζί του αλλά ήμουν και χαρούμενος που υπάρχει. Και αυτό γιατί όταν τα χιλιόμετρα ανεβαίνουν μπορείς να ασχολείσαι μόνο με την επιλογή των γραμμών σου ξέροντας πως ανά πάσα ώρα μπορείς να φρενάρεις δυνατά χωρίς να φοβάσαι το γλίστρημα του μπροστινού. Αυτό μπορεί να μοιάζει πολύ οικείο για τους αναβάτες των μονοκύλινδρων μοτοσυκλετών αλλά με τα δικύλινδρα; α) τα χιλιόμετρα φορτώνονται πολύ γρήγορα, β) τρομάζεις πιο εύκολα καθώς ο έλεγχος της μοτοσυκλέτας είναι πιο δύσκολος γ) η αυξημένη ορμή της μοτοσυκλέτας σε συνδυασμό με τους δύο δίσκους μπροστά (αυξημένη αδράνεια και περιστρεφόμενη μάζα) κάνει πιο δύσκολη την αντιμετώπιση ενός μπλοκαρίσματος όχι μόνο για τον ίδιο τον αναβάτη αλλά και το μπροστινό σύστημα (ανάρτηση και ελαστικό). Διατηρούμε μία επιφύλαξη καθώς στη διαδρομή δεν είχαμε καθόλου λάσπη αλλά μετά από πολλές ώρες οδήγησης και πολλά χιλιόμετρα σε ξερό τερέν δηλώνουμε ενθουσιασμένοι.

Quickshifter+

Καλά μην τρελαθούμε… Θα ζούσαμε και χωρίς αυτό! Μπορεί για τους “ασφάλτινους” να είναι must, στο χώμα όμως είναι μάλλον το λιγότερο βοηθητικό ηλεκτρονικό σύστημα και αυτό για το οποίο δεν θα μας πείραζε καθόλου και να μην υπήρχε. Οκ, μπορεί να έχει ωραία και high-tech αίσθηση η αλλαγή ταχυτήτων με αυτό (δεν απαιτούν συμπλέκτη και μπορεί να γίνει ανέβασμα με τέρμα γκάζι και κατεβάσματα ακόμα και με τελείως κλειστό το γκάζι) αλλά έτσι κι αλλιώς στο χώμα αυτές οι συνθήκες σπανίζουν ενώ λόγω μειωμένης πρόσφυσης του πίσω τροχού τα κιβώτια ταχυτήτων γίνονται πιο δεκτικά.

Οι πρώτοι περιορισμοί

Στα ανηφορικά κομμάτια δεν αντιμετωπίσαμε κανένα πρόβλημα με την πρόσφυση του 890 Adventure R, στα κατηφορικά και στις σφιχτές στροφές όμως νιώσαμε τους πρώτους περιορισμούς. Το μπροστινό δυσκολευόταν να διαχειριστεί το αυξημένο φορτίο και σε μαλακό χώμα έχανε απότομα την πρόσφυση απαιτώντας ιδιαίτερη προσοχή. Τα ελαστικά πρώτης τοποθέτησης “Enduro Trail +” και η αλλαγή τους σε κάτι πιο χωμάτινο είναι η πρώτη λογική παρέμβαση αλλά και πάλι πιστεύουμε πως αυτό είναι ένα σημείο που θα χρειάζεται πάντα προσοχή. Ίσως η μεγαλύτερη παγίδα ενός κορυφαίου adventure όπως το 890 Adventure R είναι οι ίδιες του οι δυνατότητες και η σιγουριά που αυτές σου αποπνέουν. Είναι πολύ εύκολο να παρασυρθείς και να αρχίσεις να κινείσαι με μεγάλες ταχύτητες σε κακοτράχαλα ή γλιστερά εδάφη. Μόνο που τότε θα διαπιστώσεις πως η διόρθωση ενός λάθους υπολογισμού γίνεται πολύ δύσκολα. Πράγματα που σώζονται με ένα απλό “πόδι κάτω” στο enduro, με μία μοτοσυκλέτα 200+kg και ύψος σέλας κοντά στα 90cm είναι μια οριακή δοκιμασία για όλο το μυοσκελετικό σου σύστημα. Ειδικά αν η φύση δεν σε έχει προικίσει με περίσσιο μπόι και μακριά άκρα…

Αντί επιλόγου

Δεν θα κρίνουμε μία υπερσύγχρονη μοτοσυκλέτα με κορυφαίο εξοπλισμό μέσα από λίγες εκατοντάδες χιλιόμετρα. Adventure μοτοσυκλέτα είναι πολλά παραπάνω από τη διάσχιση διαδρομών και τα στριψίματα με λίγο ή περισσότερο γκάζι. Είναι το κάλεσμα που σου κάνει, η αίσθηση που αποπνέει, ο τρόπος που έχει σχεδιαστεί για να αντιμετωπίζεις τις “στραβές” (σίγουρα θα υπάρξουν αρκετές) και ο απολογισμός μπορεί να έρθει μόνο μετά από αρκετές χιλιάδες χιλιόμετρα. Οφείλουμε να πούμε πως το 890 Adventure R στα πρώτα λίγα ασφάλτινα χιλιόμετρα που κάναμε, μας ενθουσίασε λιγότερο από το απλό 890 Adventure που οδηγήσαμε παράλληλα, κάνοντας μας στην αρχή να είμαστε επιφυλακτικοί μαζί του. Στο χώμα όμως το R ήταν αποκάλυψη και μας πήρε τα μυαλά κάνοντάς μας να σκεφτόμαστε ήδη την επόμενη “εκτός έδρας αποστολή” μαζί του!

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΚΤΜ 890 Adventure R

τιμή:17.650€
Κινητήρας:Δικύλινδρος σε σειρά, 889cc
Απόδοση:103hp
Πλαίσιο:Ατσάλινο με τον κινητήρα ως ενεργός μέρος του
Χωρητικότητα ρεζερβουάρ:19,5 λίτρα
Τροχοί (μπροστά/πίσω):90/90 -21” / 150/70 – 18” (tubeless)
Ανάρτηση μπροστά:πιρούνι WP XPLOR OC Ø48mm, διαδρομή 240mm, πλήρως ρυθμιζόμενο
Ανάρτηση πίσω:Αμορτισέρ WP PDS, διαδρομή 240mm, πλήρως ρυθμιζόμενο
Σταμπιλιζατέρ:WP
Φρένα μπροστά:Δύο δίσκοι 320mm, δαγκάνες 4 εμβόλων
Φρένα πίσω:Δίσκος 260mm, δαγκάνα 2 εμβόλων
Απόσταση από το έδαφος:263mm
Ύψος σέλας:893mm
Βάρος (χωρίς βενζίνη):200kg
Ηλεκτρονικά συστήματα ελέγχου:4 Riding Modes (Street, Rain, Off-Road, Rally), ABS, Traction Control, Quickshifter

Κοινοποίησε αυτό το άρθρο

Σχετικά άρθρα