90 αναβάτες πήραν μέρος στον αγώνα που διοργάνωσε η ΛΕ.Μ.Σ το Σαββατοκύρικο 2-3 Νοεμβρίου για τον 4ο και 5ο γύρο του Πανελληνίου Πρωταθλήματος Enduro 2024 και τον 3ο γύρο του Πανελλήνιου Κυπέλλου Enduro. Με τον καιρό να συνεχίζει στο ίδιο άνυδρο μοτίβο εδώ και πολλούς μήνες, οι αναβάτες κλήθηκαν να οδηγήσουν σε ένα ξερό τερέν, πολύ διαφορετικό από αυτό που έχουμε συνηθίσει στην Σπερχειάδα. Έτσι, μετά τον αγώνα Motocross του Πανελληνίου Πρωταθλήματος και τον MTB αγώνα του Enduro Greek Series, η ιστορική κωμόπολη έγινε μέσα σε λίγους μήνες ξανά το “χωμάτινο” επίκεντρο των φίλων των δύο τροχών από όλη την Ελλάδα, δίνοντας για μία ακόμη φορά το παράδειγμα για το πώς μένει “ζωντανή” η επαρχία.
Σχεδίαση αγώνα-διαδρομής
Ξεκινώντας από την πλατεία της Σπερχειάδας οι αναβάτες έπρεπε να κατευθυνθούν προς την περιοχή που είχαν στηθεί οι δύο ειδικές διαδρομές. Μόνο που αυτή τη φορά χρειάστηκε με το “καλημέρα” να οδηγήσουν πολύ γρήγορα ώστε να αποφύγουν τα “καπέλα” στο σφιχτό πρώτο ΣΕΧ διάρκειας μίας ώρας. Αρκετοί αναβάτες αντιμετώπισαν πρόβλημα με τη σήμανση καθώς η σκόνη από τους προπορευόμενους σίγουρα δεν βοήθησε την κατάσταση, και η οργάνωση σωστά αποφάσισε για τη δεύτερη μέρα να αυξήσει τον χρόνο στο συγκεκριμένο τμήμα της διαδρομής έστω και κατά παρέκκλιση της “πρότασης” του Γενικού Κανονισμού (όπου προτείνεται η διάρκεια μεταξύ δύο ΣΕΧ να μην υπερβαίνει τα 60 λεπτά).
Οι δύο ειδικές διαδρομές ήταν σε πολύ κοντινή απόσταση βοηθώντας το έργο των μηχανικών και των συνοδών των αγωνιζομένων και πλέον θα μπορούσαμε να πούμε πως επόμενος στόχος για τους οργανωτές του Πανελληνίου Πρωταθλήματος είναι να μη λείπει η ζωντανή περιγραφή του αγώνα και η άμεση δημοσίευση της προσωρινής κατάταξης μετά από κάθε ειδική. Πλέον οι διαφορές στους περισσότερους αγώνες είναι οριακές, με πολλούς διεκδικητές, και κάθε εκατοστό του δευτερολέπτου μετράει.
Αξίζει να σημειωθεί η προσθήκη τεχνητών εμποδίων (κορμών) στην πρώτη ειδική που προσέφερε εντυπωσιακό θέαμα ενώ δεν έλειψαν οι πτώσεις, ευτυχώς χωρίς τραυματισμούς ενώ να επισημάνουμε πως η συνολική διάρκεια των ειδικών διαδρομών ήταν σχετικά μικρή (σχεδόν η μισή σε σχέση με τον πρώτο αγώνα στα Τρίκαλα).
EnduroGP Πανελληνίου Πρωταθλήματος
Σάββατο (1η μέρα)
Πιθανότατα κανένας δεν θα μπορούσε να φανταστεί την έκβαση του αγώνα πριν την εκκίνηση του Σαββάτου. Ο πρωτοπόρος της βαθμολογίας Αλέξης Ζώρας (GASGAS EC 350F– Mimikos Motorcore) είχε μία πτώση στη δεύτερη ειδική και στη συνέχεια αποφάσισε με την ομάδα του να εγκαταλείψει την προσπάθεια1. Σε συνέχεια της ανατροπής των προγνωστικών,, ήρθε μία ποινή 8 λεπτών2 στον Παναγιώτη Κουζή (Honda Siafarikas) “με το καλημέρα” και η “live” βαθμολογία “πήρε φωτιά”, με τους Κωνσταντίνο Γεροντάκη (Beta Chachagias) και Δημήτρη Βαρσάμη (Honda Siafarikas) να τα δίνουν όλα στη μάχη της γενικής. Παρά το νεαρό της ηλικίας του, ο 22 ετών αναβάτης από τον Ωρωπό (Γεροντάκης) φάνηκε να οδηγεί πιο ώριμα από όλους, με καθαρές γραμμές, χωρίς να πιέζει άσκοπα τη δίχρονη μοτοσυκλέτα του, και έφτασε στην πρώτη νίκη της καριέρας του στην EnduroGP. Ο Βαρσάμης τερμάτισε δεύτερος καθώς μία πτώση στην προτελευταία ειδική δεν του επέτρεψε να μείνει στη διεκδίκηση της νίκης ενώ στην τρίτη θέση ακολούθησε ο Παναγιώτης Κακολύρης (Beta Chachagias) που δεν κατάφερε να μπει στη διεκδίκηση της νίκης3 αλλά κατάφερε με αυτό το αποτέλεσμα να περάσει στην πρώτη θέση της βαθμολογίας στην EnduroGP και στην Ε2 κατηγορία. Την καλύτερή του φετινή εμφάνιση πραγματοποίησε ο Γιώργος Πισιμάνης (Sherco Hellas) που ανέβηκε στην τέταρτη θέση ενώ την πρώτη εξάδα συμπλήρωσαν ο Νίκος Μουτσόπουλος (KTM – WHEELMASTER.GR) και ο Ζαφείρης Μαραγκός (ΚΤΜ – Mimikos Motorcore) που επίσης σημείωσαν την καλύτερη φετινή τους εμφάνιση.
Κυριακή (2η μέρα)
Όταν ο αγώνας έχει δεύτερη μέρα (όπως και στη Σπάρτη), ο Παναγιώτης Κουζής δείχνει αχτύπητος. Έχοντας βρει τα πατήματά του, δεν υπάρχουν άγνωστα για αυτόν σημεία και “πυροβολάει”. Έτσι και στη Σπερχειάδα, σημείωσε τους ταχύτερους χρόνους στις πέντε από τις έξι ειδικές και έφτασε σε μία εντυπωσιακή νίκη με διαφορά 22 δευτερολέπτων. Η μεγάλη μάχη ωστόσο συνέβαινε ακριβώς πίσω του. Γεροντάκης και Ζώρας τα έδωσαν όλα και μπήκαν στην τελευταία ειδική με διαφορά μόλις 2,6 δευτερόλεπτα. Ο Γεροντάκης αποδείχθηκε “κρύο αίμα”, δεν λύγισε στην πρωτόγνωρη ίσως πίεση που ένιωσε και κατάφερε να πάρει τη δεύτερη θέση που τον ανέβασε για πρώτη φορά στην κορυφή της βαθμολογίας της EnduroGP.
“Δούλεψα πολύ το καλοκαίρι και αυτό φάνηκε από την πρώτη μέρα του αγώνα όπου γρήγορα βρήκα ρυθμό και άντεξα στις δυνατές επιθέσεις του Βαρσάμη” δήλωσε ο Γεροντάκης μετά τον αγώνα και συμπλήρωσε: “Την Κυριακή στον αγώνα προστέθηκαν και οι αναβάτες του Κυπέλλου και η διαδρομή έγινε πιο απαιτητική με αποτέλεσμα στην αρχή της ημέρας να δυσκολευτώ να βρω ρυθμό και έχασα πολύτιμο χρόνο όμως μπόρεσα και το διαχειρίστηκα. Παρά τις επιθέσεις του Ζώρα έμεινα και πάλι συγκεντρωμένος και κατάφερα με ένα πολύ πολύ δυνατό πέρασμα στην τελευταία ειδική να κερδίσω τη μάχη και να πάρω τη δεύτερη θέση.”
“Έμεινα συγκεντρωμένος και κατάφερα με ένα πολύ πολύ δυνατό πέρασμα στην τελευταία ειδική να κερδίσω τη μάχη“
Κωνσταντίνος Γεροντάκης
Γεροντάκης, Ζώρας και Κακολύρης (τερμάτισε 4ος) θα τα δώσουν όλα για τον τίτλο στους Αγίους Θεοδώρους (τελευταίος αγώνας) και όποιος από τους τρεις επιβληθεί στους αντιπάλους του θα στεφθεί πρωταθλητής, σε ένα φινάλε που αναμένεται το πιο συναρπαστικό των τελευταίων δεκαετιών. Λίγο πιο πίσω, ο Γιάννης Ντεβετζής (ΚΤΜ – Mimikos Motorcore) και ο Παναγιώτης Παπίλας (Beta-Mxexpert.gr) σημείωσαν την καλύτερη τους εμφάνιση στο Πρωτάθλημα τερματίζοντας στις θέσεις 5-6 αντίστοιχα.
Κατηγορίες Πανελληνίου Πρωταθλήματος
Κατηγορία Ε1
“Φωτιά” και στη “μικρή” κατηγορία. Πετυχαίνοντας την καλύτερη βαθμολογική συγκομιδή (1-2), ο Βαρσάμης πέρασε στην κορυφή αφήνοντας δεύτερο τον Ζαφείρη Μαραγκό που τερμάτισε στις θέσεις 2-3, στη Σπερχειάδα. Με μία εντυπωσιακή εμφάνιση τη δεύτερη μέρα, ο Γιάννης Ντεβετζής μπήκε και πάλι στην υπόθεση τίτλος και οι τρεις αυτοί αναβάτες βρίσκονται πλέον μέσα σε έξι μόλις βαθμούς.
Για πρώτη φορά φέτος στο βάθρο ανέβηκε ο Κώστας Νίκιας (YAMAHA WORKSBIKE) ενώ στα αξιοσημείωτα της κατηγορίας ήταν η αγωνιστική επιστροφή του Γιώργου Κοινωνά, στη σέλα ενός τροποποιημένου Suzuki RM-Z 250 (Dani’s Playground), ο οποίος κατάφερε να δώσει μάχες μέσα στη δεκαπεντάδα γενικής και να μπει στην τετράδα της Ε1 την Κυριακή/
Κατηγορία E2
Με μία νίκη (Σάββατο) και μία τρίτη θέση (Κυριακή), ο Κακολύρης είναι ο νέος πρωτοπόρος της βαθμολογίας. Πλέον βρίσκεται εφτά βαθμούς μπροστά από τον Ζώρα, με τον Κουζή να ακολουθεί στην τρίτη θέση και να διατηρεί ουσιαστικά μόνο μαθηματικές ελπίδες για τον τίτλο. Μάχη για την πέμπτη θέση δίνουν οι Μουτσόπουλος και Παπίλας, με τον πρώην MXer να ανεβαίνει για πρώτη φορά στο βάθρο, ενώ στην έκτη θέση σκαρφάλωσε ο περσινός Πρωταθλητής Νέων Γιάννης Πασχαλίδης (Fantic -Enduromxparts.gr) από τη Φλώρινα.
Κατηγορία Ε3
Κάνοντας το “5 στα 5” ο Γεροντάκης εξασφάλισε και μαθηματικά το δεύτερο Πρωτάθλημα της καριέρας του. Στη δεύτερη θέση και τις δύο μέρες τερμάτισε ο Πισιμάνης, ανεβαίνοντας στην αντίστοιχη θέση της βαθμολογίας, ενώ στην τριάδα μπήκε ο Γιώργος Μανωλίδης (Beta Chachagias) με δύο δυνατούς τερματισμούς στην τρίτη θέση. Μεγάλος απών στον αγώνα της Σπερχειάδας ήταν, λόγω τραυματισμού, ο περσινός πρωταθλητής της Ε1, Χρήστος Παπαθεοδώρου ενώ στην τέταρτη θέση της κατηγορίας ανέβηκε ο Γιάννης Χασάπης (Beta – MXexpert) με δύο τερματισμούς στην τέταρτη θέση.
ΕΝ και ES
Δύο Νέοι αναβάτες προστέθηκαν στην κατηγορία EN, με τον Νίκο Μιχαηλίδη (Yamaha-MOTODIRECT) να κερδίζει και τις δύο ημέρες και να περνάει στην πρώτη θέση της βαθμολογίας. Με δύο δεύτερες θέσεις ακολούθησε ο Γιάννης Μανέτας (ΚΤΜ – ΛΕΜΑΘ) να ακολουθεί στη δεύτερη θέση ανεβαίνοντας αντίστοιχα και αυτός στη δεύτερη θέση.
Στην κατηγορία των Βετεράνων οι Παναγιώτης Θερριός (Honda – Dani’s Playground) και Χρήστος Κουκουζέλης (Beta MXExpert) μοιράστηκαν τις νίκες ωστόσο το (απαράδεκτο4 κατά τη γνώμη μας) βαθμολογικό σύστημα των μειωμένων βαθμών (λόγω μειωμένων συμμετοχών) περιπλέκει την βαθμολογική κατάσταση της κατηγορίας,
Πανελλήνιο Κύπελλο
56 αναβάτες πήραν μέρος στον τρίτο αγώνα του Κυπέλλου, προσθέτοντας χρώμα στο Parc Ferme και ακόμη περισσότερη δράση στις ειδικές διαδρομές. Έχοντας λίγο περισσότερο χρόνο (+5 λεπτά) στις απλές διαδρομές σε σχέση με τους ‘κυριακάτικους” χρόνους του Πρωταθλήματος σχεδόν όλοι απέφυγαν τα “καπέλα” και οι μάχες κρίθηκαν στις ειδικές διαδρομές. Εκεί ταχύτερος όλων ήταν ο Ευάγγελος Αλτάνης (ΚΤΜ) που μάλιστα κατάφερε να μπει σφήνα στην 20αδα γενικής σε δύο ειδικές παίρνοντας μια σχετικά άνετη νίκη στην C2 και κλειδώνοντας και μαθηματικά τον τίτλο. Στη C1 τη νίκη πήρε ο Δημήτρης Καρπούζης (ΚΤΜ) που μαζί με τον γιό του, Γιάννη Καρπούζη (Husqvarna) έκαναν το 1-2 ενώ στη C3 τη νίκη και μαζί σπουδαία βαθμολογική ανάσα πήρε ο Κωνσταντίνος Σαπατζής (Beta Chachagias). Μεγάλη μάχη έγινε και μεταξύ των αναβατών της Junior Sprint με τον Αλέξανδρο Γρούτσο (Yamaha YZ250F) να παίρνει τη νίκη και τον Μάριο Μιχαηλίδη (YZ 125, αδερφός του Νίκου στην ΕΝ) να σημειώνει οριακά τον ταχύτερο χρόνο της κατηγορίας στο τέταρτο πέρασμα. Στην κατηγορία Senior τη νίκη πήρε ο Κώστας Γκλιάτης (ΚΤΜ) ενώ στη Veteran o Πιτ Αναστασόπουλος (Beta).
Επόμενος και τελευταίος γύρος για το Πανελλήνιο Πρωτάθλημα Enduro και Πανελλήνιο Κύπελλο Enduro την 1η Δεκέμβρη στους Αγίους Θεοδώρους.
Αποτελέσματα – Enduro Σπερχειάδα 2024
1η μέρα (Σάββατο – Πανελλήνιο Πρωτάθλημα)
2η μέρα (Κυριακή – Πανελλήνιο Πρωτάθλημα)
Αποτελέσματα ανά κατηγορια Πρωτάθλημα & Κύπελο
Βαθμολογίες
Πανελληνίου Πρωταθλήματος
Βαθμολογία Κυπέλλου:
Υποσημειώσεις:
Μετά την πτώση του Αλέξη Ζώρα αναφέρθηκε από τρίτο άτομο πως ένας θεατή -που βρισκόταν κοντά- προσφέρθηκε να βοηθήσει. Βάσει κανονισμών αυτό (εξωτερική βοήθεια) απαγορεύεται οπότε δημιουργήθηκε θέμα για το αν θα έπρεπε ο Ζώρας να τεθεί εκτός αγώνα ή όχι. Κατά τη γνώμη μας αυτό θα έπρεπε να συζητηθεί μετά τον τερματισμό του αγώνα ώστε όλοι να έχουν το χρονικό περιθώριο (και την ηρεμία) να καταθέσουν τις απόψεις τους. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, η ομάδα Mimikos Motorcore αποφάσισε να διακόψει την προσπάθεια του αναβάτη που ήδη είχε επηρεαστεί και είχε χάσει την αυτοσυγκέντρωση του. ↩︎
Ο Παναγιώτης Κουζής “έφαγε καπέλο” στον πρώτο γύρο του Σαββάτου όταν χάθηκε (όπως και άλλοι αναβάτες) στην απλή διαδρομή. Δεν γκρίνιαξε καθόλου και συνέχισε να κάνει αυτό που ξέρει, να οδηγεί γρήγορα (σημείωσε συνολικά τους ταχύτερους χρόνους στις ειδικές και τις δύο ημέρες) διατηρώντας το χαμόγελό του. Πραγματικά είναι μεγάλη τιμή για το ελληνικό enduro να έχει έναν τέτοιο αθλητή στο δυναμικό του. ↩︎
Μέχρι και πριν λίγα λεπτά από την εκκίνηση του Σαββάτου, η συμμετοχή του Παναγιώτη Κακολύρη ήταν εντελώς αμφίβολη λόγω ίωσης και στομαχικών διαταραχών. Ο αναβάτης από τη Νέα Πέραμο δεν το έβαλε κάτω, πήρε μέρος και κατάφερε να καρπωθεί τις ατυχίες των αντιπάλων του μπαίνοντας δυναμικά στη διεκδίκηση του φετινού τίτλου που -λίγο πριν την εκκίνηση- φαινόταν άπιαστος στόχος. ↩︎
Το σύστημα μειωμένων βαθμών αποτελεί πιθανότατα παγκόσμια πρωτοτυπία και κατά τη γνώμη μας θα έπρεπε να είχε καταργηθεί από το 2021 όταν τη μάχη του τίτλου στην Ε1, έκρινε η συμμετοχή αναβατών που δεν είχαν εμπλοκή στη διεκδίκηση του τίτλου (Φλώρινα). Τότε δόθηκαν περισσότεροι βαθμοί στον νικητή της πρώτης ημέρας και λιγότεροι στο νικητή της δεύτερης μέρας ενώ αντίθετα στον πρόσφατο αγώνα στη Σπερχειάδα βλέπουμε πως δόθηκαν τόσο στον νικητή του Σαββάτου (5 εκκινήσαντες στην κατηγορία) όσο και στο νικητή της Κυριακής (δύο εκκινήσαντες) οι ίδιοι (μειωμένοι) βαθμοί (20 αντί για 25).
Εν κατακλείδι, θεωρούμε σωστό ο νικητής να παίρνει το μέγιστο των βαθμών ανεξαρτήτως των συμμετοχών στην κατηγορία. ↩︎