Enduro: Όλα όσα πρέπει να ξέρεις

Κλασικό Enduro, Hard Enduro, SuperEnduro, EnduroCross, Enduro ΜΤΒ και πολλά ακόμα που θέλεις και πρέπει να ξέρεις για το αγαπημένο σου άθλημα.

Κλασικό Enduro, Hard ή Extreme, SuperEnduro, EnduroCross, Enduro ΜΤΒ και πολλά ακόμα που θέλεις και πρέπει να ξέρεις για το αγαπημένο σου άθλημα.

Τι λέμε “Enduro”;

Συναντάμε τη λέξη Enduro κυρίως σε δύο διαφορετικές κατηγορίες αθλημάτων. “Enduro” με μοτοσυκλέτες off road και “Enduro” με ποδήλατα βουνού (MTB). Τα τελευταία χρόνια η λέξη “Enduro” έχει αρχίσει να χρησιμοποιείται και για αγώνες τρεξίματος μεγάλης διάρκειας χωρίς ωστόσο να είναι τόσο διαδεδομένος όρος.

Από πού προέρχεται η λέξη;

Προέρχεται από τη λέξη “endurance”, που σημαίνει αντοχή, υπομονή ή και επιμονή σε δύσκολες συνθήκες ή καταστάσεις. Είναι η ικανότητα να αντέχει κάποιος και να συνεχίζει μια πρόκληση παρά την κόπωση ή τις δυσκολίες που συναντάει. Κι όταν λέμε “αντέχει” εννοούμε τόσο την φυσική αντοχή (φυσική κατάσταση) όσο και την ψυχολογική. Από το “endurance” προέκυψε το “enduro” όταν στην καθομιλουμένη κόπηκε το δεύτερο μισό της λέξης και προστέθηκε η κατάληξη “-o”. Σύμφωνα με το Google Books Ngram Viewer που καταγράφει τη συχνότητα εμφάνισης λέξεων σε έντυπες πηγές, η λέξη enduro άρχισε να παρουσιάζει αύξηση συχνότητας γύρω στο 1920, σημείωσε πτώση στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και η χρήση της εκτοξεύθηκε από το 1970 ως το 1980.

Η λέξη enduro άρχισε να παρουσιάζει αύξηση συχνότητας γύρω στο 1920, σημείωσε πτώση στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και εκτοξεύθηκε από το 1970 ως το 1980.

Πότε ξεκίνησαν οι αγώνες Enduro με μοτοσυκλέτες;

Τη δεκαετία του 1910 και του 1920 ξεκίνησαν οι πρώτοι αγώνες off-road με μοτοσυκλέτες και ο παλιότερος διεθνής αγώνας είναι το ISDT του 1913. Πρόκειται για τον γνωστό εξαήμερο αγώνα που σήμερα τον ξέρουμε ως ISDE (International Six Days Enduro) ο οποίος ξεκίνησε ως International Six Days Trial. Η λέξη “enduro” καθιερώθηκε στους αγώνες αργότερα, στη δεκαετία του 1960, ενώ το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Enduro θεσμοθετήθηκε το 1990.

Πότε ξεκίνησαν οι αγώνες με ποδήλατο;

Οι πρώτοι αγώνες ποδηλασίας Enduro ξεκίνησαν στη δεκαετία του 1980 και εξελίχθηκαν ως συνδυασμός των αγώνων Cross-Country και Downhill. Μέχρι σήμερα η έννοια του Enduro στον ποδηλατικό κόσμο έχει εξελιχθεί ραγδαία και θα λέγαμε πως στη σημερινή του μορφή πλησίασε μετά τις αρχές της νέας χιλιετίας, το 2003, με τον αγώνα Tribe 10000 το 2003 στις γαλλικές Άλπεις (Val d’Allos). Δέκα χρόνια αργότερα ξεκίνησε ο θεσμός του Enduro World Series από τον ίδιο άνθρωπο που διοργάνωσε το Tribe 10000, τον Fredrick Glo.

Πόσα είδη αγώνων enduro υπάρχουν με μοτοσυκλέτες;

Κυρίως τρία είδη: οι λεγόμενοι “κλασικοί” αγώνες Enduro, οι Hard (ή Extreme) και οι SuperEnduro. Τα δύο πρώτα είδη μπορούν να χωριστούν σε υποκατηγορίες ανάλογα με το μήκος ή το είδος της διαδρομής ενώ οι SuperEnduro είναι γνωστοί στις ΗΠΑ ως αγώνες Endurocross.

Πώς είναι ένας κλασικός αγώνας με μοτοσυκλέτες;

Στους κλασικούς αγώνες Enduro οι αναβάτες πρέπει να ολοκληρώσουν τη διαδρομή του αγώνα με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα ενώ παράλληλα χρονομετρούνται στις ειδικές διαδρομές. Χαρακτηριστικό είναι πως οι αναβάτες δεν έρχονται σε επαφή και δεν υπάρχουν μάχες “σώμα με σώμα” καθώς η εκκίνηση στις ειδικές διαδρομές δίνεται ξεχωριστά σε κάθε έναν. Το άθροισμα του χρόνου των ειδικών διαδρομών και οι τυχόν ποινές που έχουν επιβληθεί, λόγω απόκλισης από το χρονοδιάγραμμα (που έχει οριστεί από την οργάνωση), αποτελούν τον συνολικό χρόνο του κάθε αναβάτη.

Πώς είναι ένας αγώνας Hard Enduro;

Το σίγουρο είναι πως θα έχει περάσματα με μεγάλο βαθμό δυσκολίας. Υπάρχουν αγώνες με μαζική εκκίνηση κι άλλοι με ξεχωριστή εκκίνηση για κάθε αναβάτη. Σχεδόν σε όλους τους αγώνες Hard Enduro οι αναβάτες θα αναμετρηθούν ταυτόχρονα στην ίδια διαδρομή που σημαίνει πως θα υπάρχουν μάχες “σώμα με σώμα” και προσπεράσματα.

Πώς είναι ένας αγώνας SuperEnduro;

Πραγματοποιείται σε στάδιο (θυμίζει αγώνα supercross) και η διαδρομή του αποτελείται από τεχνητά εμπόδια. Για την εκκίνηση των αναβατών χρησιμοποιείται μπάρα (όπως στο motocross) και κερδίζει όποιος περάσει πρώτος τη γραμμή τερματισμού μετά την ολοκλήρωση της διάρκειας του αγώνα.

Πώς είναι ένας αγώνας Enduro με ποδήλατα;

Συνήθως όπως και οι αγώνες (κλασικού) Enduro με μοτοσυκλέτες. Διαθέτει απλή διαδρομή που πρέπει να καλυφθεί σε συγκεκριμένο χρόνο και ειδικές διαδρομές που κάθε αναβάτης χρονομετρείται ατομικά.

O Luke Meier-Smith στο UCI Enduro World Cup

Πού μπορώ να κάνω Enduro με μοτοσυκλέτα;

“Όπου θέλω” θα μπορούσε να είναι η απάντηση σε έναν ιδανικό κόσμο αλλά δεν είναι έτσι. Ζούμε σε μία κοινωνία με νόμους (και διατάξεις) και πρέπει να ενημερωνόμαστε πού επιτρέπεται και πού όχι η οδήγηση εκτός δρόμου. Ακόμα και στα σημεία που αυτή δεν απαγορεύεται, και με δεδομένο πως τα τελευταία χρόνια παρατηρούμε όλο και περισσότερο κόσμο (περιπατητές, δρομείς κλπ) στα βουνά, είναι σημαντικό να υπάρξει αρμονική συμβίωση όλων μας. Έτσι αποφεύγουμε τα πολυσύχναστα μέρη, ειδικά τις μέρες και ώρες αιχμής, και φροντίζουμε να μην αλλοιώνουμε/καταστρέφουμε υποδομές που έχουν δημιουργηθεί για άλλη χρήση (πχ πεζοπορικά ή ποδηλατικά μονοπάτια). Διατηρούμε τη μοτοσυκλέτα μας μέσα στο προβλεπόμενο όριο θορύβου και φροντίζουμε να διατηρούμε την καθαριότητα του χώρου. Μην ξεχνάμε φυσικά πως η παρουσία αναβατών με μοτοσυκλέτες έχει λειτουργήσει πολλές φορές θετικά τόσο για τον ίδιο το δάσος (έγκαιρη επέμβαση για σβήσιμο φωτιάς) όσο και για ανθρώπους (έρευνα και διάσωση).

Θα λέγαμε πως η καλύτερη προσέγγιση είναι να απευθυνθείτε στο κοντινότερο αθλητικό σωματείο και να μάθετε υπεύθυνα τι επιτρέπεται από τον νόμο και τι όχι στην περιοχή σας. Δες τη λίστα με όλα τα αθλητικά σωματεία της αθλητικής ΜΟΤοσυκλετιστικής Ομοσπονδίας Ελλάδας εδώ:

Πού μπορώ να κάνω Enduro με ποδήλατο;

Καθώς το ποδήλατο είναι πιο οικείο στους περισσότερους ανθρώπους και έχει το πλεονέκτημα της αθόρυβης λειτουργίας, έχει σαφώς λιγότερους περιορισμούς χρήσης σε σχέση με τη μοτοσυκλέτα. Ως τροχοφόρο όχημα το “πιάνουν” οι περιορισμοί σε ζώνες υψηλής προστασίας σε εθνικούς δρυμούς ενώ αντίθετα “περνάει απαρατήρητο” από τις περισσότερες διαδρομές. Για τον ίδιο λόγο (ότι είναι αθόρυβο) χρειάζεται αυξημένη προσοχή από τον αναβάτη του ώστε να αποφευχθούν συγκρούσεις και λοιπές “στενές επαφές” με περιπατητές που πιθανότατα δεν γνωρίζουν την ύπαρξη ποδηλατικών διαδρομών στο μέρος που περπατάνε.

Είναι το ηλεκτρικό ποδήλατο “μοτοσυκλέτα με πετάλια”;

Η πλειονότητα των ηλεκτρικών ποδηλάτων χρησιμοποιεί τον ηλεκτρικό κινητήρα ως υποβοήθηση. Δηλαδή ο αναβάτης ασκεί κανονικά δύναμη στα πετάλια (όπως σε ένα συμβατικό ποδήλατο) και ο κινητήρας αναλαμβάνει να αυξήσει αυτή τη δύναμη.

Αυτού του είδος οι κινητήρες, οι λεγόμενοι pedelec (pedal electric cycle) διαθέτουν ενσωματωμένο μικρουπολογιστή που αποφασίζει πότε και πόσο δύναμη χρειάζεται να προσθέσει στην προσπάθεια του κινητήρα. Αν δεν κάνεις δηλαδή πετάλι δεν πας πουθενά. Φυσικά το μέγεθος της υποβοήθησης μπορεί να διαφέρει ανάλογα με την ρύθμιση που έχει επιλέξει ο αναβάτης. Ξεκινάει από μία μικρή βοήθεια που ίσα ίσα αντισταθμίζει το αυξημένο βάρος του ηλεκτρικού ποδηλάτου (μπαταρία, κινητήρας) και φτάνει να σε βοηθάει να κινείσαι στην ανηφόρα σα να είσαι παγκόσμιος πρωταθλητής ποδηλασίας.

Γιατί μας αρέσει τόσο;

Διασκέδαση, αδρεναλίνη, επαφή με τη φύση είναι μόνο μερικές από τις απαντήσει ς που μπορούν να δωθούν σε αυτή την ερώτηση. Πιθανότατα όμως αυτό που έλκει τους περισσότερους είναι η ελευθερία και η αυτονομία που απλόχερα χαρίζει. Ξεκινάς από το σπίτι σου (με μοτοσυκλέτα ή ποδήλατο) και σε λίγη ώρα βρίσκεσαι σε μέρη που ελάχιστοι έχουν δει και κανενός άλλου είδους όχημα οι τροχοί δεν έχουν πατήσει.

“Στον κόσμο του enduro, κάθε αναβάτης είναι ένας ήρωας και κάθε ιστορία μια περιπέτεια που αξίζει να μοιραστεί.”

Κάπου αλλού πήρε το μάτι μου τη λέξη “Enduro” αλλά δε θυμάμαι πού…

Η λέξη Enduro έχει χρησιμοποιηθεί κατά καιρούς σε πολλά προιόντα. Άλλα σχετίζονται πολύ με αυτά που περιγράψαμε παραπάνω κι άλλα καθόλου. Κάποιοι ίσως έχουν παίξει το “Enduro” σε Atari (1983), κάποιοι έχουν φορέσει το αντίστοιχο smartwatch γνωστής εταιρίας ρολογιών, πασίγνωστη εταιρία action cam χρησιμοποίησε αυτό το όνομα για την βελτιωμένη και πιο ανθεκτική σειρά μπαταριών της ενώ σύντομα θα το βλέπουμε συχνά και στο MotoGP™ καθώς θα αποτελεί μέρος του ονόματος της ομάδας του Valentino Roosi (Εnduro ονομάζεται η σειρά λιπαντικών για μοτοσυκλέτες στη γκάμα προϊόντων του νέου χορηγού).

Κοινοποίησε αυτό το άρθρο

Σχετικά άρθρα

Red Bull Romaniacs (2η μέρα): Νίκη Kabakchiev και… Lettenbichler

Ταχύτερος όλων ήταν ο Βούλγαρος Teodor Kabakchiev τη δεύτερη μέρα του αγώνα ωστόσο μεγάλος κερδισμένος ήταν ο Manuel Lettenbichler που αύξησε ακόμη περισσότερο τη διαφορά του στη συνολική κατάταξη. Συνεχίζει παρά τις δυσκολίες ο Δημήτρης Καζάκης στη Silver ενώ ο Δημήτρης Μάργος ήταν ο ταχύτερος της ημέρας στην κατηγορία Iron!