Και πάνω που έχω στοιχειοθετήσει τα πλεονεκτήματα του mtb και έχω αφήσει το ΚΤΜ 250 EXC σκονισμένο στο γκαράζ μου, έρχεται ένα τηλέφωνο από την Tzortzopoulos bikes στα headquarters του Enduro24.gr να μου ανατρέψει τα πάντα! «Έχουμε διαθέσιμο για test ride ένα Mondraker Neat R μήπως θα σας ενδιέφερε να το δοκιμάσετε;» Φυσικά και θέλουμε να το δοκιμάσουμε, αλλά σίγουρα δεν περιμέναμε με τίποτα ότι το Mondraker Neat R θα άλλαζε όλη την οπτική μας για την ορεινή ποδηλασία.
Κατ’ ευθείαν στο βουνό
Έβαλα το Mondraker Neat R στο σαλόνι και κάθισα στον καναπέ με το λαπ τοπ αγκαλιά για να τσεκάρω τα τεχνικά χαρακτηριστικά του. Δεν μπορούσα όμως να τραβήξω το βλέμμα μου από πάνω του! Οι καθαρές γραμμές του Neat, η υπέροχη ματ βαφή του και το γεγονός ότι δεν έμοιαζε διόλου με e-bike μαγνήτιζαν τα μάτια και τις σκέψεις μου…


Στο επόμενο πεντάλεπτο είχα βάλει στην άκρη το λαπ τοπ και βρέθηκα με τα bike shoes, το ανοιχτό κράνος και τα γάντια της Leatt έτοιμος για δράση! Άρπαξα το Neat και βγήκα έξω με την απορία πως ένα ebike μπορεί να είναι τόσο ελαφρύ (18,9 κιλά). Βγαίνω στον δρόμο και κατηφορίζω προς το μικρό δασάκι που με περιμένει ένα μικρό μονοπατάκι με δύο αλματάκια κι ένα μπερμ. Μπαίνω με την φόρα, χοπάρω στο κατηφοράκι και βουρ στα αλματάκια. Χραπ, στρίβω και στο μπερμ και πραγματικά αισθάνομαι σα να βρίσκομαι καβάλα σε συμβατικό enduro mtb. Άνετος και χοροπηδητός βγαίνω στον δρόμο και κατευθύνομαι προς το βουνό.

Πεταλάρω στην ευθεία μια χαρά και ούπς, συνειδητοποιώ ότι ξέχασα να πατήσω το κουμπί για να ενεργοποιήσω το 50άρι μοτέρ της TQ! Σταματάω και ενεργοποιώ το σύστημα έτοιμος να περάσω σε έναν άλλο κόσμο. Αρχικά επέλεξα την λειτουργία Eco όπου η υποβοήθηση είναι μικρή και συνειδητοποίησα ότι κινούμουν σαν με κανονικό ποδήλατο με το απόλυτα αθόρυβο μοτέρ της TQ ίσα που να διευκολύνει τα πόδια μου. Στην πρώτη απότομη ανηφόρα έβαλα την επιλογή trail και στην κόντρα μικρή ανάβαση που με οδηγεί μέσα στο δάσος το turbo.
Σε κάθε περίπτωση πετάλαρα άνετα και ωραία -αλλά πετάλαρα- και το TQ-HPR50 παρέμενε αθόρυβο. Με το που μπήκα στο μονοπάτι άρχισα τα χοπάκια, τα ρουστάκια και τα άλματάκια κινούμενος σβέλτα και ελισσόμενος στα σφικτά σαν το γατί! Όπα, τι έγινε εδώ ρε παιδιά?! Έχω αυτή την υπέροχη ανάλαφρη αίσθηση που σου δίνουν τα σύγχρονα trail και enduro mtb και παράλληλα δεν λαχανιάζω στις ανηφόρες! Έχουμε θέμα, ίσως θα πρέπει να αναθεωρήσουμε κάποιες παγιωμένες απόψεις…
Δες το video της Mondraker για το Neat:
Ξεψαχνίζοντας τα τεχνικά χαρακτηριστικά του NeatR
Μπορεί κάθε βραδάκι να επέλεγα να πάω μια γρήγορη βόλτα στο βουνό, αλλά τελικά κατάφερα να βρω χρόνο για να κάτσω μπροστά στο laptop και να εντρυφήσω στα νούμερα και στον εξοπλισμό που κάνουν το Neat R τόσο ευχάριστο και διασκεδαστικό. Πρώτα απ’ όλα να επισημάνουμε ότι η ισπανική Mondraker είναι η εταιρία που οδήγησε τις εξελίξεις στην σχεδίαση των σύγχρονων mtb και ειδικά στα ποδήλατα trail, enduro και downhill. Βλέπετε διαφοροποιήθηκε με τον όρο forward geometry που επί πραγματικού σήμαινε αύξηση του μήκους του top tube και κατ’ επέκταση του reach και παράλληλα τοποθέτηση κοντύτερου λαιμού.

Την φιλοσοφία αυτή ακολούθησαν όλες οι εταιρίες κι έτσι πλέον έχουμε mtb με σαφώς μεγαλύτερα reach (είναι η απόσταση από τον λαιμό μέχρι την κάθετη προέκταση του bottom bracket) ανά μέγεθος με αποτέλεσμα τα bikes 10ετίας να φαίνονται μικρά έως πολύ μικρά. Όπλο του Neat λοιπόν το μεγάλο reach (470mm στο medium της δοκιμής μας), το slack κούτελο στις 64,5 μοίρες και φυσικά το εξίσου φημισμένο μοχλικό της Mondraker που ονομάζεται Zero. Όπου zero σημαίνει zero power loss, zero pedal kickback και zero break jack. Αλλά ας εντρυφήσουμε λίγο παραπάνω σε αυτά τα τρία zero (μηδέν) που είναι ιδιαίτερα κρίσιμα στα σύγχρονα mtb:
Zero power loss σημαίνει μηδενική απώλεια δύναμης στο πεταλάρισμα, δηλαδή απουσία bobing (ανεβοκατέβασμα της ανάρτησης στο πεταλάρισμα). Όντως το Neat έχει μηδενικό bobing σε αυτό βέβαια συνεισφέρει και η ανάρτηση αέρος (οι αναρτήσεις ελατηρίου είναι πιο ευαίσθητες στο πρώτο τμήμα της διαδρομής τους οπότε παρουσιάζουν πιο εύκολα bobing). Anyway, με την ανάρτηση Fox float το Neat έχει μηδενικό bobing όταν πεταλάρεις καθιστός στην εξαιρετική σέλα Fizik Terra Aidon Slim.
Zero pedal kick σημαίνει μηδενικό κλότσημα στα πετάλια όταν φρενάρουμε σε έδαφος με ανωμαλίες. Γενικά το νιώσαμε να φρενάρει πολύ smooth σε κάθε είδους συνθήκες. Βέβαια να πούμε ότι ο μηχανισμός του TQ δημιουργεί ένα άτυπο freecoster ,δηλαδή όταν τσουλάς προς τα πίσω το Neat δεν γυρνάει η πεταλιέρα, οπότε και αυτό συνεισφέρει στην απουσία pedal kick.
Zero break jack σημαίνει μηδενική αναπήδηση του πίσω τροχού στο φρενάρισμα. Και μπορεί η αναπήδηση να μην είναι μηδενική, είναι σίγουρα πολύ περιορισμένη πάντως κάτι που σου δίνει σιγουριά και άνεση ακόμη και σε μεγάλες κλίσεις.
Περιφερειακός εξοπλισμός
Ποιοτικά είναι όλα τα περιφερειακά που ντύνουν το Neat R. Το πιρούνι είναι Fox 36 Float Grip Evo Performance και λειτουργεί άψογα για το χαρακτήρα του Neat, ενώ ποιοτικοί και όπως αποδείχθηκε ανθεκτικοί είναι οι τροχοί E-Deemax 29 της Mavic.


H μετάδοση είναι της Sram με ντεραγιέ, γρανάζι, κασέτα GX και χειριστήριο ΝΧ. Από την Sram είναι και τα φρένα, τα τετραπίστoνα G2 R τα οποία για τον trail χαρακτήρα του Neat είναι μια χαρά, όχι όμως για τις πραγματικές δυνατότητες του bike. Θα θέλαμε σίγουρα δυνατότερα. Τα πολύ καλά ελαστικά της Maxxis, DHF και DHR (EXO+) καλύπτουν πλήρως τις απαιτήσεις κάθε αναβάτη, ενώ ποιοτικά είναι το τιμόνι, ο λαιμός και το τηλεσκοπικό παλουκόσελα της OnOff.




Και σκεφτείτε ότι αυτή είναι η οικονομική έκδοση (!) καθώς υπάρχει και το πιο ακριβό και ελαφρύ Neat RR με κάρμπον τροχούς και άλλα καλούδια…
Η ηλεκτρική υποβοήθηση
Να λοιπόν που φτάσαμε να μιλάμε για μοτέρ και δη ηλεκτρικά, στα ποδήλατα… Αλλά εδώ γίνεται ένας μεγάλος διαχωρισμός: υπάρχει η κατηγορία των ισχυρών μοτέρ με μεγάλες μπαταρίες που εξασφαλίζουν δυνατή υποβοήθηση στο πετάλι και μεγάλες αυτονομίες -σε ποδήλατα με βάρος πάνω από 21 κιλά. Και από την άλλη έχουμε τα πιο light μοτέρ με περιορισμένη δύναμη και μπαταρίες με μικρότερη χωρητικότητα, τα οποία όμως είναι πραγματικά ελαφριά, ακόμη και κάτω από τα 18 κιλά! Το Neat R ανήκει σαφώς στην δεύτερη κατηγορία και πραγματικά μας εντυπωσίασε καθώς μπορεί και συνδυάζει με απόλυτη επιτυχία τα πλεονεκτήματα ενός e-bike με τα πλεονεκτήματα ενός συμβατικού mtb trail bike!


Εκτός λοιπόν από το υπερσύγχρονο, καλλίγραμμο και ελαφρύ carbon πλαίσιο της Mondraker, είναι το μοτέρ TQ-HPR50 που κάνει την διαφορά και προσφέρει στον αναβάτη απλόχερα ποδηλατική αίσθηση και παράλληλα πολύτιμη υποβοήθηση στο πεταλάρισμα. Καταρχάς έχει πολύ μικρές διαστάσεις, ζυγίζει μόλις 1.850 γραμμάρια και αποδίδει 50Nm ροπής με ισχύ 300W. To μεγαλύτερο πλεονέκτημα του πάντως είναι η πλήρως αθόρυβη λειτουργία του! Δεν καταλαβαίνεις καν ότι οδηγείς ηλεκτρικό παρά μόνο όταν δεις τους… παλμούς σου! Όπως όλα τα e-bikes έχει τρία mode λειτουργίας, eco, trail και turbo και όταν μάθεις να συντονίζεις το πεταλάρισμα σου με την υποβοήθηση και να επιλέγεις το mode αναλόγως συνθηκών, πας αέρα και κάνεις ποδήλατο. Μόνο τυχαίο δεν είναι το γεγονός ότι το TQ-HPR50 κατάκτησε το πρώτο βραβείο στην κατηγορία “Innovation of the year” στο ευρείας αποδοχής website, το Καναδικό Pinkbike. Εξαιρετική είναι η ιστιοσελίδα της TQ (www.tq–ebike.com) όπου θα βρει ότι πληροφορία επιθυμεί και ο πιο απαιτητικός. Άρτιο είναι το μικρό display που σου δείχνει το ποσοστό -επί τις 100- της μπαταρίας που απομένει, τα χιλιόμετρα που μπορείς να διανύσεις ανάλογα με το mode, διπλό wattόμετρο (για το μοτέρ και τα πόδια σου) και ταχύμετρο. Εύκολη είναι η αλλαγή mode από το μικρό χειριστήριο δίπλα από το αριστερό γκριπ.

Η μπαταρία
Η μπαταρία της TQ διαθέτει χωρητικότητα 360Wh και εξασφαλίζει στον αναβάτη του Neat αυτονομία για περίπου 1.000 μέτρα υψομετρικής ανάβασης με σωστή χρήση των mode… Για παράδειγμα η αυτονομία με μετρημένη χρήση του TQ και λίγες ανηφόρες μπορεί να ξεπεράσει τα 50 km, ενώ μόνο με turbo, η αυτονομία περιορίζεται σε περίπου 15km, αλλά για να πούμε την αλήθεια δεν μπήκαμε καν στον πειρασμό να το δοκιμάσουμε. Σε κάθε μας βόλτα προτιμούσαμε να νιώσουμε αυτή την ποδηλατική αίσθηση που απλόχερα σου προσφέρει τον Neat. Εδώ να σημειώσουμε ότι η μπαταρία είναι αφαιρούμενη οπότε σε ένα bike park ή μια μέρα με uplift το ισπανικό trail bike θα μπορούσε να είναι ακόμη πιο ανάλαφρο.
Επέκταση μπαταρίας
Η Mondraker και η TQ σου δίνουν έναν ακόμη άσο στο μανίκι (ή μήπως δύο?). Και εξηγούμαστε: το Mondraker Neat διαθέτει μαγνητική παγουροθήκη (fidlock) και μια δεύτερη θέση κάτω από το top tube που μπορεί να τοποθετηθεί μια ακόμη. Σε αυτές τις βάσεις (στην μια ή και στις δύο) μπορεί να τοποθετηθεί battery extender της TQ που έχει το μέγεθος ενός παγουριού 500ml και χωρητικότητα 160Wh (με κόστος στα 450 ευρώ). Έτσι, ουσιαστικά μπορείς ακόμη και να διπλασιάσεις την αυτονομία του Neat ή να μπορείς να δουλεύεις ακόμη περισσότερο το turbo mode… Γρήγορη είναι η φόρτιση της μπαταρίας που ολοκληρώνεται σε τρεις ώρες και δέκα λεπτά από σχεδόν άδεια. Γενικά είναι προτιμότερο να μην ξελιγώνουμε την μπαταρία μέχρι τέλους και μόλις μας δείξει κάτω από 5% να σβήσουμε την υποβοήθηση και να κινηθούμε αμιγώς ποδηλατικά μέχρι τον τελικό προορισμό μας.
Πάμε στο βουνό!
Έκανα πολλές και διαφορετικές βόλτες με το Neat R. Μικρές και μεγάλες διαδρομές, εύκολα και δύσκολα trails, με όρεξη ή κουρασμένος, για εξερεύνηση ή βολταδόρικα, αγωνιστικά ή παιχνιδιάρικα και πάντα πέρασα καλά. Και αυτό γιατί κάθε χιλιόμετρο ήταν ευχάριστο και διασκεδαστικό και κάθε trail γινόταν flowy και προκλητικό. Ναι, το Neat είναι σίγουρα ένα bike με το οποίο θα περάσεις καλά και παράλληλα θα γυμναστείς ποδηλατικά.

Ας πάρουμε όμως το ride των 16,39 km με 675 m υψομετρικής ανάβασης που έκανα ένα μεσημεράκι στον Υμηττό. Ανέβηκα στο φτερό από το πυροφυλάκιο στο Red Fox, χωρίς καν να ιδρώσω και κατέβηκα φουλ διασκεδαστικά το e-ypermonokopania (Red Fox, Drop, Brown, Twister) χωρίς καν να βάλω turbo. Αυτό όμως που μου άρεσε ήταν ότι οδηγούσα ευχάριστα και παιχνιδιάρικα. Το Neat R είναι ανάλαφρο και το εξαιρετικό μοχλικό Zero της Mondraker όχι μόνο βοηθά την ανάρτηση της Fox με διαδρομή 150mm να καταπίνει τα πάντα, αλλά σε βοηθά να χοπάρεις παντού και να κάνεις τα μικρά στουμπάκια να φαντάζουν σαν άλματα. Εξίσου ευέλικτο και παιχνιδιάρικο είναι σε κάθε είδους στροφές κι έτσι έβγαλα για πλάκα την e-ypermonokopania γιατί απλά δεν μπορούσα να σταματήσω.

Εξαιρετική είναι και η λειτουργία του Fox 36 Performance με 160mm διαδρομή, όπου το είχα σεταρισμένο μαλακό και γρήγορο και κράταγε ξεκούραστα τα χέρια προσφέροντας παράλληλα ακρίβεια στις κινήσεις. Με το που βγήκα κάτω στο πυροφυλάκιο, δεν κρατιόμουν και έφυγα με την μία για Ponstan χωρίς να με ενδιαφέρει το γεγονός ότι δεν είχα πάρει φαγητό, ούτε καν είχα φουλάρει το παγούρι. Σε λιγότερο από μισή ώρα βρισκόμουν να ανεβάζω τις επιγονατίδες της IXS στην εκκίνηση του Ponstan Trail έχοντας βάλει turbo μόνο στην τελευταία ανηφόρα που έχει μεγάλη κλίση. Με το ίδιο mood -είμαι εδώ για να περάσω καλά- μπήκα και στο Ponstan όπου προτίμησα να μην πιέσω, αλλά απλά να οδηγήσω. Στη συνέχεια τα κλασικά και αγαπημένα Dasos και Yoshoda και… δυστυχώς τέλος χρόνου! Μέσα σε μία ώρα και 17 λεπτά είχα κάνει 16,4km με 675m υψομετρικής ανάβασης, ενώ απέμενε 38% διαθέσιμη μπαταρία. Παράλληλα είχα κάνει μια καλή προπόνηση καθώς είχα μέσους παλμούς 128bpm, ενώ είχα χτυπήσει και το μέγιστο στους 166bpm στην e-ypermonokopania, ενώ από την Λεωφόρο Καρρέα μέχρι την εκκίνηση του Ponstan δεν ανέβασα πουθενά πάνω από 140bpm. Με λίγα λόγια διασκέδασα στο maximum, καταπονήθηκα σε λογικά πλαίσια και έφυγα από τον Υμηττό με ένα πλατύ χαμόγελο.

Έκανα μια δυνατή βόλτα και στα ψηλά της Πάρνηθας όπου έβγαλα 30km με 1.000m υψομετρικής ανάβασης. Εκεί, σύμφωνα με τις οδηγίες του master των light e-bikes, Γιώργου Φούρλα, χρησιμοποίησα το turbo σε κάθε κατηφορικό trail και φυσικά σε όλες τις απότομες ανηφόρες με αποτέλεσμα στο τέλος του ride να δω για πρώτη φορά άδεια μπαταρία. Πάλι καλά που πεταλάρει αρκετά εύκολα με σβηστό μοτέρ οπότε και αν μείνεις, ξέρεις ότι μπορείς να επιστρέψεις… Πάντως να πούμε ότι στα κατηφορικά δεν έχει το ελεύθερο ρολάρισμα ενός συμβατικού bike, ενώ στις μεγάλες κλίσεις θέλει προσοχή καθώς αισθάνεσαι ότι έχει περισσότερη ορμή. Στις κλίσεις είναι και τα φρένα που σου βάζουν περιορισμό καθώς είναι λίγα, κάτι όμως που δεν νιώθεις σε άλλες περιπτώσεις. Ενώ στα γρήγορα κομμάτια γίνεται αισθητό το κόψιμο της υποβοήθησης στα 25km/h αλλά δεν αισθάνεσαι ότι ένα αόρατο χέρι σε τραβά προς τα πίσω καθώς μπορείς και πεταλάρεις με περιορισμένη αντίσταση, ενώ ούτε χάνεις την τεράστια υποβοήθηση που σου προσφέρει ένα e-bike με μεγάλη μπαταρία και δυνατό ηλεκτροκινητήρα.
Τώρα στο άλσος Συγγρού όπου είναι πιο ήπια τα πράγματα έκανα 25km με 450m υψομετρικά και απόμενε 58% μπαταρία ενώ δεν χρησιμοποίησα μόνο eco καθώς το έβαλα αρκετές φορές στο trail, αλλά και στο turbo σε κάποιες απότομες κλίσεις.
“Στο πολύ χρήσιμο wattόμετρο είδα 350 watt να με κερνάει το TQ και άλλα τόσα από τα πόδια μου”
Μετά από καμιά 200αριά χιλιόμετρα στη σέλα του Neat R είχα συντονιστεί μαζί του και το δούλευα ακόμη πιο αποτελεσματικά. Συνειδητοποίησα ότι πρέπει πρώτα απ’ όλα να συντονίζεσαι με την ώθηση του μοτέρ και να επιλέγεις τη σωστή σχέση. Με βαρύ πάτημα δεν είναι τόσο αποτελεσματικό και κουράζεις και τα πόδια σου. Στο πολύ χρήσιμο wattόμετρο πάντως που έχει στην μικρή οθόνη είδα 350 watt να με κερνάει το TQ και άλλα τόσα από τα πόδια μου, μέχρι που κόπηκε η αλυσίδα (ευτυχώς είχα μαζί μου link). Γενικά είναι ένα ποδήλατο που σε ωθεί να μάθεις πράγματα στην οδήγηση e-bike παίζοντας!

Ένα συμπέρασμα πολλές σκέψεις
Θα μπορούσα να γράφω ατελείωτα για τις απολαυστικές βόλτες και τις καινούριες εμπειρίες που με κέρασε αφειδώς το Mondraker Neat R. Και όντως άλλαξε μια για πάντα την άποψη μου για τα e-bikes και ειδικά για την κατηγορία των light και πρώτα απ’ όλα γιατί έχει διατηρήσει τον ποδηλατικό χαρακτήρα του. Σε αυτό βέβαια συνεισφέρει το πολύ σωστό στήσιμο αυτού του trail bike, αλλά και το εξαιρετικό και αθόρυβο μοτέρ TQ-HPR 50. Θα έλεγα ότι πρόκειται για ένα ιδανικό trailbike για ποδηλάτες. Ευχάριστο και διασκεδαστικό και παράλληλα θα σε βοηθήσει να μην πιέζεις τα όρια σου ούτε στις ανηφόρες, αλλά ούτε στις άγριες κατηφόρες. Το γεγονός ότι μπορεί να τελειώσεις πιο γρήγορα την βόλτα σου -διατηρώντας μεγαλύτερη μέση ωριαία ταχύτητα από ένα συμβατικό- μπορεί για κάποιους να αποτελεί πλεονέκτημα για κάποιους όμως και μειονέκτημα. Ναι, θα ήταν ένα bike που σίγουρα θα ήθελα να έχω στο σαλόνι μου, εεε στο γκαράζ μου, αλλά σίγουρα θα κρατούσα και το συμβατικό bike μου. Τελικά το μόνο πράγμα που δεν μου άρεσε στο Mondraker Neat R ήταν ότι έπρεπε να το επιστρέψω!

Μας άρεσαν:

- Η ποδηλατική αίσθηση
- Ο αθόρυβος κινητήρας
- Το παιχνιδιάρικο στήσιμο
- η υψηλή ποιότητα
Δεν μας ξετρέλαναν:

- Τα φρένα
- Ότι δεν του αρέσουν οι πολλές αγριάδες
- Η τιμή του (τιμή προσφοράς 7.499 ευρώ)



