Ο θεσμός του Κυπέλλου Trail Ride επιστρέφει! Για το 2025 περιλαμβάνει τέσσερις αγώνες, με την αυλαία να ανοίγει την Κυριακή 9 Μαρτίου, στο Κρυονέρι Αττικής. Λίγες μέρες πριν την εκκίνηση, βρεθήκαμε στον χώρο που θα λειτουργήσει η γραμματεία του αγώνα και παρακολουθήσαμε το “Σεμινάριο Ανάγνωσης Road Book” που διοργάνωσε η Off Road Team, με εισηγητή τον Δημήτρη “DOC” Αθανασουλόπουλο. Στη συνέχεια δεν παραλείψαμε να επισκεφτούμε και τις εγκαταστάσεις της Aurora Rally Equipment για να δούμε τις διαθέσιμες επιλογές στον εξοπλισμό που είναι απαραίτητος για συμμετοχή σε έναν τέτοιο αγώνα.
Τι είναι Trail Ride;
Trail Ride είναι μια μορφή αγώνων ή βόλτας (ανάλογα την εκδήλωση) στην οποία κάθε συμμετέχων καλείται να βρει τη διαδρομή που πρέπει να ακολουθήσει, μέσω Road Book. Δηλαδή δεν υπάρχει σηματοδότηση ή κάπως αλλιώς σαφώς ορισμένη διαδρομή. Επίσης είναι ιδιαίτερα κρίσιμο να τονίσουμε πως πρόκειται για διαδρομή ανοιχτή στην κυκλοφορία, με ότι αυτό συνεπάγεται (τήρηση Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, προσοχή στους υπόλοιπους χρήστες των δρόμων κλπ). Για τη συμμετοχή στον αγώνα, όπως και σε κάθε αγώνα εγκεκριμένο από την ΑΜΟΤΟΕ, απαιτείται από τον αναβάτη να διαθέτει:
- αθλητικό δελτίο σε ισχύ
- κάρτα υγείας σε ισχύ
Μοτοσυκλέτα για Trail Ride
Καθώς μιλάμε για χωμάτινες διαδρομές είναι αυτονόητο πως για τη συμμετοχή σε ένα Trail Ride απαιτείται και χωμάτινη μοτοσυκλέτα. Αυτή μπορεί να είναι είτε τύπου on-off / Adventure είτε καθαρόαιμη αγωνιστική enduro. Βάσει κανονισμού υπάρχουν έξι διαφορετικές κατηγορίες, με την πρώτη (M1) να περιλαμβάνει μοτοσυκλέτες κάτω από 290cc και την τελευταία (M6) δικύλινδρες από 650 ως 1.300cc. Στον πρώτο αγώνα του Κυπέλλου αναφέρεται στον ειδικό κανονισμό πως δεν θα υπάρχουν δύσκολα περάσματα οπότε εικάζουμε πως όλοι θα μπορούν να την ευχαριστηθούν το ίδιο.
Τι είναι το Road Book
Είναι το σύνολο των απαραίτητων πληροφοριών που δίνονται από την οργάνωση σε κάθε αναβάτη ώστε να τον καθοδηγήσουν στη διαδρομή. Αυτό το σύνολο πληροφοριών περιλαμβάνει κυρίως μια σειρά γραφικών απεικονίσεων για τα κρίσιμα σημεία της διαδρομής (πχ διασταυρώσεις) και οι οποίες συνοδεύονται από μια σειρά πληροφοριών όπως η απόσταση από την εκκίνηση καθώς επίσης και διάφορες προειδοποιήσεις/επισημάνσεις.

Η βασική δομή του Road Book
Θα μπορούσαμε να πούμε πως το Road Book μιας διαδρομής αποτελείται από έναν πίνακα με τρεις στήλες και εκατοντάδες γραμμές. Κάθε γραμμή λοιπόν περιλαμβάνει τρία κελιά και ονομάζεται τουλίπα. Στο μεσαίο κελί βρίσκεται ένας πρόχειρος χάρτης που μας δείχνει την πορεία που πρέπει να ακολουθήσουμε, στο αριστερό κελί βρίσκονται πληροφορίες για το που θα συναντήσουμε το μέρος που απεικονίζεται στον (πρόχειρο) χάρτη, και στο δεξί κελί πρόσθετες πληροφορίες σε μορφή κειμένου.


Πού θα βρω το Road Book;
Το δίνει η οργάνωση στους συμμετέχοντες, συνήθως μία μέρα πριν τον αγώνα. Μπορεί να βρίσκεται σε δύο μορφές: έντυπη (σε ρολό χαρτιού) ή ηλεκτρονική.
Πού θα το βάλω;
Πριν τον αγώνα θα πρέπει να έχετε αποφασίσει με ποιον από τους δύο παραπάνω τρόπους θα θέλετε να έχετε το Road Book και να έχετε προνοήσει να έχετε τον κατάλληλο εξοπλισμό. Στην περίπτωση που επιλέξετε έντυπο Road Book θα πρέπει να τοποθετήσετε το απαραίτητο roadbook holder ενώ σε περίπτωση που επιλέξετε ψηφιακό roadbook θα πρέπει να έχετε εξασφαλίσει τον τρόπο με τον οποίο θα στηρίξετε το tablet στο οποίο θα προβάλλεται το roadbook.
Ο πιο εύκολος και γρήγορος τρόπος
Ο σωστός εξοπλισμός για έναν αγώνα μπορούμε να πούμε πως είναι ολόκληρη… επιστήμη και δεν θα εντρυφήσουμε σε αυτό το άρθρο. Αντίθετα, θα σας πούμε πως μετά την έρευνά μας καταλήξαμε, πως αν συντρέχουν λόγοι οικονομίας χρόνου και χρήματος (αλλά και για να είναι μια μετατροπή που μπαίνει και βγαίνει εύκολα από τη μοτοσυκλέτα) η λύση του ψηφιακού tablet με στήριξη στα καβαλέτα του τιμονιού μοιάζει ιδανική καθώς έχει τα εξής πλεονεκτήματα:
- Δεν απαιτεί πύργο στήριξης
- Μπαίνει και βγαίνει πολύ εύκολα ώστε να μπορεί η μοτοσυκλέτα να επιστρέψει στην αρχική της μορφή
- Μπορείς να χρησιμοποιείς το tablet και οπουδήποτε αλλού θες εκτός από τα trail ride
αλλά και τα εξής μειονεκτήματα:
- βρίσκεται πιο χαμηλά από την ιδανική θέση και σχεδόν εκτός του οπτικού πεδίου
- είναι πιο δυσανάγνωστο από το χαρτί σε συνθήκες ηλιοφάνειας
- πιο επίφοβο σε πτώσεις και σκληρή χρήση
- όπως κάθε ηλεκτρική συσκευή, μπορεί να κρασάρει…
Ποιο tablet;
Το tablet που θα χρησιμοποιηθεί θα πρέπει να είναι σχεδιασμένο ώστε να αντέχει τις κακουχίες. Να δηλαδή σίγουρα αδιαβροχοποίηση και ανθεκτική κάσα ώστε να μην… διαλυθεί. Στην αγορά υπάρχουν τέτοια από αρκετές εταιρείες ενώ υπάρχουν και κάποια σχεδιασμένα για χρήση πάνω σε μοτοσυκλέτα όπως το Carpe Iter ή το Thork DMD T865X. Φυσικά θα χρειαστεί να εγκαταστήσεις την εφαρμογή ανάγνωσης του αρχείου roadbook όπως την Piste Roadbook.
Δες το άρθρο του Enduro24: Ψηφιακό vs αναλογικό roadbook στο Rally Dakar
Τι θα χρειαστείς μαζί με το ψηφιακό tablet:
Εκτός από το ίδιο το tablet θα χρειαστείς ακόμα:
- τη βάση στήριξης του tablet (πλάτη)
- το μπράτσο που θα συνδέσει τη βάση στήριξης με το σημείο στήριξης (καβαλέτα ή μπαράκι)
- παροχή 12v
- χειριστήριο
Δες το πακέτο που μπορείς να διαμορφώσεις μέσω του site της Aurora για όλα τα παραπάνω εδώ:
Για πιο απαιτητικούς
Όπως είπαμε και πιο πάνω, το θέμα του εξοπλισμού γύρω από τα roadbook είναι μια ολόκληρη επιστήμη καθώς έχουν γραφτεί αμέτρητα κείμενα γύρω από:
- την ακρίβεια των ενδείξεων που έχει στη διάθεσή του ο αναβάτης (δορυφορικοί και αναλογικοί χιλιομετρητές)
- την ελαχιστοποίηση των πιθανοτήτων για βλάβες (συνδεσμολογίες, βάσεις στήριξης, πύργοι κλπ) και την ύπαρξη εφεδρειών (δεύτερος χιλιομετρητής, εφεδρική παροχή ρεύματος, δεύτερη συσκευή)
- την αύξηση της αντοχής των κατασκευών σε περιπτώσεις πτώσεων-συγκρούσεων-καταιγίδας κλπ
Έτσι, όποιος θέλει να βελτιώσει ακόμα περισσότερο τη μοτοσυκλέτα του για αγώνες Rally / Trail Ride θα πρέπει να απευθυνθεί στους ειδικούς (ενδεικτικά αναφέρουμε το Off Road Team, την Aurora Rally Equipment και την Enduro Greece).
Τι να έχεις μαζί σου
Ό,τι (πρέπει να) έχεις και σε κάθε χωμάτινη βόλτα (εργαλεία, μανέτες, ζιπάκια κλπ) και επιπλέον εξοπλισμό που θα σε βοηθήσει να επισκευάσεις κάποιο πιθανό πρόβλημα ή να αντιμετωπίσεις δύσκολες καταστάσεις όπως:
- έξτρα ζιπάκια
- καλώδια (τροφοδοσίας και χιλιομετρητών)
- σελοτέιπ (για επιδιορθώσεις σε χάρτινα roadbook)
- σακουλάκια αδιαβροχοποίησης (ειδικά για περίπτωση καταιγίδας)
Δες το άρθρο του Enduro24: Τι να βάλω στο εντουράδικο τσαντάκι μου;
Μη αγωνιστική κατηγορία
Για όσους θέλουν να πραγματοποιήσουν τη διαδρομή του αγώνα χωρίς να προμηθευτούν τον εξοπλισμό που προαναφέραμε και χωρίς να χρειαστεί να αποκτήσουν αθλητικό δελτίο, θα μπορούν να το κάνουν συμμετέχοντας στην κατηγορία GPS (χωρίς κατάταξη) όπου η διαδρομή δίνεται σε ίχνος (συνεχόμενη γραμμή πάνω σε ψηφιακό χάρτη) και μπορεί να προβληθεί μέσω κινητού χωρίς να απαιτεί επιπλέον εξοπλισμό.

Προπόνηση στο Roadbook
Το να μπορεί κανείς να οδηγεί γρήγορα στο χώμα και ταυτόχρονα να διαβάζει αλλά και να χειρίζεται τον χάρτη είναι σίγουρα μια περίπλοκη διαδικασία που απαιτεί εξάσκηση. Ο καλύτερος τρόπος είναι φυσικά μέσα από τους αγώνες ενώ πρόσφατα ανακοινώθηκε από την ομάδα της Worksbike Experience πως τα (φιλικά) Adventure Tour που διοργανώνει, η διαδρομή θα μπορεί να δίνεται στους συμμετέχοντες και σε μορφή Road Book.
Το ταξί
Μπορεί για το 99,99% του πληθυσμού η λέξη “ταξί” να έχει μία συγκεκριμένη έννοια αλλά για τους συμμετέχοντες σε αγώνες Rally / Trail Ride είναι εντελώς διαφορετική και χαρακτηρίζει τον αναβάτη που παίρνει (συνήθως άθελά του) τον ρόλο του πλοηγού για άλλους συμμετέχοντες που είτε έχουν χαθεί είτε έχουν βρει την εύκολη λύση. Ο άτυπος κώδικας ηθικής συμπεριφοράς επιβάλει τον σεβασμό στους “ταξιτζήδες” και δεν επιτρέπει το προσπέρασμα τους!
Πρόγραμμα αγώνων Trail Ride 2025
- Trail Ride Ε.Δ.Ο. – Αττική 9 Μαρτίου
- Trail Ride Α.Λ.Α.Μ.Μ. – Εύβοια 6-7 Σεπτεμβρίου
- Trail Ride Α.Λ.Α.Μ.Μ. – Έδεσσα 19 Οκτωβρίου
- Trail Ride Ε.Δ.Ο. – Αττική 14 Δεκεμβρίου
Χρήσιμα links
- Η προκήρυξη του Πανελληνίου Κυπέλλου Trail Ride 2025
- Ο Γενικός Κανονισμός
- Ο Τεχνικός Κανονισμός
- Ο Ειδικός Κανονισμός του 1ου αγώνα
Διάβασε ακόμα: